Josef Šlerka: Technologie rozšiřují možnosti člověka
Moderní firmy se chovají jako hokynáři. I to ve zkratce říká v rozhovoru s Lucií Výbornou Josef Šlerka, vedoucí studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlově. A o čem mluví? No přece o Facebooku!
Znát své klienty a vědět, co jim nabídnout – to je základ úspěchu každé firmy, která se pokouší prosadit na současném trhu. A že to v nepřehledném a často i nadnárodním prostředí není možné? Pak přicházejí na řadu sociální sítě. Přestože o tom nemusíte mít ani tušení, prozradí toho o vás možná víc, než byste chtěli.
„Firmy začínají využívat data na sociálních sítích, ta jsou totiž jednoduchou a levnou cestou, jak poznat klienta. A personalizace sdělení zvyšuje prodeje,“ podotýká Josef Šlerka. „Firmy se tak mohou chovat jako někdejší hokynáři, když přesně vědí, komu co nabídnout.“
Nová média, to však nejsou pouze sociální sítě. Co si Josef Šlerka myslí třeba o takových Google Glass? Mohou znamenat vážné narušení soukromí, nebo jde o prostý technologický pokrok, který je přirozený? A jaké mohou mít společenské důsledky?
I na tyto otázky odpovídal Josef Šlerka, muž, který společně s Marshallem McLuhanem tvrdí třeba i to, že technologie jsou extenzí člověka. „Třeba taková puška rozšířila naši schopnost někam dosáhnout a Google Glass zase rozšiřují naše informační možnosti,“ uvažuje.
Záznam celého rozhovoru s Josefem Šlerkou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.