Jak postupovat při řešení pojistných událostí vzniklých povodněmi?

4. červen 2013

Praktické rady jak správně a rychle likvidovat pojistné události vzniklé při povodni se dočtete v rozhovoru moderátorky Ivany Navrátilové s tiskovým mluvčím České pojišťovny Janem Markem, který byl v úterním hostem Třináctky. Poradil jak krok po kroku postupovat, na co nezapomínat a jak škodu nejlépe zdokumentovat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, milí posluchači, vítám vás u Třináctky, včera jsme se neslyšeli, byly aktuální informace z Radiožurnálu, to nejhorší doufejme máme za sebou, budu moc ráda, pakliže nám to potvrdí i náš dnešní host, i když to není ani meteorolog, ani hydrolog a nevím kdo ještě, ale je to člověk z České pojišťovny, tiskový mluvčí, protože je také důležité, abychom teď věděli na koho se obracet, jakým způsobem nahlašovat pojistné události, kterých bude určitě celá řada a já tady u nás ve studiu vítám Jana Marka. Dobrý den. 

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Dobré odpoledne.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte i nějaká aktuální čísla, tak sem s nimi.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tak my skutečně v tuto chvíli můžeme říct, že těch škod je opravdu hodně, protože zatímco včera jsme předpokládali, že jich bude zhruba 20 tisíc, tak dneska už ten předpoklad je 2x tak vyšší, to znamená čekáme 40 tisíc pojistných událostí, a ty škody budou zcela určitě v řádech miliard korun. Když to stáhnu jenom na Prahu a střední Čechy, které jsou v tuto chvíli nejpostiženější, tak tam aktuálně evidujeme nějakých 1400 škod zhruba za 50 milionů korun. To znamená zatím to je zhruba polovina všech škod připadá právě na střední Čechy a Prahu.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakým způsobem probíhá ta evidence? Jsou to vaše odhady nebo vlastně už se někteří hlásí?

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tady ty výpočty v podstatě vycházejí z toho, co nám klienti aktuálně hlásí, to je jeden zdroj a další zdroje samozřejmě to jsou naši kolegové, kteří jsou v terénu a procházejí ty jednotlivé lokality a dělají je samozřejmě nějaké kvalifikované odhady toho jak to vypadá. Takže tyhle ty počty se samozřejmě vyvíjejí, zvyšují se v tuto chvíli a my myslíme, že asi to zřejmě nebude poslední číslo.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a teď je otázka tedy, jestli je vždycky nutné a důležité, abych počkala na někoho z pojišťovny, to je jedno z které, bavíme se obecně, a aby tu škodu viděl, aby mi věřil, že to je opravdu tak, jak říkám, a je asi dobré, aby si každý zdokumentoval co mohl, ale co situace lidí, kteří byli evakuováni, to znamená, že opouští svoje domovy, svá sídla ve chvíli, kdy ta voda ještě není a vracejí se, kdy voda už je pryč a zkáza teda zůstává.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tak samozřejmě ty jejich situace jsou velmi individuální. Já bych v podstatě doporučil všem, že pokud se jim ta škoda stane, tak základem by mělo být ozvat se do své pojišťovny, to znamená nejlépe zvednout telefon a zavolat na info linku.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Dokud ještě můžeme.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Dokud ještě můžeme, samozřejmě. A pokud se stane situace, že jsem mimo domov právě kvůli evakuaci a nebo zkrátka ta voda všechny ty dokumenty odnesla, tak i přesto je samozřejmě vhodné do té pojišťovny zavolat a na základě svého jména a rodného čísla samozřejmě potom ti lidé na info lince jsou schopni tu smlouvu dohledat, jsou schopni dohledat veškeré detaily k ní. Takže docela určitě ihned volat do své pojišťovny a ideálně, pokud už tam člověk volá a má možnost říct, co bylo poškozeno a v jakém rozsahu, případně odhadnout výši té škody, tak to jsou všechno informace, které těm likvidátorům na druhé straně velmi pomohou v tom, aby se mohli vůbec zorientovat v tom, co se stalo.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Já teď myslím na situaci, dobrá, řeknou mi, předpokládáme, že do několika hodin přijde takováto voda, co můžete vyneste například do 1. patra, takže člověk preventivně udělá co musí, ale i tak by to potom nestačilo a k těm škodám by došlo, nemůžu se doslechnout pak od své pojišťovny, ale to jste měli předpokládat, to jste měli, jako, že jsem tu povinnost toho včasného odstranění těch věcí, které pak byly poškozeny, které bych nahlašovala, nepředvídala lépe a nedala jsem to místo 1. patra třeba rovnou pod střechu?

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Ne, já si myslím, že tam určitě nejde o to, že jste to udělala špatně, důležité je, že jste měla možnost to předvídat a jakou možnost jste vlastně měla. To znamená pokud bylo ve vašich silách dát to do 1. patra, tak tam samozřejmě je jasné, že to je v pořádku. A pokud se dostanete do té situace, že skutečně víte, že ta povodňová vlna se na vás v tuto chvílí jako řítí, ještě se to nestalo, tak pokud na to máte čas samozřejmě, tak je ideální ten majetek, který se vám podaří zkrátka odnést na nějaký vyšší místo, tak ideálně zdokumentovat, protože právě v té situaci, kdy dojde k zaplavení třeba i těch vyšších míst a samozřejmě ty věci jsou zničené nebo poškozené, tak pak máte v ruce jasný dokument o tom, že jste ty věci vlastnila a ten proces likvidace je pak mnohem jednodušší, než když na to připravena nejste, což se samozřejmě stává nebo vám to ta bezpečnostní situace neumožní a ta voda ty věci odnese.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, člověk může být například úplně mimo Českou republiku.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Samozřejmě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Může být já nevím v lázních, může být pryč, ona je to pak otázka několika hodin, takže aby se pak na ně nepohlíželo jakože něco zanedbal.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Ne, to určitě ne.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Že se tomu nevěnoval, protože někdo může přijít úplně o všechno a někdo může mít to štěstí, že se mu podaří alespoň tady základní věci, nevím, lednice a takovou tu elektroniku teda, opravdu potřebuje být mimo vodu, odnést, včas uklidit, aby nikdo nebyl špatný a někdo hodný.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Je vidět, že jde o nahodilou událost, takže pokud jste v danou chvíli zkrátka v lázních nebo na dovolené, tak jste tomu nemohla objektivně nějak zabránit. Takže tyhle ty situace jsou zcela určitě nejsou problematické.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže by tam mělo být plné plnění z hlediska nepředvídatelné živelné události.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Přesně tak, je to nahodilá událost.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A na povodeň je tedy nutné mít pojištění proti živelné události?

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tam vlastně co se týče povodně a záplavy, tam je to vlastně dáno jako riziko vedle. To znamená živelní události jsou například výbuch, požár sesuv půdy, ale obvykle v pojištění majetku se záplava a povodeň vyčleňuje ještě zvlášť a tady bych asi podotknul, že právě riziko povodně a záplavy v podstatě to jsou dva různé pojmy, ale lidé se vlastně nemusí obávat, protože v rámci majetkového pojištění tady ta rizika jdou velmi často ruku v ruce, to znamená automaticky mají pojištěná obě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
I když by to tam nebylo takto vyjmenováno. My to budeme probírat i dál.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Já si myslím, že dnes je jako běžný standard, že tyto pojmy jsou v těch pojistných podmínkách jasně stanoveny a pokud bychom měli říct, jaký je mezi tím vlastně rozdíl, tak když se podíváme na slovo povodeň, tak tam je to celkem jasné, tam musí dojít k nějakému vylití vody z břehů koryta řeky například nebo přelití rybníka nebo k protržení hráze a dojde potom k zaplavení toho objektu. U té záplavy tam je to trošku něco jiného, tam to jsou všechny ostatní případy například velmi silně prší a ta voda steče například z polí a nějakých skal a podobně a dojde k zaplavení toho objektu nebo jeho bezprostředního okolí. Takže to jsou jakoby jenom dva způsoby jak k tomu poškození objektu dojde, ale v rámci majetkového pojištění je to v zásadě jedno, to riziko je kryto.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, my tu budeme probírat i další případy, možná nejčastější dotazy, jaké mají teď lidé, kteří jsou pojištěni, obracejí se na vás, můžete to zkusit, pakliže byste chtěli, máte čas a můžete vytočit linky k nám do studia, zavolejte si klidně i nám do Třináctky, milí posluchači, připomínám spojení 221553926 a nebo 604311313. Připomínám i pevnou linku ještě jednou 221553926 můžete volat k nám do studia, pakliže máte nějakou škodní událost v souvislosti v povodňovou situacím, máme tady tiskového mluvčího České pojišťovny Jana Marka, který nám poradí co a jak správně udělat, aby likvidace těch následků škod byla co nejrychlejší, abychom měli šanci dostat se k penězům, věci napravit, dát do pořádku. Doufám, že to nejhorší tedy opravdu máme všichni za sebou, alespoň tady v té naší končině pražské a nejbližším okolí. Pane Marku, jak tedy správně postupovat?

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tak v zásadě už jsme si na začátku řekli, že ihned po vzniku té škody je vhodné zavolat do pojišťovny a tu škodu nahlásit. A potom samozřejmě následuje další proces, kdy po té nahlášení škody vlastně vyráží do terénu pracovník, který jede přímo na místo té škody, aby ji zdokumentoval, aby v podstatě si od majitele té nemovitosti nebo té domácnosti vyžádal veškerou dokumentaci, kterou má samozřejmě k dispozici. A důležité je říct, že v tomto moment, kdy přijde pracovník z pojišťovny přímo na to místo, tak samozřejmě klienti obvykle mají možnost požádat o přiměřenou zálohu na pojistné plnění. Tohle to se obvykle poskytuje v případě těch větších škod, aby skutečně lidé měli peníze bezprostředně po tom, co se to stalo, udělat alespoň základní opatření k tomu, aby ta škoda třeba nerostla a nebo aby zkrátka mohli ty věci dát rychleji do pořádku.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak dlouho čekáme na někoho než přijde? Protože předpokládám, že teď asi jsou pojišťováci na roztrhání.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tak faktem je, že mají, když to řeknu hodně laicky, v tuto chvíli aktivizujeme skutečně všechny kolegy, kteří mají ruce a nohy a jsou schopni do toho terénu vyrazit, aby ten proces jednak té registrace škody, ale samozřejmě i jejího zdokumentování a následně spočítání a vyplacení bylo co nejrychlejší. Ono se to v těchto případech, kdy skutečně se ocitáme jako na prahu, kdy těch pojistných událostí budou desetitisíce, tak je to těžké odhadnout. A já bych poprosil možná v této souvislosti posluchače, aby byli trpělivý, pokud ten proces bude trvat o něco málo déle, ale opravdu myslím si, že v některých těch lokalitách ještě stále čekáme na to až voda opadne, ale tam, kde je to už možné ty prohlídky dělat, tak je to podle mě záležitost třeba jednoho dne nebo dvou, kdy ten mobilní technik se ozve s tím, že si domluví konkrétní návštěvu a přijdete na to místo.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Řeříte prioritu prohlídek, mám na mysli někdo tedy opravdu může mít téměř všechno pod vodou zničené a někdo jenom v uvozovkách například vytopený sklep, tak jestli v tu chvíli, i když ten s tím sklepem se ozval dříve a pak se ozve někdo, kdo tedy má daleko větší rozsáhlejší škodu, jestli třeba řešíte tu prioritu té pomoci?

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Tam ta priorita v podstatě není daná tak úplně tím, že by ta škoda byla vyšší a nebo nižší, skutečně to záleží na té kapacitě těch lidí v terénu, to znamená jak blízko se nacházejí třeba té škodě a snažíme se to nějakým způsobem řetězit, aby byla využita efektivita těch lidí. A já bych ještě řekl, že v podstatě ty menší škody některé pojišťovny dokáží likvidovat i tak, že vlastně není nutné tam toho mobilního technika na místo zvát, to znamená pokud jsou to škody nějakého menšího rozsahu jako třeba zaplavené sklepy nebo skutečně jenom nějaká přízemí, tak tam je možné tu likvidaci provést vlastně bez prohlídky, ale opět je to na diskusi s konkrétním operátorem, ten je schopen to posoudit přímo ze svého místa a tomu klientovi to říct, jestli to tak skutečně je možné nebo není.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady je možné tedy doufám, předpokládám využít například internetu, toho, že si sami škodu nafotíme, fotografie pošleme a tím vlastně se zkrátí ten čas a ta možnost tady je.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Určitě, je dobré mít při příchodu toho mobilního technika nebo chcete-li likvidátora mít všechny dokumenty, které máte k dispozici, mít je u sebe, mít je možnost předložit. Co se týče fotodokumentace, tak tu samozřejmě pokud máte třeba mobilní telefon nebo máte dneska už i digitální fotoaparáty, tak tahle ta data jsou při příchodu toho mobilního technika samozřejmě k předání jemu do počítače například a nebo se dají internetem pokud máte možnost poslat přímo do pojišťovny a dneska už v podstatě existují na trhu i aplikace v mobilních telefonech, které dokáží tu škodu zdokumentovat a automaticky ji do té pojišťovny poslat. Takže to je také jeden zdroj, se kterým se setkáváme, který lidé využívají stále často, ale skutečně je zásadní, aby ten poškozený klient doložil pojišťovně co nejvíc důkazů, které má k dispozici.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tolik základní informace v tuto chvíli jak s čím nakládat, jak pracovat ke kontaktům do studia, které ještě jednou zopakuji 221553926 a nebo 604311313, přidávám i náš facebook www.facebook.com/radio.regina pakliže byste chtěli, máte ještě zhruba čtvrt hodinky na to ptát se společně se mnou našeho dnešního hosta Jana Marka z České pojišťovny. Jan Marek, tiskový mluvčí České pojišťovny dnes u nás ve studiu Třináctky. Pro praktické rady jak správně, rychle, prakticky likvidovat pojistné události případné. Každý říká, že je dobré mít dobře pojištěno a správně, tak co to je, pane Marku, když bychom to brali preventivně pro příště. Ony to nejsou jenom povodně, ono se to teď vlastně srovnává s tím rokem 2002, to byly asi povodně úplně nejhorší. Tyhle předpokládám, že teď budou na druhém místě, ale vy jste mi tady naznačil, že těch škodných událostí v těch uplynulých letech bylo daleko více.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Je to skutečně pravda, protože, když se podíváme zpátky do historie, tak vlastně ty velké povodně, které jsme v novodobé historii České republiky zaznamenali, byly v roce 97. A potom vlastně v dalších letech v roce 2002 byly další velké povodně, v roce 2007 byl okrán Kyrill, 2008 vichřice Emma, v roce 2009 byly velké letní kalamity, v roce 2010 dokonce v průběhu roku ty kalamity byly 4, kde nejdřív úřadoval sníh, potom 2x povodně, nakonec kroupy a konečně v loňském roce vlastně srpnové bouřky způsobily také škody za stovky milionů korun. Takže my se s těmi nepříznivými vlivy počasí budeme setkávat stále častěji, ty čísla mluví celkem jasně. A když jste se ptala na to, co znamená být dobře pojištěn, tak když zůstaneme u toho majetkového pojištění, tak tady bych to rozdělil vlastně na dvě části, kdy lidé velmi často nevědí, že jde o dvě různá pojištění. Jde o pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti, a ta poučka je v podstatě velmi jasná jak tohle to rozlišit, protože když si vezmete dům a nebo byt a obrátila byste ho vzhůru nohama, tak všechno to, co spadne, tak vlastně se dá pojistit v rámci pojištění domácnosti a všechno, co zůstane, na to se vztahuje pojištění nemovitosti, A ono možná se to zdá být triviální, ale skutečně podle našich analýz 90 % všech nemovitostí v České republice má nějakou pojistku, ale u toho pojištění domácnosti, to znamená toho vybavení, tam jsme někde zhruba na 50 %.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže když bychom měli teď zaapelovat na to, jak by to mělo být správně, to znamená, mít pojištěný byt jako takový.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Přesně tak.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Po bytu tu hodnotu toho majetku. Mluvím o zdech, ale také to, co je v bytě, anebo máme-li dům nebo chalupu, tak mít ten dům, ale i to, co je vevnitř.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Je to tak skutečně. U toho pojištění domácnosti, tam si tu pojistnou částku, to znamená na kolik si tu domácnost cením, to si vlastně klient určuje sám na základě vlastního uvážení podle toho, co má doma nebo na chalupě. U toho pojištění nemovitosti, tam se samozřejmě pojišťovny mohou klientovi pomoc s tím, že jsou specifické softwary, které vlastně dokážou podle nějaké podlahové plochy, typu střechy, podsklepení a podobně určit cenu té nemovitosti, ale samozřejmě to konečné rozhodnutí je vždycky na klientovi. Takže abychom v podstatě byli dobře pojištění, tak je účelné odhadnout dobře tu částku, na kterou se pojistím, to znamená nesnažit se záměrně třeba tu cenu toho pojištění snížit právě tím, že si řeknu mám domácnost za 500 tisíc, ale chci ji pojistit jenom na 300 tisíc, protože ta cena pojistky bude třeba o 200 korun levnější. Takže tady je důležité skutečně to pojistit na správnou cenu, jak jsem říkal, u té domácnosti si to klient určuje sám, u té nemovitosti, tam musí mít samozřejmě specialisté z pojišťovny mohou pomoci.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže vždycky je asi dobré se poradit s odborníkem a je to jedno v jaké pojišťovně, aby vlastně, je to náš společný zájem, aby nebylo nutné vyplácet.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Docela určitě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Nepředpokládám, že pojišťovny by byly rády za to, že mají takovéto kalamitní situace stejně tak jako my. Je to složitá komplikovaná doba a asi každý by byl rád, pakliže se už něco takového stane, tak aby to řešení a ta náprava těch věcí byla co nejrychlejší a nejsprávnější.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Pochopitelně, my se vlastně snažíme i klienty, kteří třeba mají velmi dlouho neaktualizované smlouvy, to znamená, že třeba 10 a více let s tou smlouvou vůbec nic nedělali, tak je na to upozornit, že ta hodnota toho jejich majetku v momentě, když si to sjednávali, to znamená třeba před 10 lety, už zdaleka nemusí odpovídat aktuální situaci. Takže my jim třeba aktivně třeba voláme, zasíláme jim informační dopisy, aby věděli, že zkrátka ta jejich smlouva už nemusí v podstatě chránit tak, jak oni mají představu a s tím se také mnohdy v praxi setkáváme a právě povodně jsou situací, kdy se v podstatě láme ten chléb, kdy se ukazuje, jak lidé jsou pojištění a nebo nejsou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale tam jde také o to, že vlastně je to živel přírodní předpokládám, a do toho se vejdou i ty ostatní jak jste tady jmenoval vítr, kroupy a tak dále.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Ano, samozřejmě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A to se tedy může vztahovat i na pojištění nemovitosti jako takové, ale i na to vybavení.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Ano.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže mít ten živel pojištění určitě jakoby v obou případech.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
On ten živel u toho majetkové pojištění je v zásadě jako základem, základem toho pojištění, které tam zkrátka ten klient má k dispozici a k tomu pak samozřejmě má možnost si volit další rizika, která ho zajímají nebo se kterými předpokládá, že se může setkat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a poslední dotaz teď ještě v souvislosti s povodněmi. Jsou lidé, kteří třeba vodu v domě mít nebudou, ale přesto spodní vody, kanalizace znehodnotí sklepy a podobně, tak to je bráno stejně jako důsledek té povodňové situace?

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Já to nedokážu říct takto obecně, já bych určitě doporučil, aby pokud lidé tento problém řeší, tak aby se buď podívali do svých smluv a nebo nejjednodušeji zavolali na info linku pojišťovny, kde samozřejmě ten operátor má šanci podívat se na detail té smlouvy a říct jim, jestli to je likvidní událost a nebo není.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji moc za informace, držme si palce ať to všechno dobře dopadne, alespoň tak, jak je možné, a ať už se to konečně vyčasí. Před chviličkou svítilo sluníčko, hned to vypadá lépe a doufejme tedy, že to opravdu už máme za sebou. Pěkný den, na shledanou.

Jan MAREK, tiskový mluvčí České pojišťovny
--------------------
Na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.