Školáci rádi bulvár a pochody proti Romům

13. červen 2013

Nejméně populární by v českém školním kolektivu byli romští spolužáci s nadváhou. I to ukázal výzkum společnosti Scio, který se zaměřil na hodnotové postoje žáků 6. až 9. tříd základních škol. Výsledky nejsou nijak překvapivé a spíš kopírují stav české společnosti, kde považuje téměř 90 procent lidí soužití s Romy jako problém.

Výzkum navazoval na projekt Multipolis – deskovou hru určenou pro výuku multikulturní výchovy na školách. Mezi více než 1700 žáky zjišťoval třeba vztah k romské menšině. A přinesl drsné zjištění. Přes 40 procent českých školáků by se připojilo k protiromskému pochodu ve svém městě anebo by ho alespoň nějakou formou podpořili. To je v přepočtu na školní třídu 12 žáků a pouze dva, kteří by se postavili proti.

Podle tiskového mluvčího společnosti Scio Bohumila Kartouse děsivé číslo, které se ale musí správně interpretovat. „My se domníváme, že není možné, aby 40 procent dětí mělo nějakou negativní zkušenost s romským etnikem. Proto si myslíme, že u řady z nich je taková předsudečnost způsobená nějakým nepřímým vlivem. Například vlivem rodiny, médií nebo okolí, ve kterém se ocitají.“

A to, že právě mediální obraz jako zdroj informací, vstřebávají školáci nejvíc, potvrdila další část dotazníkového šetření. Dvě skupiny žáků dostaly bulvární a seriózní článek pojednávající o útoku několika mladíků na jiného chlapce. V tom bulvárním bylo zmíněno, že útočníci byli Romové. „Obě skupiny nakonec četly oba články a více než 60 procent ze všech uvedlo, že z bulvárního článku se dozvěděli víc informací,“ dodává Bohumil Kartous.

02897638.jpeg

Z kritérií, podle kterých si vybírají žáci své kamarády, pak vyšlo najevo, jak zásadní je pro současné školáky vizuální dojem – klíčový prvek bulvární žurnalistiky. Pokud byl hypotetický kamarád mírně obézní, nevadilo to, dokud neviděli mladí respondenti jeho fotku. Naopak, když byl potenciální „šprt“ sympaťák, hodně mu to přidalo na popularitě.
„Ukazuje to, že děti inklinují ke konformitě a odlišnost, ať už je jakákoliv, je spíš odrazuje,“ uzavírá hodnocení postojů českých žáků Bohumil Kartous.

autor: Susana
Spustit audio