ČR má první jazzové bakaláře

23. červen 2013

Vysokoškolské jazzové školství má v Česku relativně krátkou tradici – první katedra byla otevřena až v roce 2010 v Brně. Jazzový obor na JAMU v Brně nyní dokončili první absolventi.

Vznik oboru „Jazzová interpretace“ na Masarykově univerzitě před třemi lety měl pro českou hudební scénu hlavně symbolický význam – do té doby u nás nebylo možné studovat jazz na vysokoškolské úrovni. Chtěl-li někdo prohlubovat své znalosti žánru dále po konzervatoři nebo VOŠ, musel odejít do zahraničí (jak učinili třeba Štěpánka Balcarová nebo Vojtěch Procházka).

Předposlední červnový týden studia jazzu na JAMU dokončilo šest studentů; získali tak také titul bakalář – poprvé v české hudební historii v takto specializované oblasti.

„Ze státnic jsem měl dobrý pocit, studenti byli dobře připraveni, hlavně v odborné části harmonie a improvizace,“ shrnuje své pocity Vilém Spilka, vedoucí brněnské jazzové katedry a také dramaturg známého Jazzfestu Brno.

„Jazzoví bakaláři“, kteří nyní studia na JAMU dokončili, nebyli tak úplně běžnými studenty – díky přetlaku u přijímacích zkoušek v roce 2010 se sem dostali hlavně profesionální hudebníci, kteří si chtěli dále rozšířit své vzdělání. „Byl to silný ročník, studoval u nás třeba basista Jaromír Honzák, kytarista Libor Šmoldas, nebo saxofonista Jakub Červenka,“ dodává Spilka. Ne všichni přijatí studia dokončili, např. basista Tomáš Liška v průběhu přešel na studia do Berlína.

02563267.jpeg

Co bude s jazzovým oborem na JAMU dál? Podle Viléma Spilky univerzita usiluje také o akreditaci pro magisterský program, aby nyní čerství bakaláři měli kde ve studiích pokračovat. „Jazzového magistra bychom rádi otevřeli v příštím roce na podzim. Na rozdíl od bakaláře by mělo jít o konceptuálnější formu studia, silněji zaměřeného na vlastní projekty hudebníků.“

Na jazzové katedře JAMU učí i někteří známí čeští a slovenští jazzmani, jako například David Dorůžka, Matúš Jakabčic, Beata Hlavenková nebo Jan Jirucha. „V příštím roce bude novinkou zahraniční hostující profesor – americký kytarista Rory Stuart. Zároveň bychom chtěli dále rozvíjet příležitosti pro samotné studenty – workshopy či spolupráce s kluby.“

Vedle Brna je možné jazz studovat i v Praze, jednak na VOŠ Jaroslava Ježka a nově také na jazzovém oddělení HAMU.

Jaromír Honzák o svém studiu jazzu na JAMU:

1. Mohl bys popsat, co ti studium jazzového oboru na JAMU dalo?

02240035.jpeg

Studium na JAMU mi dalo pocit jednoho z mých nejlepších rozhodnutí posledních let. Specifičtěji spoustu nových, nebo oprášení starých a zapomenutých, případně dříve nepochopených informací z jazzové teorie (od Matúše Jakabčice nebo Davida Dorůžky), inspiraci díky poslechu spousty muziky z historie jazzu, kterou nám zprostředkoval Jan Dalecký, a evropské hudby 20. století a staré hudby, v příslušných volitelných kurzech, které jsem si zapsal u Miloše Schnierera a Jany Slimáčkové. Stát se v mém věku studentem považuji za luxus, kterého si velmi vážím a pohybovat se mezi studenty bylo nesmírně občerstvující.

2. Vedeš obdobný jazzový obor na HAMU. Je něco, v čem ses třeba v Brně inspiroval pro směřování oboru v Praze? Nebo něco, co bys chtěl dělat jinak?

Mezi našimi školami existuje velmi živá zpětná vazba - tak jako se v některých aspektech program JAMU inspiroval programem pražské jazzové VOŠ, budu se určitě při dalším směřování jazzového programu na HAMU inspirovat svým studiem na JAMU.

3. Vzešly ze studia na JAMU nějaké nové hudební spolupráce, které dále pokračují?

Pokud jde o hudební spolupráce, studium na to žádný výrazný vliv nemělo, nicméně spolupracuji s muzikanty, kteří na JAMU učí, jako David Dorůžka nebo Vít Křišťan, příležitostně Matúš Jakabčic, a snad si brzy zahraju i se svými bývalými spolužáky, kteří za ty tři roky udělali velký skok kupředu.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio