Proč u nás na kolech nejčastěji umírají starší cyklisté?

3. červenec 2013

Říká se, že děti a starší lidé se mnohdy chovají stejně. Jenže na kolech toto rčení neplatí. Téměř čtyřicet procent obětí všech cyklistických nehod byli loni starší lidé. Možná i proto, že na rozdíl od dětí nemusí mít povinně na hlavě přilbu. Ale nejen to děti a důchodce na kole odlišuje. Rozdílné je i jejich chování.

„Dítě prošlo soustavnou dopravní výchovou ve škole, takže jako účastník silničního provozu je technicky i odborně připravené. Má moderní kolo, přilbu a má na sobě skutečně pestrý, případně reflexní oděv. U staršího cyklisty, seniora, se typicky setkáme se starším kolem, které není vidět, tmavým oděvem, jezdí bez přilby, a jak se na své trase naučil jezdit,“ srovnává mladého a staršího cyklistu šéf Besipu Roman Budský, podle kterého hraje roli ještě jedna věc. Senior spoléhá na to, že auto uslyší a hlavně, že jeho řidič jej vidí.

Čtěte také

„Spoléhají na to, že si jich řidič všimne a zareaguje za ně, to je ovšem velmi fatální. A když je cyklista neosvětlený, za tmy, řidič ho prostě nevidí,“ vysvětluje Roman Budský.

Zatímco cyklistickou přilbu někteří starší lidé odmítají programově, viditelnost kola se ovlivnit dá. A není nutné zrovna zářit na všechny strany. Stačí použít retroreflexní materiál, který odráží světlo a ve dne není vidět.

„Nejlepší je stříbrný nebo bílý. Toto je trubička, která se dává do paprsků kola – když se cyklista pohybuje tak to vypadá, že je kolo osvětlené. Dal jsem to svému taťkovi a on nejdřív sklidil v hospodě neúspěch – všichni se mu smáli, ale když viděli, že to svítí v noci, všichni si to koupili,“ vypráví Pavel Čejka ze společnosti 3M.

Alkohol nepatří ani za řidítka!

Koneckonců i děti mohu svým prarodičům kolo vyzdobit nějakou reflexní páskou, a když je to dárek od vnoučete, málokdo ho sundá, zvláště když pak zjistí, že je v noci jeho kolo vidět až na dvě stě metrů. Bohužel mnozí cyklisté používají kolo jako dopravní prostředek pro noční návrat z restaurace. Což je samozřejmě špatně. Jednak mohou dostat pokutu – stejně jako kdyby řídili opilí auto – ale hlavně je to nebezpečné.

„Vypustit duši takovému cyklistovi, aby musel jít pěšky. Pokud si dáte šest nebo sedm piv, k tomu nějakou kořalku nebo víno, máte horší motoriku a předvídavé schopnosti. I cyklista by si měl uvědomit, že alkohol působí na všechny stejně,“ dělí se o jednoduchou radu cyklistický koordinátor Jaroslav Martínek.

Problémem je také jízda po frekventované silnici a to nemusí být cyklista ani opilý. Stačí kámen nebo výtluk na silnici a musí vjet z krajnice do jízdního pruhu, aby nespadl. A právě proto musí mít řidič od cyklisty dostatečný odstup.

Čtěte také

„Řada cyklistů si neuvědomí, že třeba vybočení o půl metru, což je z jeho pohledu neznatelné, může znamenat střet s vozidlem, které ho míjí. Což je zase chyba ze strany řidičů, že mají tendenci cyklisty takzvaně líznout a nepočítají, že o pár centimetrů vybočí, protože je před ním například náhlá překážka,“ upozorňuje Roman Budský. Protože i jízda na kole má svá pravidla, která je nutné dodržovat.

autor: evk
Spustit audio