Čtyřproudá silnice z Pardubic do Hradce Králové je hotová. Cesta zabere 11 minut

5. červenec 2013

Pouhých jedenáct minut trvá ode dneška cesta autem z Pardubic do Hradce Králové. Silničáři totiž otevřeli poslední úsek čtyřproudé silnice nedaleko Opatovic nad Labem a definitivně tak propojili obě krajská města.

Poslední tříkilometrová část se stavěla od roku 2010 a vyšla na skoro miliardu a osm set tisíc korun. Většinu by měla zaplatit Evropská unie. Dokončení silnice vítají nejen řidiči, ale hlavně obyvatelé okolních obcí, kde se výrazně zklidnila doprava.

„Provozu to velice pomůže a uklidní se to ve vesnicích kolem dokola. Pro nás je to úplně nejideálnější a nejlepší, co se mohlo stát,“ přiznává pan Jindřich Hruška, který v Opatovicích bydlí 70 let.

O obchvatu Opatovic se mluvilo dlouhá léta. V dopravní špičce totiž nebylo možné přejít z jedné strany obce na druhou. „Sami jsme si udělali měření a vím, že v úseku od benzinové pumpy najíždělo až 22 tisíc vozidel,“ říká současný starosta obce Pavel Kohout.

Proti stavbě opatovického obchvatu byl dlouhou dobu bývalý starosta, který koupil v jeho trase malý pozemek. Stavbu obchvatu však jen pozdržel, protože stát ho nakonec vyvlastnil. „Jemu nešlo o peníze, nešlo mu o to, že přijde o pozemky, ale on nesouhlasil se stavbou. Tvrdil, že zabíráme zemědělské pozemky a že je čtyřproud do Hradce zbytečný,“ vzpomíná na peripetie ředitel krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Cesta se zkrátila o polovinu

Dnes je silnice téměř hotová. Dílčí stavební práce už nebrání v provozu. Cesta mezi krajskými městy trvá 11 minut, zkrátila se tak zhruba o polovinu. „Hlavně je cesta bezpečná. Byla tady spousta dopravních nehod při předjíždění a nedodržování rychlosti. Myslíme si, že dneska na čtyřproudové komunikaci tyto vážné nehody zmizí,“ doplňuje Vebr.

Řidiči na nové silnici nedodržují povolenou rychlost. Má parametry rychlostní komunikace, ale stále je tu platná devadesátka. Poslanci ještě neschválili zákon, který by umožnil zvýšit rychlost na silnicích I. tříd na 110 kilometrů v hodině.

„Jednak je potřeba změnit legislativu tak, jak se dneska mluví o tom, že je nové pojetí dálniční sítě. Některé silnice rychlostní komunikace směrově dělené budou přeřazeny do dálnic a některé zůstanou, zejména z technických důvodů, v gardu, kde bude možnost zvýšit rychlost třeba na 110 kilometrů v hodině. Ale budou to pořád silnice I. třídy, byť vícepruhé a směrově rozdělené,“ vysvětluje vedoucí odboru správy silnic ŘSD Jaromír Věk.

Zatím ministerstvo dopravy testuje takový provoz v Karlovarském a Zlínském kraji. Podle náměstka ministra dopravy Jaroslava Demla tu politická vůle pro změnu je. „Tak, jak je předdiskutováno, neúčastnil jsem se těch jednání, tak shoda, i politická k tomu, aby tady byla minimálně stodesítka, existuje,“ uzavírá Deml.

autor: ZAL
Spustit audio