Světová premiéra operety Járy Cimrmana, Marsalisův big band v Praze a bída televizních seriálů

12. červenec 2013

Jan Svěrák režíruje Cimrmana. Všímá si toho Mirka Spáčilová a píše o tom v Lidových novinách. Článek zdobí fotografie režiséra a dirigenta Libora Peška. Inscenují totiž operetní fresku Proso. Světová premiéra slavných melodií odcizených z operetní fresky Járy Cimrmana se bude vysílat zítra v přímém přenosu do padesátky kin.

Byli to hráči Českého národního symfonického orchestru, kdo přišel s nápadem nastudovat operetu, kterou zmiňuje hra Divadla Járy Cimrmana Hospoda Na mýtince. A ani v koncertní podobě nebudou chybět divadelní prvky. Navíc se někteří členové souboru zapojí i do hudební produkce. Například divadelní technik Robert Bárta hraje jednou ročně o Vánocích na housle, a dirigent Pešek ho proto posadil do smyčců.

Sen noci svatojánské, letošní premiéru Letních shakespearovských slavností, už hodnotily všechny námi pročítané noviny vyjma Hospodářských, ve kterých tak Marie Reslová činí dnes. Režijní tandem SKUTR podle ní nelpí jen na slovních významech Shakespearovy komedie, ale objevuje hlubší a mnohem zábavnější tělesnou logiku situací. Vzdušná patrová scénografie Jakuba Kopeckého členěním připomíná tradiční alžbětinské jeviště a do prostoru Nejvyššího purkrabství Pražského hradu přirozeně zapadá.

Na konci inscenace diváka nečekají jen čtyři svatby, ale také hra o Pyramovi a Thisbě, kterou průběžně nacvičovali řemeslníci nápadně připomínající instalatéry nebo automechaniky od vedle. Sen noci svatojánské je svěží podívaná, která respektuje autora, vede s ním otevřený dialog a nezapírá současnost. Z reakcí je zřejmé, že i mírně opovrhované letní publikum umí tuhle, místy pikantní, ale stále velmi noblesní divadelní zábavu, ocenit. Kladné hodnocení Marie Reslové k jednotlivým hereckým výkonům se dočteme v Hospodářských novinách.

Marsalisova dokonalost bere dech. Sebrala ho i Vladimíru Říhovi, který svůj zážitek z vyprodané Smetanovy síni popisuje v deníku Právo. Se svým Lincoln Center Jazz Orchestra připravil ve středu dvouhodinovým koncertem pražskému publiku vrcholný zážitek. Američany pozval festival Prague Proms a Praha byla zastávkou jejich současného evropského turné.

Program vycházel z jejich posledního alba The Music of America, které představuje americkou jazzovou klasiku od swingové éry až k současnosti. Dokonalost všech sól brala dech a celková sehranost a reakce na téměř neviditelné pokyny Marsalise byly úžasné. Publikum, ve kterém seděl i Vladimír Říha, si vytleskalo řadu přídavků, při kterých se populární americký jazzman vrátil ke svým začátkům a ukázal v uličce sálu, jak vypadal „pochodový jazz“ v New Orleansu.

„Jak prázdné jsou letní večery u televizní obrazovky,“ povzdychává si ve sloupku Lidových novin Marta Švagrová. Veřejnoprávní kanály ji už po tolikáté zklamaly, a tak naladila Novu. Její čerstvý původní domácí seriál je ale hrůza. Po pár minutách je jasné, že scénář jako by neexistoval, bezradná režie nechává herce trpně plout ve stojatých vodách plytkých a nevěrohodných zápletek bez dramatických situací.

Doktoři z Počátků, jak se seriál jmenuje, jsou bída. Především naše, pokud jsme podlehli a zapnuli si je. Marta Švagrová svou poznámku uzavírá tvrzením, že obvyklá námitka na kritiku programů v televize je i letos v létě nasnadě: nedívej se, vypni televizi, jdi obdivovat hvězdnou oblohu, vezmi do ruky knihu nebo si pusť desku.

autor: Karel Kratochvíl
Spustit audio