Uplynulý víkend byl o letošních prázdninách zatím nejtragičtější na našich silnicích

22. červenec 2013

Od pátku do neděle vyhaslo na našich silnicích 12 lidských životů. Podepsala se na tom i tragická nehoda u Žamberku v pátek odpoledne, o níž vás okamžitě informovala i naše Zelená vlna.

„Neprůjezdná je po vážné nehodě silnice číslo 11 z Žamberku do Jablonného nad Orlicí. U odbočky na Letohrad se střetla dvě auta a tři lidé nehodu nepřežili,“ říkalo se v Zelené vlně. V tomto případě bylo příčinou podle všeho nedání přednosti v jízdě. Právě chvilková nepozornost způsobená únavou je obecně nejtragičtější příčinou letních nehod, což nám potvrdil i šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

„Pokud se budeme bavit o tragických dopravních nehodách, je to opravdu spojené s únavou, s klimatickými podmínkami – jedná se zpravidla o přejetí do protisměru, což mívá tragické následky,“ říká Tomáš Lerch.

Čtěte také

Právě přejetí do protisměru bylo nejtragičtější příčinou prázdninových nehod v roce 2010. A společně s nevěnováním se řízení, což je právě způsobené únavou, patří mezi nejvážnější příčiny. Mimochodem, právě v tomto roce zemřelo za jeden jediný den pátek 9. července stejně lidí jako za uplynulý víkend – tedy dvanáct.

Obvykle se ale mluví o rychlosti – tu samozřejmě nesmíme opominout. V moderních autech ji totiž často ani nevnímáme. Zvykneme si na určité tempo a potom přijde sjezd na dálnici nebo prudší zatáčka a neštěstí je na světě. Tady platí jedno jediné doporučení nesledovat jenom povolenou rychlost, ale tachometr a silnici před sebou a nenechat se ukolébat.

Nohy na palubní desce?

Řada lidí si neuvědomuje, jak je jejich auto chrání. Říkají si, že je naprosto bezpečné a nemůže se jim nic stát – airbagy, bezpečnostní pásy. Úplně mne jímá hrůza, když vidím, jak si spolujezdkyně dá nohy z okénka nebo na přístrojovou desku – a to nejen v koloně. A nejsem sám. „Musím říct, že když vidím takovouto situaci, vždycky mi to připomene motorkáře. Mezi lékaři se těmto lidem, kteří riskují život, říká potenciální dárci orgánů,“ dodává primář traumatologie ústecké nemocnice Petr Polák.

Chápu, že si chceme udělat pohodlí, zvlášť když poskakujeme v koloně, ale když narazíme, může to dopadnout hodně špatně. Může se to stát i ve třicetikilometrové rychlosti, kdy do našeho auta narazí řidič za námi, pošle nás dopředu a vybouchnou airbagy.

Čtěte také

„Když má člověk nohy nahoře, při nárazu bezpečnostní pás podjede a dostává se do pozice mnohem komplikovanější, než je přirozený sed s pokrčenými koleny a kyčlemi, takže náraz nohy ohne směrem k hlavě a potom následuje devastující poranění, při kterých nemá člověk vůbec šanci přežít,“ popisuje Petr Polák.

A to nemluvíme o cyklistech bez přileb nebo motorkářích, kteří sice mají přilbu, boty a chránič páteře, ale jinak jedou v kraťasech a riskují, že místo silničního lišeje si o asfalt i po malém pádu obrosí svaly, které jim nikdy nedorostou.

autor: pgj
Spustit audio