O práci pražské zdravotnické záchranné služby s ředitelem Zdeňkem Schwarzem

8. srpen 2013

Jak se tropická vedra letošního léta podepisují na práci pražské záchranky? Jak správně poskytnout první pomoc? A je veřejnost v tomto směru uvědomělejší než dříve? Pomáháme více? Na tyto otázky ve čtvrteční Třináctce odpovídal ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy Zdeněk Schwarz. Pořadem provázela Ivana Navrátilová.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ptejte, jsme pořád ve vysílání. Možná jste po hlase poznali anebo vy, kteří posloucháte pravidelně Reginu, tak víte, že naším dnešním hostem je ředitel Záchranné služby hlavního města Prahy, Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy, pan doktor Zdeněk Schwarz. Vítejte. Dobrý den.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Pěkné odpoledne.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak bych tak předpokládala, že ta vedra budou znát i u vás ve výjezdech. Je to nějaká situace jiná než běžné léto, taková tropická vedra, kolabují nám Pražani?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Tak je to extrém, je to extrémní. Bohužel je to už tak třetím rokem takovéto léto, ale v našem provozu se to sice projeví, že máme výjezdy zatížené touto problematikou, ale na druhou stranu těch výjezdů není furt tolik, protože Praha je přece jenom vylidněná. To hezké počasí lidi vlastně vyhnalo z města, takže těch výjezdů není zase tolik. V celkovém počtu vlastně se spíš pohybujeme pod průměrem, který je běžný během roku, takže takový výrazný problém to pro nás není.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
V horkých dnech bývá také nebezpečné topení plynem, teď se ptám na karmy, to vím, že jeden rok byl veliký problém.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
To je furt, stále problém, stále problém. I v těchto vedrech máme několik případů týdně. Celé rodiny, většinou jsou to vždycky otrávené špatně spalující karmou nebo jiným spotřebičem na plyn, ale teďka to bývá většinou karma při koupání, při výrobě teplé vody, lidé i umírají. Je to vždycky tragický osud té rodiny, že někdo z té rodiny zemře a další to přežijí, někteří to přežijí s nějakým následky, takže my na to sice upozorňujeme, ale asi ti lidé buďto to stále podceňují, anebo prostě to neřeší. Oni bydlí v nějakém bytě a co se děje s komínem a jestli správce budovy nebo toho objektu komín řeší či neřeší, ho možná nezajímá, ale znova bych upozornil každého, kdo má doma plynový spotřebič, tak by se o to zajímat měl.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, aby byl komín pravidelně kontrolovaný, vyčištěný?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Ano. 

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem se o to tenkrát zajímala ...

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
A nejen komín, tam jde i o ten spotřebič.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jasně. Určitě. Ale já jsem dokonce i slyšela informaci, že i když je udělaná dobrá revize, že se může stát situace, kdy nedej bože třeba holub spadne do komína, který se tam také dostane, tu dávku toho plynu, spadne dovnitř a tím pádem, i když byl komín udělán nedávno, tak to může být problém. Takže pro všechny tyto případy ...

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Anebo takovéto vedro, nebo takového vedro, které vlastně zamezí tomu jaksi fungování komínu, aby ten odtah těch zplodin, těch jedů byl dostatečný, takže i jenom takovéto vedro může způsobit problém. Takže každý, kdo má plynový spotřebič, by měl větrat. My se setkáváme s těma situacema, že vždycky ta koupelna je nějaká ubedněná, to okýnko, které šlo do světlíku a mělo větrat, je zazděné, nebo prostě natvrdo zamknuté kvůli bezpečnosti třeba, aby je někdo nevykradl, anebo si koupili nové dveře a zapomněli, že u těch starých byla nějaká mřížka nebo byly podříznuté, aby tam proudil čistý vzduch, takže i na tohle je potřeba myslet.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže určitě větrat a na tohle myslet.

redaktor
--------------------
Třináctka. Volejte a zanechte vzkaz o všem, co vás trápí doma, v práci, ve společnosti. Třináctka má telefonní číslo 604311313.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Pevná linka do studia je 221553926, případně www.facebook.com.radioregina, teď jsem to asi řekla špatně, jsou tam nějaký tečky, ale potom určení Facebooku je radio.regina. Povídáme si dnes s ředitele Zdravotnické záchranné služby, panem doktorem Zdeňkem Schwarzem, o tom, jaká je aktuální situace u záchranky. Naštěstí to není až tak strašná, protože Praha je vylidněná, takže to je možná dobrá zpráva. Já sama jsem se tedy nedávno dostala, také jsme utekli s dětmi do mokré, plesnivé, kamenné chaloupky, kde se dá žít, ale dítě dostalo těžkou anginu, mělo horečky a teď vlastně, když člověk nemá auto a to dítě ani nemůže odvézt k lékaři, je například toto situace, kdy volat záchrannou službu, protože jsme na chalupě, nemáme ta praktika, nebyla možnost dojet autem do nemocnice, ta je navíc daleko, dítě by to nezvládlo zdravotně?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Nejen mí zaměstnanci, ale i kolegové z ostatních záchranek mě nemají proto rádi, protože já vždycky říkám - ano, záchranná služba je tady od toho, aby se na ni občan, který má zdravotní problémy a neví, kam se obrátit, obrátil. Čili já tvrdím, že dispečinky záchranných služeb jsou od toho, aby občanům pomohli, poradili, případně odkázali na jinou službu, která je třeba v tom regionu dostupná. Čili klidně jste mohla vytočit linku 155 a oni by vám tam poradili.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Víte, co já jsem udělala? Já jsem zavolala své sestře, která u vás na dispečinku pracuje na 155 asi 5 let ...

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
A ona vám neporadila?

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A ona mi řekla, ty jsi se zbláznila, nebudeš zneužívat náš dispečink, prostě si to vyřeš nějak úplně jinak.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Říkám, zaměstnanci zlobí, nechtějí, nechtějí tohle to dělat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže, kdybych zavolala pana ředitele, tak bych možná uspěla? Aspoň bych dostala radu.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Ano. 

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A když to sestra vlastní pokrevní mě poslala k šípku, ale podařilo se to vyřešit s praktickým lékařem a známí dovezli léky i tak, takže jsme situaci vyřešili, ale vím, že mnohdy to může být velmi svízelné a těžké, když jsme v prostředí, kde to neznáme a ta pomoc je opravdu nutná a akutní. Takže děkuji za to.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Já vždycky říkám, od toho tady jsme, abysme těm lidem pomohli a i když to je třeba jenom radou.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je také určitě důležité. Nezneužívají lidé linku záchranářů 155?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Zneužívaj, ale já vždycky říkám, co je vlastně zneužití? Ono se to obtížně definuje. A já říkám, že vlastně ten, kdo k nám volá, tak by k nám měl volat, když má nějaký zdravotní problém, a pak to zneužití není. Za zneužití považuji pouze to, že si z nás pouze někdo dělá legraci anebo nám chce sdělit něco, co vůbec nesouvisí s naší prací.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Není pravda.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Takže to jediný považuju za zneužití. Ale pakliže občan, laik, který je zoufalý, vyděšený z té situace, volá třeba omylem, protože neví, co má dělat, protože mu třeba dítě spadlo z postýlky, má jenom bouli, ale on je nešťastnej, tak prostě říkám, od toho tady prostě jsme a ta dispečerka je tam od toho, aby tomu dotyčnému pomohla tu situaci vyřešit třeba právě jenom radou, anebo přivoláním záchranné služby. Na druhou stranu ano, je určitá skladba pacientů, já tvrdím, že to je z té skupiny méně nebo jak se říká dneska nepřizpůsobivých nebo z těch méně mentálně zdatných.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Sociálně slabší rodiny.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Sociálně slabší rodiny a podobně, kteří volají jenom 155 za prvé buďto vůbec nejsou u žádného lékaře registrováni z nějakých důvodů, nebo nikdy neměli žádné potíže a všechno řeší jenom 155 a k lékaři prostě nechodí, takže tyto lidé můžeme říct, že částečně také zneužívají záchrannou službu, protože řešíme jim problém, který mohli vyřešit u praktického lékaře, a to se dá považovat za zneužití. A stejně tak bysme mohli nazvat určitou skupinu klientů, kteří k nám volají a vymýšlí si anebo záměrně lžou, bývají to třeba i pacienti, kteří jsou objednáni do nemocnice, jsou to chroničtí pacienti a než, aby jeli vlastní dopravou, metrem a taxíkem, tak si prostě vytočí záchranku a své zdravotní obtíže trošku zveličí anebo si je takzvaně zakutní. My to pak zjistíme dodatečně a pak už se s tím dá těžko něco dělat. Ale ty lidi si vymýšlí různé věci. Dokonce tato skupina lidí už dneska mezi našimi zaměstnanci je identifikována a víme, že prostě ti lidé vědí, co mají té dispečerce říct, aby prostě záchranka přijela, že oni lžou, vymyslí si nějaké obtíže, které pak vůbec nejsou pravdou a když potom ta posádka jim to vytýká, tak ještě bývají drzí, sprostý, agresivní, ale je divné, že si někdo volá a má připravené zavazadlo do nemocnice a jde na operaci, že jo, třeba, takže je logické, že si tu záchranku volal zbytečně.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Je absurdní a vím, že se to stávalo, že vlastně záchranáře lidé i napadali na ulicích. Byla tam ta agrese. Už se to zlepšilo, je ta situace lepší, arogance?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Já jsem do tak půlroku ještě zpátky říkal, že se ta situace výrazně zlepšila, teď už půlroku říkám, že se zase horší.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste to zakřikl.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Já jsem to asi zakřikl. Ta situace je horší, ale ono je to možná vůbec tou náladou ve společnosti. Nám stoupá počet případů psychiatrických diagnóz, stoupá nám agresivita, stoupají nám případy agresivních útoků, ať je to násilí v rodině, mezi partnery, anebo prostě mezi sousedy a jiné, čili je vidět, že ta nálada, ta agresivita je čím dál tím častější a z toho vyplývá i možná ten zase zpětný nárůst počtu napadení záchranářů. Takže máme v tomto roce už víc jak 10 napadení, což je více než třeba v loňském, předloňském roce.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A pak lákejte nové lékaře k vám do služeb. Předpokládám, že jich je stále méně, ale necháme si to do toho dalšího vstupu. 

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
My je furt lákáme.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak co jim tak nabídnout hezkého zajímavého? Naším hostem je dnes ve Třináctce ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy, pan doktor Zdeněk Schwarz. Vždy se v létě sejdeme, abychom si řekli, co nového. Myslím si, že tradičně rok od roku, nevím jestli lékařů na záchrance přibývá nebo ubývá? Možná pomůže teď ten seriál, pane doktore.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Naštěstí neubývaj, ale vůbec nepřibývaj. Takže je to velký problém a myslím si, že nejenom v Praze, ale v celé České republice je nedostatek lékařů, kteří by mohli a chtěli pracovat na záchranné službě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam je to asi hlavně jenom o dobrém srdci, o víře a o té chuti pomáhat, protože ty odměny radosti, já nevím, co dalšího, prestiž, tam asi se k tomu moc nesnoubí, nebo s tím?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
No, bohužel my si z minulosti neseme takovou tu, ten punc toho, že to není tak atraktivní a že společensky to není uznávané zaměstnání. Já myslím, že u řady lidí jo, že řada lidí už ten názor změnila, ale přesto z řad lékařů prostě noví kolegové, kolegyně nepřichází. Takže to je problém, myslím si, veliký a vlastně od ledna všechny kraje budou postiženy tím, že jim už zruší výjimku, že vlastně všechny záchranky porušují předpisy a nejenom České republiky, ale i Evropské unie a teď vlastně ta výjimka končí a oni budou mít problém vůbec obsadit stanoviště, všechny posádky, které potřebují obsadit lékařem, takže bude to velký problém v České republice, ale já v Praze se klepu každým dnem, že prostě půlka doktorů je téměř v důchodovém, nebo již v důchodovém věku a zdravotní potíže anebo odchod do důchodu může prostě najednou znamenat velký kolaps, protože nebudou mít čím obsadit služby, takže je to jediný současný neboli akutní problém, s kterým si nevíme rady, protože prostě, kde ty lékaře sehnat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A není to jenom o lékařích, musíte mít i kvalifikované řidiče, pak zdravotní sestry ...

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Záchranářů je dost, záchranářů dost ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Na dispečincích odborníky, aby i ta rada po telefonu je důležitá, i ta zachraňuje životy, když nestihne dojet lékař, tak, jak to máte stíhat ty dojezdové vzdálenosti, které máte dané časově? Po Praze je to kolik, 15 minut, do 15 minut?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Ne tak zákonem je to 20 a my v Praze máme v současné době kolem 7, 8 minut průměrnou dojezdovou dobu. Čili tohle to nás zatím jaksi netrápí. Jediný, co nás trápí, to, že nemáme vlastní budovu a že nemáme lékaře, to jsou jediné problémy, jinak to ostatní si myslím, že funguje, a tam si nemáme na co stěžovat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale i ten ostatní personál právě třeba zdravotní sestry na dispečinku musí být velmi kvalifikované. Musí odhadnout tu situaci, jestli někdo volá, jestli je to zásadní problém, není, tam je asi také nutné smeknout před nimi.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
To určitě. Tam je problém, že vlastně je tam i větší fluktuace, protože to dlouho nevydrží dělat. Je to stresující namáhavé zaměstnání. Bohužel se tam promítá i ta někdy agrese, o které jsme mluvili, že ti volající jsou neurvalí, sprostý, vulgární, řvou na ty naše dispečerky, ale to zaměstnání nebo to povolání je určitě namáhavé a zodpovědné, protože ona má krátký časový úsek, vlastně několik vteřin nebo desítek vteřin na to, aby se správně rozhodla, aby rozpoznala, jestli ten volající si nedělá legraci, jestli ten volající skutečně potřebuje nějakou pomoc, teď ještě k tomu, jakou pomoc.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
V situaci, kdy to nevidí.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Co mu je. Vlastně musí klást otázky tak, aby z něj dostala maximum informací potřebných k tomu stanovení jakési pracovní diagnózy.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozhodnout, jestli vyslat vůz s lékařem nebo bez něj.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Bez lékaře, vyslala tu posádku na místo a pak trne v jakémsi napětí, to je vlastně to, co ji nejvíce stresuje, jestli to udělala všechno správně a vlastně, jestli to správně odhadla a čeká na tu zpětnou vazbu, zpětnou informaci z místa od té posádky, jestli teda to bylo správný. Takže to je pro ní stresující a je to nepříjemné, protože pod takovým tlakem neustále pracovat, tak to samozřejmě se projeví i zdravotně, takže i toto povolání je nejenom namáhavé, ale zodpovědné, ale složité vůbec obsadit, že jo, novými adepty, protože se k nám nehrnou taky.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A vděk a zpětná vazba možná žádná, protože ti, které zachraňují a pomáhají, tak o tom ani kolikrát nevědí, jsou v bezvědomích, pomalu se smrtí na jazyku a vlastně až pak tam, kde jim možná pomohou, kde už se dostanou k sobě, tak tam možná poděkují, ale že stál na začátku někdo úplně jiný, možná i člověk na ulici.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Máme docela dost poděkování a pochval, že občané nebo pacienti nám děkují za pomoc, děkují nejenom posádkám, ale často právě i v té pochvale nebo v tom poděkování je zmíněna dispečerka, jak jim pomohla vyřešit tu situaci, že je uklidnila, že jim vlastně poradila, co mají dělat, takže i dispečerkám naši pacienti děkují, takže ani na ně naštěstí laik nezapomíná. Uvědomí si, že vlastně ona byla tím prvním v kontaktu a tím, kdo vlastně jí pomohl, takže oni to vnímají, že vlastně jim nejvíc pomohla i ta dispečerka, že vlastně ona pak správně rozhodla a přivolala tu posádku nebo lékaře, takže ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A už je i lepší situace v ulicích například, jestli lidé jsou ochotni pomáhat?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Teď jo, to určitě.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Jestli se nebojíme, ono je to občas stresové pro někoho po bouračce třeba resuscitovat.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
My jsme si udělali statistiku za posledních 10 let statistiku všech resuscitačí, čili tam, kde jde skutečně o život, o záchranu života, nejenom, že nám stoupá počet těch případů. Před těmi 10 lety jsme se pohybovali kolem 400 případů za rok, teď jsme na nějakých 610, čili přes 600 případů ročně, čili je vidět, že tam je nárůst, a zajímavé je právě to, že před 10 lety bylo jenom u 16 % případů těch, že laik na místě pomáhal, čili, že někdo s tím nemocným postiženým něco do našeho příjezdu dělal. A teďka se pohybujeme kolem 73 % případů, kde vlastně před příjezdem posádky již na tom pacientovi někdo pracuje, že ho třeba resuscituje, že mu někdo pomáhá. Čili je vidět, že společenské povědomí a snaha pomoci se výrazně zlepšilo ku prospěchu nejenom naší práce, ale výsledků a toho pacienta a jeho záchrany.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem ve Třináctce je dnes pan doktor Zdeněk Schwarz, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy. Povídáme si tady o záchrance, jestli spolupracujeme, nespolupracujeme, jak je dobře, že ji tady máme, že nám pomáhá, zachraňuje životy a teď jde také o to, jestli tu záchranu umíme my sami, jak se mě na začátku ptal Olda. Vždycky se dělaly různé kurzy. Vy máte i takové předváděcí akce. Asi by možná měla být větší vzdělanost už ve školách u dětí, ale předpokládám a doufám, že se to trošičku zlepšuje, pane řediteli.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Tak vývoj ukazuje za statistiky, že se to zlepšuje, že ty naše snahy započaté někdy před 15 lety, nesou ovoce. Možná je to i tím, že ta mladší nebo nová generace má o to sama zájem, že prostě chce být v této oblasti vzdělána, že si třeba uvědomuje, že tu pomoc bude potřebovat, možná je to i tím, médii, která vlastně informují ze všech stran, internet, ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Máte kampaň v MHD.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Přesně, jak se má pomáhat, takže to si myslím, že všechno dohromady vytvořilo tyhle ty podmínky, které jsou podstatně lepší. Ale na druhou stranu kriticky je pravda říct, že ve školách ta výuka zaostává podstatně než dříve. Byla zrušena ta branná výchova, kde aspoň něco člověk z toho dostal do té hlavy, ale dneska vlastně nic takového ve školách není, je to jenom součástí biologie, možná jedna, dvě hodiny, a tam přesně nevím, protože ve škole už delší dobu nejsem, ale vím, že v těch školách to pokulhává, protože řada škol, školek se na nás obrací s tím, jestli bysme nějakou výuku pro jejich studenty neudělali, anebo, že se přijdou k nám podívat, že si udělají exkurzi a zároveň chtějí nějaký kurz nebo takzvaně rychlokurz první pomoci, takže asi to není v těch osnovách tak dobře zakomponováno nebo dostatečně, v dostatečném rozsahu. A druhá věc je, že máme i informace, že v té praxi ta výuka je zastaralá, neboli ty postupy už dávno neplatí, že jsou zcela nové doporučení odborných společností, která vlastně výrazně změnila ten systém poskytování první pomoci, i ty postupy výrazně změnila, než byly, než nám jaksi v dětství vtloukali do hlavy, a to je možná i ten jaksi dluh té společnosti, aby tu mladší generaci učila lépe a více o první pomoci a stejně tak možná nějaké programy, které zaručí i těm starším, těm, kteří jsou špatně naučeni, protože mají ty staré postupy, tak, aby se naučili ty nové. A to si myslím, že od toho je společnost, ne záchranná služba, ta má zachraňovat. Takže my jsme přestali s tou výukou, takže musíme zajistit hlavně provoz a tím, že máme právě nedostatek personálu, tak nemůžeme všechny v Praze učit první pomoc nebo jak správně postupovat, takže i přesto, že se na nás třeba nějaká firma nebo někdo jiný obrací, tak my to odmítáme a doporučujeme za prvé Český Červený kříž, a pak je tady na trhu mraky různých společností, firem nebo jiných soukromých subjektů, které výuku první pomoci provádějí a dělají to většinou buďto naši záchranáři nebo bývalí kolegové, kteří si tyto firmy založili a myslím si, že to učí správně a učí právě ty nové postupy a chce to jenom chtít. Já myslím, že teda, kdo chce, kdo má o to zájem, tak si toho, kdo ho to naučí, najde na tom trhu a ty podmínky jsou vytvořené. Ve škole to je holt ministerstvo školství, aby změnilo metodiku, vydalo správné materiály výukové a hlavně to do těch dětí se snažili dostat, aby to ty děti uměly, protože to budou potřebovat pro sebe, pro kamarády, pro své rodiče.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Naší povinností v podstatě ze zákona je pomoci druhému někde v nouzi.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
To je druhá věc, že to je zákonem definováno, že kdo neposkytne první pomoc, může být ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsou situace, kdy lidé nezavolají, jezdí kolem havárie a tak dále. I to vím, že se stává. No taková ta rada praktická od vás na závěr, co bychom všichni měli vědět, říkáte nové metody, nové postupy, tak nejdůležitější je asi pomoci člověku, který je ohrožen na životě v tu chvíli, kdy se něco stane, to znamená, nevím, těžká havárie nebo kolaps, to znamená, že třeba nedýchá anebo je v bezvědomí.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
My vždycky říkáme, že je vlastně důležité rozeznat, že ten člověk právě přestalo mu bít srdce, čiil je v bezvědomí, nedýchá, umírá, vlastně umírá, srdce se zastavilo, nefunguje ta pumpa.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Když někdo omdlí, jak tedy poznáme, že už umírá?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Otočit na záda a začít ho masírovat. Když to nepotřebuje, tak prostě to dá najevo, začne křičet au nebo nechte mě bejt, takže radši to udělat zbytečně, než to neudělat. Čili my se snažíme ...

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Nemůžeme ublížit?

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
... u těch lidí překonat tu překážku začít resuscitovat, neboli začít nepřímou srdeční masáž. Nic víc po těch lidech nechceme, čili aby vlastně položili dotyčného na zem, aby se nebáli ho položit na zem, nebo aby ho neposazovali, dokonce někdo ho staví, nebo se ho snaží dát na židli, nebo mu podkládají něčím hlavu, ne, normálně ho položit na zem, aby byl ve vodorovné poloze spíše s mírným záklonem hlavy, aby se otevřely dýchací cesty a začít napřed nataženými pažemi masírovat hrudník můžeme říct, vlastně ruce by měly být mezi prsními bradavkami či na prsní kosti.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Uprostřed. 

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Uprostřed. A ta masáž musí být velmi intenzivní, čili minimálně ten tlak, aby hrudník se promáčknul, když to řeknu laicky 3 až 5 centimetrů a ta frekvence, aby byla až 120 zmáčknutí za minutu.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená 2krát za vteřinu.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Skoro je to 2krát za vteřinu, jo. Čili to je to podstatný a víc po těch lidech nechceme a to si může pamatovat každý, to je na těch samolepkách třeba v metru.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A paže musí být propnuté, aby to opravdu byl ...

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Natažené. On si každej pak najde tu svoji polohu, protože ono to je docela namáhavé a když bude takhle jenom dělat, tak to nezmáčkne, když bude jenom propínat ruce, když bude mít napnuté, tak může i s vahou celého těla, nebo půlku těla ten hrudník snáz zmáčknout.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Když ten člověk někde i krvácí a nedýchá, ta masáž toho srdce je určitě nejdůležitější, to je první věc.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Masáž je vždycky důležitější, vždycky je důležitější. Pakliže je tam masivní krvácení, že ta krev vyloženě stříká, tak samozřejmě zastavit nějaké krvácení, stačí to něčím zatáhnout, zaškrtit, aby to nekrvácelo, ale ta masáž je nejdůležitější pro dotyčného, který právě prodělal zástavu srdeční činnosti.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak doufejme, ať těch případů je co nejméně, ať vy jste na místě vždy nejrychleji tak, aby se životy zachraňovaly, protože to jsou opravdu velice stresové situace i pro vás pro všechny.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Jsou. 

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
A my za to, že vás tady máme, moc děkujeme a tu linku 155, když tedy už musíme zavolat, tak zavoláme a za tu pomoc děkujeme, a i za tu radu, příště si zavolám.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Příště si klidně zavolejte. Já vždycky říkám zavolat zbytečně je lepší, než nezavolat.

Ivana NAVRÁTILOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme moc. Krásné léto, na shledanou.

Zdeněk SCHWARZ, ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy
--------------------
Taky děkuju. Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio