Které asteroidy můžeme nejsnáze vytěžit?
Tímto kosmickým inženýrským problémem se vážně zabýval tým skotských vědců z Strathclydské univerzity v Glasgowě. Zjistili, u kterých asteroidů, jejichž dráha leží v blízkosti dráhy Země, lze nejsnáze dosáhnout jejich trvalého přesunu do blízkosti Země, abychom na ně mohli dobře „dosáhnout” svými těžebními prostředky a vytěžený materiál pak dopravit na Zemi.
Mezi 9000 asteroidy pohybujícími se v okolí dráhy Země našli vědci 12 objektů, u nichž stačí pro jejich „odlovení” a přitažení do okolí Země změnit jejich rychlost maximálně o 500 metrů za sekundu. Tohoto cíle lze dosáhnout dokonce i pomocí dnešní raketové technologie, nejedná se tedy o sci-fi.
Změna dráhy příslušného asteroidu bude dvoufázová. Nejdříve pomocí manévrů s reaktivními motory nebo plachtami slunečních plachetnic navedeme asteroid tak, aby permanentně prolétával kolem jednoho z tzv. Lagrangeových bodů v soustavě Slunce-Země. Čím větší bude asteroid, tím větší však bude i spotřeba paliva.
Lagrangeovy body jsou takové neutrální body v soustavě dvou nebeských těles, kde se dynamicky vyrovnávají jejich síly. Na tělesa, která se v těchto bodech nacházejí, tak působí celkově nulová gravitační síla. Takových bodů je u každé dvojice těles, které obíhají kolem společného těžiště, celkem 5 (jsou označeny L1 až L5). Jejich polohy se vzhledem k oběma tělesům s časem nemění, jsou s nimi tzv. synchronní.
Na asteroid, trvale prolétávající nedaleko neutrálních bodů L1 nebo L2, pak aplikujeme dalšími jemné manévry. Tím již dojde k přechodu každého z 12 asteroidů na periodickou dráhu kolem Země nebo aspoň kolem jednoho z neutrálních bodů . Počet takto „zachytitelných” asteroidů bude do budoucna růst, jak budou objevována stále nová a nová tělesa.
Zdroj: Phys.Org, Arxiv.Org, MIT Technology Review
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.