Víte, co dělá sovětský generál ve výslužbě? Možná sleduje i české čápy

Pokud máte na komíně ve vaší obci čápy, pak jste možná zaznamenali, že se chystají v nejbližší době odletět do teplých krajin. V Izraeli už se na ně upřímně těší bývalý sovětský generál Leonid Diněvič. S radarem, který si nechal dovézt z bývalého Sovětského svazu, má totiž na starost unikátní projekt, který má chránit nejen ptáky, ale také letce.

„Tady jsou zbytky letadla americké výroby F-15, které se zřítilo po srážce s ptáky! A tady kabina pilota, ve které zahynuli oba letci. Mám to tu vystavené, aby každý viděl, jak vážný je to problém, když se ptáci střetnou s letadlem,“ ukazuje trosky stíhačky Leonid Diněvič, který i po čtvrt století prožitém v Izraeli stále používá jméno z původní vlasti.

„Izrael není velká země, ale má velmi čilý letecký provoz. Zároveň přes toto území táhne na podzim 500 miliónů ptáků. A na jaře se vracejí na sever, do Evropy a Asie. Miliarda ptáků každý rok. To je docela velké množství,“ popisuje.

Čtěte také

Cesta ruského vědce ke sledování ptactva nebyla přímočará. V sovětské Moldávii měl totiž na starost legendární a často také ironizované rozhánění mraků.

Ze zelené kupole můžete sledovat celý Izrael

„Jsem specialita na fyziku oblaků a srážek. Roky jsem v Sovětském svazu vedl organizaci, která měla na starost ovlivňování počasí v zájmu ochrany úrody a zemědělské produkce,“ vysvětluje. „Začínali jsme v jednom malém stanu. Nakonec vznikla organizace čítající několik tisíc pracovníků,“ vzpomíná.

Po srážce s trojicí čápů v roce 1995 zbyla z izraelského letounu jen halda šrotu

Jak přišel k vysoké vojenské hodnosti Sovětské armády? „Byla to vojenská organizace, i když pracovala pro civilní sektor. Proto jsem měl hodnost generálporučík,“ odpovídá Leonid Diněvič, který se po autonehodě těžce opírá o hliníkovou hůlku.

Ochotně mě však vede do útrob samotného radaru se zelenou kupolí, který může sledovat celý Izrael. „Můžete tam vlézt, ale opatrně. Je tam vysoké napětí!“ varuje.

Čtěte také

Mají přednost ptáci, nebo izraelské stíhačky?

Tento radiolokátor byl vyvinut v polovině 70. let. Dnes už jsou k dispozici nové technologie, výstupy však bývají v podstatě stejné. A tak nejde o žádný muzejní kousek, stále naplno funguje a úkoly plní stejně dobře jako nová zařízení.

Úkoly jsou jasné: sledovat pohyb hejn i jednotlivých velkých ptáků, detailně zaznamenávat jejich polohu, výšku, rychlost a směr a údaje předávat řízení civilního i vojenského letového provozu nad Izraelem.

Detail momentální situace. Vektory rozlišují hejna i jednotlivé ptáky

„Pokud zasahují izraelské bitevní letouny, tak ani ptáci operaci neovlivní. Když mluvíme o servisních přeletech, cvičných letech a podobně, pak můžeme trasu letounů odklonit a nechat hejna ptáků přeletět. K tomu slouží náš radiolokátor,“ chlubí se vysloužilý generál, který dnes monitoruje nad Izraelem čápy z komínů třeba i českých vesnic.


Zvětšit mapu radaru v izraelském Latrunu

Spustit audio