Ukradli vám kolo? A už víte, jak ho příště proti krádeži pojistit?

27. srpen 2013

O krádežích kol a o projektu Bez kola si v úterní Třináctce povídala Štěpánka Duchková s Janem Markem z České pojišťovny. Jak se dají jízdní kola pojistit proti krádeži? Kde se kola kradou nejčastěji? A kde nejrychleji? Dozvíte se z následujícího rozhovoru.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a právě to je téma našeho dnešního rozhovoru, nebo jedno z témat, jak se proti tomu bránit a budu o tom mluvit s Janem Markem z České pojišťovny. Jan Marek je vedoucí projektu Bez kola, ale ještě, než se ten projekt vrhneme, tak já jsem se dočetla, že zloději loni v České republice ukradli téměř 8 tisíc kol a z toho v Praze jich zmizelo 1617 za loňský rok. Z jakých míst tak kola nejčastěji mizí dle vašich statistik?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Dobré odpoledne. Tak tato statistika vychází vlastně od policie. My sami máme zkušenost s tím, že ročně nám nahlásí pojistnou událost zhruba 1500 klientů, kolik z nich je z Prahy, to vám teďka říct nedokážu, ale faktem je, že ve velkých městech a v Praze to platí speciálně se ta kola nejčastěji kradou z míst jako jsou sklepy anebo společné prostory v domech, to znamená třeba kočárkárny, prádelny, sušárny a podobně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je přesně i můj případ, když jsem měla u maminky ve sklepě zaparkované kolo a zloděj jednoduše přeřízl zámek a kolo bylo pryč. A je nebezpečné mít kolo zaparkované na balkoně panelového domu?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak ty balkony jsou velmi specifické v tom, že pokud byste na takto ukradené kolo chtěla uplatnit pojištění, tak ten balkon by v podstatě měl být zasklený a měl by být uzamykatelný. Takže v takovém případě by se pojištění domácnosti vztahovalo i na to ukradené kolo. V případě, že byste ten balkon neměla zasklený, tak byste tam to kolo samozřejmě mohla mít, ale musíte ho mít pevně připoutané k té konstrukci toho balkonu, ale v takovém případě byste musela mít speciální pojistku jenom na to kolo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ony jsou i takové případy, kdy kolo klidně zmizí ze šestého patra, protože se zloděj slaní.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Je to i případ, který jsme zaznamenali my v praxi a skutečně to kolo z balkonu v šestém patře zmizelo. Takže ani to, že máte kolo poměrně vysoko, ještě neznamená, že ho máte v bezpečí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já jsem nad tím přemýšlela nad tíhle případem a říkala jsem si, jak ten zloděj ale to kolo, tak chápu, že slaní na balkon v šestém patře, ale jak potom to kolo odebere z toho balkonu a jak se s ním vrátí zpátky na to lano a jak se dostane dolů?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
No, upřímně řečeno já přímo konkrétní detaily toho případu neznám, takže v tuhle chvíli můžu spíš jako spekulovat, tak jak bych si myslel, že se to mohlo stát, ale ono, pokud třeba to bylo poslední patro a ten zloděj byl na střeše, tak si dovedu představit, že ho nějakým jednoduchým způsobem prostě zahákl a vytáhnul na střechu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde se v Praze nebo v jakých částech Prahy se kola kradou nejvíce?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak my jsme tuto problematiku konzultovali s kolegy od policie a tam nám bylo v zásadě řečeno, že existují v Praze lokality, které jsou v tomhle poměrně výjimečné, to znamená, že tam se kradou ty kola přece jenom o něco víc, a ty lokality byly především Praha 4 jako taková a potom to byly místa, kde se na kolech jezdí docela často, v Praze 4 je to třeba Podolí nebo Braník, ale policie zmiňovala i případy jako je Praha 10 Vršovice například.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Specializují se zloději na nějaký druh kol nebo berou všechno?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
No, já si myslím, že ta zkušenost, kterou máme my, respektive naši klienti, tak tam skutečně ten rozdíl v tom, jestli to kolo je nové nebo staré, není. Pokud tam to kolo v tom objektu, kam se ten pachatel dostane, je, tak obvykle ho bere.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bez ohledu na značku, vidí kolo, jede to, tak ho beru.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Většinou je to tak, protože bohužel kolo patří k jednomu z těch artiklů, který v podstatě zastavárny berou velmi ochotně, takže ta možnost, že se toho kola on následně zbaví, respektive prodá, je poměrně vysoká.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To jsem si všimla, že zastavárny vystavují často kola a tak tam asi těžko dohledám, jestli je to kolo ukradené nebo jestli ho tam někdo opravdu dal, protože neměl peníze a bylo to jeho kolo.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak samozřejmě policie pracuje s tím, že velmi často nebo je dobré, když to policie ví a zná číslo toho rámu toho kola, to znamená, my všichni, kdo máme kola, tak bychom měli mít někde zapsané číslo toho rámu, aby následně ta policie mohla to kolo právě třeba v těch zastavárnách identifikovat o něco snáz, než když to číslo nemá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je vedoucí projektu Bez kola Jan Marek. Pokud chcete zavolat, můžete do vysílání 604311313 nebo 221553926. Naším dnešním hostem je odborník na pojištění Jan Marek, vedoucí projektu Bez kola. Vy jste dělali průzkum a zjistili jste, že většina lidí, cyklistů vůbec netuší, že se dá kolo pojistit. Jak se tedy dají jízdní kola pojistit proti krádeži?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Je to tak. Lidé to v 90 % případů těch, který to oslovili, netušili a je to v zásadě poměrně jednoduchá věc, protože pokud máte pojištěnou domácnost, to znamená veškeré vybavení, které máte doma nebo třeba ve sklepě nebo v garáži, tak součástí tady toho pojištění tady toho majetku jsou i ta kola, která jsou tímto pojištěná a vztahuje se to teda jednak na kola, která máte v bytě, ale i kola, která máte v dalších nebytových prostorách, ať už je to třeba garáž, sklep, anebo to jsou společné prostory v domě, jako jsou třeba právě kočárkárny, chodby a podobně, takže na tohle se vztahuje pojištění domácnosti. No, a pokud s tím kolem chcete vyjet někam ven, tak je potřeba to kolo pojistit individuálně, to znamená, že v ten moment je to kolo pojištění i pro případy, že ho odložíte někde venku, ale tady je potřeba říct, že to kolo, pokud ho venku odložíte, tak musí být zabezpečeno, musí být k něčemu připoutáno a ta věc, ke které to musí být připoutáno, musí to být nějaký stavební prvek anebo zkrátka nějaký předmět, který není možné s tím kolem odcizit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak vysoká je pojistka, dejme tomu, že mám kolo v hodnotě 10 tisíc korun, jak vysoká je pojistka?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak, když to vezmeme na to individuální pojištění, to je pro ty případy, kdy to kolo necháte uzamčené někde venku, tak u kola, které stojí 20 tisíc korun, tak ta pojistka je 998 korun.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ročně? 

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Ročně. Takže zhruba na téhle úrovni se pohybujeme, pokud teda mluvíme o kole za 20 tisíc korun.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je, já se vrátím k těm zámkům, je kvalitní cyklistický zámek zárukou, že kolo opravdu zůstane na svém místě?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak fakticky, to možná lidé i znají ze zkušeností, takovýhle zámek nemusí vždycky být zárukou. Pro pojišťovnu je to nicméně věc, kterou při pojištění kola vyžaduje a stanovuje tam nějaké minimální, minimální rozměry, třeba, pokud je to lankový zámek, to znamená, zámek, které tvoří nějaké ocelové lanko, tak ten musí mít v průměru minimálně 6 milimetrů, ale jak říkám, pro pojišťovnu, pokud tam takto uzamčené kolo je, tak je to v pořádku. Samozřejmě není to, nebo nemusí to být záruka, že to kolo nezmizí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A mě by teď zajímalo, jak ale zjistíte, že ten cyklista opravdu to kolo měl připoutané, když ten zloděj odnese třeba i ten připoutávací řetěz,

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Ono někdy je to poměrně komplikované. My vlastně těm, kteří si chtějí to kolo pojistit, vždycky doporučujeme, aby, pokud to kolo nechají na nějakém místě, kde předpokládají, že třeba na něj nevidí nebo ho tam nechají nějakou delší dobu, aby si to kolo třeba vyfotili, aby zkrátka pojišťovně mohli doložit, že v danou chvíli na daném místě to kolo bylo zabezpečené tak, jak pojišťovna třeba vyžaduje. Takže ideální způsob je, pokud to kolo takhle někde odložíte a chcete skutečně mít jistotu, tak si ho vyfotit třeba na mobilní telefon, který má dneska už každý s mobilním, pardon s fotoaparátem.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A denně se v České republice podle statistik ukradne 20 kol. To, že se kradou kola, to je známá věc. Proč si je Češi lépe nezabezpečují?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
To je otázka i pro mě, protože v našem výzkumu, který jsme dělali, tak jsme se ptali lidí, jakou mají zkušenost s krádeží. Čtvrtina majitelů kol tu zkušenost s krádeží má, ale třeba 20 % z nich tvrdí, že si to kolo nikdy nezabezpečují, to znamená, že dělají věci, které jsou celkem běžné, možná už méně pochopitelné, že třeba jdou nakoupit a to kolo zkrátka jenom někde opřou a 20 % lidí, kteří tohle to dělají, není úplně malé číslo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je stejné, jako když jedete v supermarketu a vidíte ty ženské, jak si dávají ty kabelky do toho košíku a ten košík nechají s tou kabelkou stát a jdou si prohlížet zboží.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Je to podobné.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to velmi podobné a je to velmi nepochopitelné.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Ano, přesně tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je odborník na pojištění Jan Marek, vedoucí projektu Bez kola, a právě o tomto projektu budeme mluvit po písničce. Můžete nám volat dotazy nebo vaše zkušenosti s koly a snad tedy i se zloději, ale to bych vám nikomu nepřála, 221553926 nebo 604311313. Naším dnešním hostem je odborník na pojištění Jan Marek, vedoucí projektu Bez kola. A právě teď by mě zajímalo ten projekt Bez kola, protože nedávno jsem o něm četla v denním tisku, velmi mě to zaujalo, v čem ten projekt spočívá?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak my jsme chtěli upozornit na problematiku krádeží kol, na jejich zabezpečení a taky na možnost pojištění, a tak jsme se rozhodli, že uděláme věc toho rázu, že ve 14 městech v České republice necháme odložené kolo a budeme sledovat, za jak dlouho a jestli zmizí, což se tedy nakonec ukázalo, že byl velmi revoluční počin, protože v 11 z těch 14 měst skutečně to kolo bylo ukradeno.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kde bylo ukradeno nejrychleji? Za jak dlouhou dobu nejrychlejší zmizelo nebo za jak dlouhou dobu, kde byl zloděj nejrychlejší?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak doslova bleskovou akci předvedl zloděj v Hradci Králové, kde to kolo zmizelo za neuvěřitelné 4 minuty, takže 4 minuty poté, co jsme to kolo opřeli o zeď domu, tak kolemjdoucí muž si ho všiml a nezdráhal se v podstatě ani na vteřinu, vzal si ho odjel na něm.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A byla místa, kde kolo vydrželo třeba několik hodin a nakonec ho opravdu nikdo neukradl?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak bylo několik měst, kde to kolo vydrželo hodin, ale přesto zmizelo, ale ve 3 městech, bylo to Pardubice, České Budějovice a Jihlava, tam ta kola zůstala během 5 hodin, po které jsme je sledovali, bez povšimnutí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak jste to prováděli? Vy jste tam měli kamery nebo jste tam měli člověka, který to sledoval?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak ono to bylo poměrně sofistikované, protože my jsme samozřejmě nechtěli být k poznání, to znamená, že my jsme měli 2 skryté kamery, ale měli jsme také detektivy v terénu, kteří se vlastně pohybovali v bezprostřední blízkosti těch kol a natáčeli jsme to tedy skrytě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď by mě zajímalo, když tedy zloděj ukradl to kolo, jak jste postupovali? Nepředpokládám, že jste mu ho nechali?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak nedá se říct, že bysme mu ho nechali, ale my jsme se dopředu museli rozhodnout, jestli v takovém případě, kdy ke krádeži dojde, zasáhneme, anebo toho zloděje necháme a my jsme se rozhodli, že toho zloděje necháme, ale musím taky dodat, že to rozhodnutí bylo v danou chvíli, protože my jsme netušili, kdo ho ukradne, ale potom, co to kolo bylo ukradeno, tak jsme v podstatě ty záběry dali k dispozici policii a dneska policie má, pracuje už se záběry, kde nejsou rozrastrované obličeje a v Karlových Varech se dokonce už našel jak zloděj, tak i to kolo. A my doufáme, že to tak bude i v dalších městech.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
V jaké bylo to kolo v hodnotě?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
To kolo bylo v podstatě jedno z levnějších, bylo to horské kolo, jehož cena nepřekračovala 5 tisíc korun.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je takový ten jenom přestupek, kdy zaplatí zloděj jenom pokutu, že?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Je to otázka, protože to kolo bylo nakoupeno za tuto cenu, nicméně je otázka, s jakou cenou pracuje policie, protože podle těch zkušeností, které doteď máme, tak policie v podstatě řeší cenu toho kola v daném regionu, takže je to otázka, někdy to bude zřejmě přestupek a někdy to může být už trestný čin.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je Jan Marek z České pojišťovny, vedoucí projektu Bez kola. Naším dnešním hostem je Jan Marek z České pojišťovny, vedoucí projektu Bez kola. Stále přibývá nových cyklostezek tady v Praze, ale samozřejmě i mimo Prahu. Kolik u nás v současné době v celé České republice jezdí kol? Máte nějakou evidenci?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak tu evidenci vlastně má Český statistický úřad, který vychází z faktu, že na 100 domácností připadá 146 kol, když to přepočteme na počet domácností, tak by v České republice mělo být zhruba 6,5 milionů jízdních kol.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale když tedy se podle statistik denně ukradne 20 kol, tak to v poměru s tímto číslem není tak hrozné, co myslíte?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak určitě to není nijak alarmující číslo, ale musíme si uvědomit, že v těch 6,5 milionech jsou kola skutečně různě stará, otázka je, jestli jsou pojízdná, v jakém jsou stavu, takže ten počet krádeží k tomuhle řekněme k tomuhle objemu celkových kol je určitě zanedbatelná položka, ale věřím, že každý, kdo má kolo a přijde o něj, tak ho určitě tohle to číslo nezajímá, protože ho zajímá jeho konkrétní kolo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle průzkumů jsou prý muži opatrnější na svá kola než ženy, čím si to vysvětlujete?

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Tak já si myslím, že, a teď nechci nějakým způsobem podceňovat ženy, ale muži, když už si to kolo koupí, tak je to v podstatě pro ně asi trošku i miláček a technická záležitost, takže si dovedu představit, že jsou mnohem opatrnější i v tom smyslu, že řeší, jak ho zabezpečí, jestli to je dostatečné a podobně a faktem taky je, a to z toho našeho výzkumu vyplynulo, že muži si pořizují i dražší kola než ženy, takže já si myslím, že tam bude ta souvislost i s tou cenou pořízení takového kola, že čím to kolo je dražším, tím víc se ten majitel zajímá o to, aby si ho dobře zabezpečil.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to musím říct, že mám i z vlastní praxe, kdy můj partner má drahé kolo a já mám velmi levné kolo, protože jsem si říkala, že mi úplně stačí to levné.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Ale i levná kola se kradou v Čechách, takže pozor na to a myslet na to, že pokud s ním kamkoliv vyjedete, tak zabezpečit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To ano, já hlídám, abych ho pořád viděla. Tak naším dnešním hostem byl odborník na pojištění Jan Marek, vedoucí projektu Bez kola. Děkujeme, že jste přišel a na shledanou.

Jan MAREK, vedoucí projektu Bez kola, Česká pojišťovna
--------------------
Na shledanou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A na vás se, milí posluchači, těším zase zítra v pořadu Třináctka.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.