Je každá sleva opravdu výhodná?

29. srpen 2013

Na co si dát pozor při letních výprodejích a slevách? Na to hledala odpovědi publicistka Světlana Rysková, host středeční poradny. Více se dozvíte v neautorizovaném a needitovaném přepisu zvukového záznamu vysílání.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, v dnešní rubrice Rodinné finance, kterou jste zvyklí vždy ve středu 6 minut po 10 hodině dostávat, tak v dnešní rubrice vám Světlana Rysková řekne, na co si máme dát pozor při letních výprodejích a slevách. Světlano, přeji hezké dopoledne.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Hezké dopoledne.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, vy víte, už znáte mé názory na veškeré výprodeje a slevy, ne snad, že by vás musely zajímat mé názory, ale já musím říct, že jsem přesně ten člověk, který nesnáší všechny výprodeje, protože v tu chvíli mi připadá, že se obchodníci poprvé v roce přiznávají k tomu, že by to klidně mohli prodat levněji celou tu dobu, ale ne, to oni ze mně tahali mé peníze a teď najednou ještě chtějí, abych je měla ráda a byla šťastná, že mi to teď konečně prodávají za cenu, kdy na tom zboží vydělají třeba už jenom 50 %. Světlano, řekněte mi, řekněte nám hlavně, proč jste si vybrala toto téma, protože ty výprodeje jsou sice teď letní, podzimní, zimní, ale proč teď?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Sledujeme slevové akce a výprodeje v podstatě celý rok. Souvisí to s tím, že ta ekonomická situace řady domácností není až tak utěšená, takže někteří lidé skutečně musejí počítat každou korunu a vyhledávají samozřejmě prodeje ve slevách. Nyní si z toho udělali hobby koníčka a možná někdy ani tak moc neušetří, protože si třeba právě naběhnou na některý z těch triků, který obchodníci používají a na které minulý týden upozornila ve své zprávě kontrolní Česká obchodní inspekce, proto jsem si to téma vybrala. Zaujalo mě jednak, že ta situace se příliš nelepší, protože z těch kontrolovaných subjektů asi 725 obchodů 48 % a něco vykázalo nějakou chybu ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V té slevové politice.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Ano, ano, dopustilo se porušení zákona o ochraně spotřebitele a nebo zákona o reklamě.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Světlano, ve čtvrtletí udělila Česká obchodní inspekce pokutu v částce 4,7 milionu korun. Je to hodně nebo málo v porovnání s ostatními?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Relativně je to poměrně velká částka a je to tím, že tu pokutu dostaly tentokrát velkoobchodní řetězce a tam vždycky většinou těch chyb je více samozřejmě, jsou víc na ráně, protože mají víc těch prodejen, kontroloři stačí víc těch prodejen projít a víc jich zkontrolovat. Jinak ty chyby jsou většinou nebo ty prohřešky proti zákona proti ochraně spotřebitele jsou většinou stále tytéž.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Připomeňme si je.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Protože se jedná hlavně o to, že obchodníci špatně informují o tom, o té slevě vlastní. Ten obchodník má povinnost informovat o tom kolik to zboží stálo před slevou, kolik stojí po slevě, ale má tam uvést tu konečnou cenu, to znamená někteří obchodníci to obcházejí tím, že tam uvádějí sleva 10 až 30 % na celém regálu. Víme, že v tom regálu je potom různé zboží, musíme si to sami propočítávat nebo se to tedy dozvíme až u poklady, to je špatně, odporuje to zákonu o ochraně spotřebitele. Na každém tom zboží by měla být označena cena původní a cena poslední, konečná cena po slevě, to znamená žádné to propočítávání až na pokladně, kterého jsme velmi, velmi často svědky.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A pak už je nám to nepříjemné a nechceme už to zboží vracet a říkat já ho nechci a tudíž si ho vezmeme.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Ale měli bychom trvat na svých právech a pokud samozřejmě ten rozdíl v té ceně je markantní v řádu asi několika korun, to nikoho nezabije, ale pokud je to skutečně nějaká obuv, oblečení dražší, ta sleva je skutečně markantní 50 % a my se u té pokladny dovíme, že tedy slevu žádnou nedostaneme, tak asi stojí za to postavit se teda na odpor hájit své práva, to zboží nezaplatit a říct, že tedy bohužel to nebylo správně označeno.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Světlano, platí to, že podle zákona nebo podle nařízení České obchodní inspekce musí být veškeré zboží označeno cenou?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Ano, mělo by být veškeré zboží označeno cenou.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
I za výlohou?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Za výlohou, to si nejsem jistá, protože to vlastně není v té prodejně, to je výloha, ale v prodejně rozhodně, to znamená, my se setkáváme běžně u potravin s tím, že na regálech je vystaveno několik balíků zboží a třeba označen je tedy jen jeden a tady ten regálek má tam tu cenu s označením toho výrobku a tam je cena toho výrobku, ale na jednotlivých baleních toho výrobku to není. Tam taky může dojít k takovým záměnám docela kuriózním, že například sleva na určité zboží se vztahuje jenom na určité balení, to znamená, ty si říkáš zlevněno, 20 deka už ne, nebo naopak, sleva se může vztahovat k odběru více balení, to znamená, vezmeme-li si dva, dvě balení, dostaneme slevu, kupujeme jakoby za jedno, pokud si vezmeme jedno balení, platíme plnou cenu, nebo, a to je myslím teď hodně časté, takové to matení zákazníků, kteří mají slevu, protože jsou členy klubu určitého řetězce a všichni ostatní, my si vybereme na regálu zboží a nevšimneme si, že ta cena se vztahuje jenom na ty, kteří mají klubovou kartu. Tady si myslím, že by to měl být podnět na spotřebitelské organizace, aby se tím začaly zabývat, jestli tam náhodou nedochází k diskriminaci zákazníků, jestli skutečně je možné takto vyjímat určitý segment zákazníků a tomu prodávat tedy to zboží se slevou, protože má jenom nějakou klubovou kartu, která umožňuje nějaké marketingové průzkumy a tak dále a ostatní zákazníci tedy tuto možnost nemají.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Světlano, myslím si, že velice často jsme svědky toho, že přicházíme do obchodu, pamatujeme si, že to zboží stálo 100 korun, ale nyní je tam napsáno původní cena 150, velká sleva na 100 korun. Je to i toto matení zákazníka, nebo je to taková hra, když vlastně ta cena je stále táž.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Je to určitě, je to i tak, že někdy bývá ta původní cedulka přelepena novou cedulkou a když by se nám ji podařilo opatrně strhnout, tak zjistíme, že ta cena je tatáž, přestože ta cena horní teda je avizovaná jako sleva. Pokud toto objevíme, máme možnost to zboží reklamovat, to znamená vrátit do obchodu a říci: "Ne, vy jste mě oklamali, ta původní cena byla 100 korun, teď je taky 100 korun, já to chci vrátit, tady k žádné slevě nedošlo." V tom případě, o kterém mluvíte vy, to je takový trik těch obchodníků, že oni ho na nějakou dobu to zboží zdraží a pak ho zase sundají na tu původní cenu a avizují to jako slevu, i to je podvod, ale to se velice těžko dokazuje, protože musely by tam být všechny ty tři ceny, abychom my dokázali, že původně to stálo 100, pak 150 a pak znovu 100. Nicméně pokud bychom si byli tedy jisti, chodíme do toho obchodu pravidelně, třeba si ty ceny nějak zapisujeme, fotíme a podobně, můžeme dát podnět České obchodní inspekci, aby se na toho obchodníka podívala, protože je pravděpodobné, že tedy porušuje třeba ten zákon o ochraně spotřebitele i v jiných parametrech, a ta Česká obchodní inspekce by tam mohla zasáhnout. Rozhodně podněty té České obchodní inspekci mají smysl a oni to sami přiznávají, že řadu těch kontrol dělají právě na podnět zákazníka.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak tedy vlastně má být zlevněné zboží označeno přesně? Musí tam být celý ten vývoj cen, jak se vyvíjel?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Původní cena a nová cena po slevě a nebo by tam určitě měla být vždycky na tom zřetelně vyznačená, záleží na tom, jestli tam nějakou tu nálepku a nebo napsaná, ale vždycky by tam obě dvě ty ceny měly být, aby si spotřebitel mohl porovnat, jestli tam skutečně jde o slevu. Neplatí žádné takové 30 % a podobně, měla by tam ta cena být i vyčíslena přesně.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Když dodatečně zjistíme, že řekněme jsme si koupili zboží po slevě, které ve výsledku vůbec nebylo zlevněno a nebo někdy i lehce dražší, co můžeme dělat?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Česká obchodní inspekce doporučuje to normálně reklamovat, to znamená normálně přijít do obchodu a uplatnit reklamaci, to znamená, že pravděpodobně ho chceme tedy vrátit a chceme zaplatit peníze, to znamená jako každé jiné zboží reklamovat. Reklamovat nemůžeme v některých případech, a to tehdy, pokud je to zboží zlevněné, protože má nějakou vadu. Tam by ale obchodník měl tu vadu nějakým způsobem vyznačit, buď na tom zboží nebo nás s tím seznámit nebo na paragonu, prostě my bychom se měli dozvědět, že to zboží je levnější třeba o 30 %, protože má porušený obal, nějakou škrábnutou třeba, já nevím, kabelka má nějaký škrábanec, bota a podobně. V tom případě my už jsme to koupili s tou vadou za zlevněnou cenu, přistoupili jsme tedy na ty podmínky toho obchodníka a tam už to vrátit nemůžeme. Zrovna tak nemůžeme vrátit zboží, které jsme si koupili před uplynutím té spotřebitelské lhůty, například druhý den tedy po uplynutí té spotřebitelské lhůty zjistíme, že to zboží není v pořádku a jdeme ho vrátit, to taky nejde, tam ta sleva bývá právě proto, že je třeba poslední den, kdy to zboží je použitelné, a když my tedy na to přistoupíme a to zboží si koupíme, tak pak už druhý den nemůžeme běhat do obchodu a reklamovat, že to zboží je zkažené.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Je obchodník povinen dávat nějakou slevu na zboží z výlohy? Je to takový ten případ, kdy si kupujeme obuv a poslední pár mají ve výloze, v tu chvíli má každá bota trošičku jiný odstín a teď nastává taková ta situace, dají mi takovou slevu, že se mi to vyplatí a časem a nebo ne?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Já jsem se s tím setkala zrovna včera, ale nebylo to z výlohy, ale bylo to zboží, které se mi velice líbilo a mělo drobný kaz, takže jsem se tak jako hádala sama se sebou, jestli, ale ta obchodnice mi řekla, že ona sama o sobě nemůže, že ona to musí vrátit a teprve když teda se to zboží, jako je shledáno, že tam skutečně ta závada je, tak ono bude přeceněno a bude se slevou. Takže asi to záleží na obchodní politice každého toho obchodu. Bývá to tak, že v té výloze někdy to zboží, zejména přes léto bývá vyrudlé a tak dále, tak to záleží potom, jestli ten prodejce to vůbec prodá v těch luxusnějších prodejných to neprodá, oni to stáhnou z prodeje, nebo jestli to prodá teda za nižší cenu. Tak tam si myslím, že to se nedá vyžadovat ta sleva. Pokud ten obchodník má nějakou pružnější tu obchodní politiku, tak asi se s vámi na nějaké slevě dohodne. Pokud tam jsou nějaká pevná pravidla, že to prostě nemůže udělat sám o své vůli, tak asi pravděpodobně ne, protože vy byste to pak mohla oprávněně reklamovat to zboží a zase požadovat ještě nějaké další slevy a podobně.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, my se za malou chvíli budeme věnovat ještě záruční strategii, to znamená na které zlevněné zboží se záruka nevztahuje, na které ano, ale především se budeme věnovat vašim dotazům. Zavolejte nám na 221552525 nebo 2424. Také nám můžete mailovat na jejakaje@rozhlas.cz a nebo psát SMSky ve tvaru R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu na 9077704. Určitě i vy máte rádi slevy a určitě i vy jste se někdy při nich trošičku napálili. Takže nám, prosím, poraďte.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je tady středeční rubrika Rodinné finance se Světlanou Ryskovou a věnujeme se letním výprodejům a slevám. Ne snad, že bychom vás na ně lákali, ba naopak spíše vás před nimi varujeme a upozorňujeme v jakém případě se můžete dočkat nepříjemného překvapení a vůbec své peněžence nepomůžete.Dovolala se k nám první posluchačka, posluchač, dobrý den. Haló, povídejte.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady Dana Eisová, Veselí u Přelouče. Vy jste tam zmínili, že není možné zvýhodňovat majitele karet a přitom teď má velikou akce Penny market, kdy jsme vyplnili dotazník, kde byly osobní údaje včetně mailové adresy, kterou jsem teda odmítla dát, telefon, rok narození, pohlaví samozřejmě a měli tam na výlohách velice výrazné plakátky, kdy je rozdíl mezi cenou majitele karet a nemajitele až 5 korun a tak dále, tak to je přece úplně zjevné zvýhodňování. Vůbec se s tím netají.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne, my jsme tady neříkaly, že je to pravděpodobně špatně, ale my jsme říkaly, že je to možná na zvážení.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Že je to na zvážení a že by se s tím spotřebitelské organizace možná měly zabývat, jestli skutečně je to až tak pro ty spotřebitele výhodné, aby tedy byli rozdělovaní na dvě skupiny běžný zákazník a klubový zákazník. Ale zákon to nezakazuje nebo tedy aspoň není žádný paragraf, který by toto zakazoval. Je to, říkaly jsme to z toho důvodu, že někdy spotřebitelé si to spletou, oni si prostě koupí to zboží, které je zlevněné jenom pro toho člena klubu, zatímco pro ně, protože tu klubovou nemají, zlevněné není a pak u té pokladny dojde k problému, protože prostě to zboží je dražší než předpokládali. Takže my jsme neříkaly, že je to zakázané.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale pravdou je a rozumím vám, paní Dano, že když nemáte plnou peněženku veškerých možných karet, tak se vlastně cítíte poněkud diskriminována ve všech možných obchodech a řetězcích. To je pravdou a většina těch karet není ani jen tak zdarma a podobně. Takže myslím si, že Světlano, je to možná na zváženou a že Světlana dostane domácí úkol a bude zjišťovat.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Obrátíme se asi na nějaké spotřebitelské organizace, možná, že už s tím něco dělají a že nám třeba řeknou jaký je jejich názor, tam mají na to právníky.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní Dano, poslouchejte nás ve Veselí a určitě v některém z příštích pořadů dozvíte odpověď, díky moc.
osoba
--------------------
Dobře, dobře, děkuji, na shledanou.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zvedáme další telefon, kdo tam dobrý den.
osoba
--------------------
Já nevím, jestli jsem to já?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jste to vy, dobrý den. Vítejte!
osoba
--------------------
Já jsem chtěla jenom k tomu říct, že ty slevy jsou běžně šizení zákazníka, protože jsem už přesvědčená o tom dlouhou dobu, že si z nás dělají pouze legraci a myslejí si, že náš národ je tak hloupý, že opravdu všechno musíme zažít.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A máte nějaký konkrétní příklad?
osoba
--------------------
No, jedná se u, já sleduju ty slevy, protože máme u nás v rodině mladé lidi a ti se snaží něco nakoupit a já jim vždycky říkám obejdi víc obchodů, abys věděl co máš nakupovat. Ale za druhá bych chtěla poukázat také na to, jak jsme šizení ohledně potravin. My máme dneska třeba slevy v nějakém sýru nebo v másle, v něčem, v tvarohu, to je plno vody, to je plno šizení, i váha je daleko menší než bývala. To všechno musíme trpět skutečně?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je otázka do diskuse. Já si myslím, že nemusíme, můžeme to nekupovat, můžeme si najít své farmáře, můžeme si mnohé věci vyrobit sami, rozpomenout se jak se dělaly, jak se zavařovaly, jak se dělal sýr a tak dále, ale to všechno je pracné a my jsme trošku líní, takže otázka je ...
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Zejména ti mladí lidé, o kterých se zmínila posluchačka, prostě nemají čas.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, nemají kapacitu, ano, ano.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Musí se starat o děti a pracovat, tak nemají čas obíhat obchody a hledat teda, vyhledávat kvalitní a levnější zboží.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale já děkuji posluchačce za tu technickou otázku.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Určitě má pravdu, to je jedna zajímavá věc v tom, že například někteří výrobci drží cenu za cenu toho, že snížili gramáž, to si možná posluchači všimli, že zboží 10 deka, zboží 7, 8 deka dnes stojí tolik, kolik stálo dříve 10 deka, čili vlastně ta cena jakoby zůstala stejná, ale spotřebitel dostává nižší tedy gramáž, méně zboží.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a my sami víme, co všechno se vysazuje u nás na polích, většinou to není moc k jídlu.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
To už je kvalita zase zboží.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a když jde člověk do obchodního centra, tak zjistí, že spotřební zboží je z Číny a to k jídlu je z Polska a nic mezitím. Takže otázka skutečně zní, nad tím, jestli není potřeba podporovat třeba ty domácí výrobce. Zvedáme další telefon, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady je posluchač z Brna.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
osoba
--------------------
Prosím vás, koupil jsem v brněnském Electroworldu ledničku, místo aby chladila, tak spíš topila, já jsem ji šel reklamovat, chtěl jsem ji vrátit a řekli mi, že se lednička nevrací, že se 3x opravuje, musí to být 3x ta stejná oprava, aby ledničku přijali zpět. Svařoval to svářeč, čili nová lednička dostala docela zabrat. Nevím, jestli to takto je v pořádku, jestli Elektroworld takto může postupovat, děkuji vám za odpověď.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, děkujeme za praktickou otázku.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
To skutečně nevím jak, když to svařovali, jak ta lednička potom vypadala, jestli tedy skutečně byla v původním stavu nebo jestli byla nějak dál poškozená a tak dále. Samozřejmě jestli ji tím svařováním poškodili nějak například ten plášť té ledničky a tak dále, tak spotřebitel to nemusí přijmout, protože už vlastně jakoby dostává méně kvalitní zboží. Jinak samozřejmě na reklamaci jak toho zboží za původní cenu, tak toho zlevněného zboží má spotřebitel nárok úplně stejný, to znamená 2 roky reklamační lhůta 24 měsíců, je to jasné. S tou výjimkou, o které jsme se tady zmínily, že tedy tam je nějaká závada drobné poškození a tak dále a z tohoto důvodu byla poskytnuta sleva a spotřebitel je o tom řádně informován. Jinak pokud jak říká pán ta lednička byla nefunkční a on ji vrátil, tak samozřejmě v některých případech mají nárok na tu opravü, pokud by tam bylo skutečně něco drobného, ale tady to vypadá, že jestli tam něco svařovali, tak to asi byla větší oprava.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já musím říct našemu posluchači do Brna, že jsem zažila něco úplně stejného a skutečně mi jí 2x znova svařovali až když chladící kapalina vytekla potřetí, tak jsem se domohla výměny. Ale dnes už bych asi postupovala tak, že bych se obrátila přímo na výrobce, protože jestliže si koupím novou ledničku a ona je ihned pokažená, tak si kupuji partiové zboží a to si myslím, že opravdu tomu ta cena neodpovídá.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Tam záleží na tom, samozřejmě ono může k poškození dojít i transportem a podobně. Čili tam je potřeba zjistit, kde ta závada vznikla a rozhodně se nenechat nijak odbýt.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná obrátit se na skutečně nějakého opraváře ledniček a nechat si napsat dobrozdání, ale to jsou samozřejmě všechno další peníze. Takže to už musí náš posluchač zvážit. Pokutuje ČOI přelepování původních cen novou cenou?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Pokutuje, ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokutuje, protože náš ...
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Protože to je nesplnění zákona o ochraně spotřebitele, musí být vidět původní i nová cena.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Náš posluchač píše, že u nich v prodejně to dělají celoročně a nikdo s nimi nehne, takže pak by se asi zákazníci měli obrátit. Světlano, já vám mockrát děkuji za vaše rady, určitě se budeme slevám a cenové politice řetězců a obchodů věnovat i nadále. Moc vám děkuji za dobré rady a uslyšíme se opět za 14 dní. S vámi ještě teď právě mohou naši posluchači komunikovat skrze chat na webu 2.rozhlas.cz. Tak do práce, Světlano, díky moc.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Hezký den.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.