Tečka za letními festivaly

9. září 2013

Dnešní léto bylo zvláště příznivé cestám za hudbou. V Čajovně 9. září zrekapitulujeme, co se hrálo na festivalech tuzemských i v našem těsném sousedství. Jedním z oblíbených cílů je městečko Rudolstadt, v jehož programu zazářila vynikající skupina z Nového Zélandu, Fat Freddy's Drop, ovlivněná klasickým reggae. Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou nabízely hudbu ze světa i z Moravy a Slovenska, odkud pochází vynikající instrumentální sestava Pacora.

Její název je zkratkou příjmení muzikantů - houslisty Stana Palúcha, hráče na cimbál Marcela Comendanta a Roberta Ragana, hrajícího na kontrabas. Trio Pacora si pozvala jako hosty na svůj koncert i houslistka a zpěvačka Jitka Šuranská, která v Náměšti pokřtila své nové a velmi zdařilé album Nezachoď slunečko. Mezi publikem relaxoval anglický host, písničkář Sam Lee, který se v Náměšti usadil na několik dní: "Jsem tu už čtvrtý den a nikdy za posledních pět let se mi nepodařilo strávit tak dlouhou dobu na jednom místě, už tu zapouštím kořeny. Pokud můžu takhle relaxovat, je to skutečně zážitek, tuhle pauzu jsme na našem turné dlouho potřebovali." Sam Lee předtím vystoupil mimochodem jak v Rudolstadtu, tak i na Colours of Ostrava. Vrcholný koncert v Náměšti odvedla skupina Canzoniere Grecanico Salentino, zaměřená na rytmus pizzica, který byl ještě donedávna součástí transovních rituálů. Pochází z jihoitalského regionu Salento a navazuje na tradici venkovských kapel, které hrály pro nemocné postižené tarantismem, tedy kousnutím pavoukem tarantulí. Uzdravovaly je tak, že je ostrým rytmem uvedly do transu.

02957685.jpeg

Playlist Čajovny z 9. září 2013 najdete zde.

Vyhraněné individuality konkurují megafestivalům (text Petra Dorůžky, otištěný v Hospodářských novinách)

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jiným open-air festivalům konkurují komorní atmosférou a publikum lákají spíš intimními zážitky než masově úspěšnými idoly. Letos diváci slyšeli španělské flamenco s Juanem Carmonou, finské tango i písně z Moravy.

Ty tu zazněly v podání několika sestav, navzájem provázaných zpěvačkou a houslistkou Jitkou Šuranskou, která působí souběžně ve folkorních ansámblech i na poli vážné hudby. V jejím stylu, spojujícím staleté nepravidelné rytmy s elektronickými smyčkami, byste však nenašli ani stopu akademismu. V Náměšti pokřtila své první sólové album Nězachoď slunečko s prvotřídními hosty, spjatými s tradiční hudbou, včetně virtuózního hráče na citeru Michala Müllera, mandolinisty Jiřího Plocka a mezinárodního Pacora Tria. Neméně poutavý byl její koncert ve spontánně vytvořené trojici MDŽ, což v tomto případě znamená Muzikantky dámy ženy. I když povrchní pozorovatel by si spojení těchto tří osobností možná podezíravě vysvětlil jako variaci na úspěšný model Tří tenorů, ve srovnání s ním akcentuje MDŽ charakterové odlišnosti. Mandolinistka Lucie Redlová své písně koření jemným humorem, zatímco Beata Bocek je typ osudové kosmopolitní muzikantky mnoha tváří.

Vystoupení na hlavním pódiu střídají v době přestavby koncerty v sousedním stanu - které ale zdaleka nejsou pouhou výplní. O jeden z nejzdařilejších se zasloužilo již zmíněné Pacora Trio s hosty, tentokrát v čistě mužské sestavě. Se zatajeným dechem je sledovali místní diváci i zahraniční účinkující - včetně Johanny Juholy, nepřehlédnutelné akordeonistky a ikony finského tanga. Zvláště fascinující byly zvukové gejzíry moldavského cimbálisty Marcela Comendanta i ornamenty slovenského mága Stano Palúcha, který zní jako chodící encyklopedie regionálních houslových stylů.

Zatímco jiné festivaly svoji nabídku maximálně zahušťují, aby se vešly do hranic vymezených víkendem, Folkové prázdniny ji rozprostřou do celého týdne. Diváci mají čas koncerty vychutnat do poslední kapky bez rizika, že zmeškají dalšího umělce - a relaxované prázdninové tempo prožívají i účinkující.

Sam Lee, nejnovější objev mezi anglickými folkaři, letos v létě objel snad celou Evropu, včetně Colours of Ostrava, a pauzu mezi dvěma posledními koncerty turné strávil právě v Náměšti. "Jsem tu už čtvrtý den. Za posledních 5 let se mi nepodařilo strávit tolik času na jednom místě, možná u vás zapustím kořeny." K pohodě přispívá i promyšlená vnitřní struktura akce. O každého ze zahraničních umělců se stará patřičně jazykově vybavená členka či člen teamu, pro festival pracující v rámci dobrovolného úvazku, tedy bez honoráře. Ve volném čase provází umělce lokálními atrakcemi včetně židovských památek v Třebíči anebo pivovaru či přehrady v Dalešicích. "Ten koncept se vyvinul přirozeně a rozvíjí se, protože zahraničních hostů přibývá. Dobrovolníci se hlásí v hojném počtu, o umělce se dokonce přetahují," říká ředitel festivalu Michal Schmidt.

Jeho program má světovou úroveň, řadu umělců si vyměňuje se spřízněnou akcí v Kremži na Dunaji na opačné straně rakouské hranice - kam se z Náměště přesunula skupina Canzoniere Grecanico Salentino, zaměřená na předkřesťanské jihoitalské rituály pizzica. Její další zastávkou je anglický Womad, založený Peterem Gabrielem.

Podobně jako v Gabrielových projektech, i na Folkových prázdninách dochází k dobře připraveným mezinárodním setkáním. Obnovují se tu staré kontakty a navazují nové. Slovenský Pressburger Klezmer Band například vystoupil s Lorinem Sklambergem, zpěvákem slavných Klezmatics, elitní anglická folkařka Eliza Carthy tu zpívala se svým americkým kolegou Timem Eriksenem, přičemž oba jsou náměšťskému publiku dobře známí z dřívějších samostatných koncertů. Festival vrcholí v sobotu mexickou skupinou Cabezas de Cera, což jsou mistři zvukových krajin a atypických strunných nástrojů, a živelnou ikonou polských tradičních písní Joannou Slowinskou, která zde představí svůj elektronický projekt.

Spustit audio