Dopravní výchova bude opět povinnou součástí školních osnov

2. září 2013

Druhý cizí jazyk, zlomky už na prvním stupni a především dopravní výchova povinně ve všech ročnících - to jsou hlavní změny letošního školního roku. I když novinkou nebudou pro všechny, vždyť například dopravní výchova se na mnoha školách už učila, jenže většinou jen na prvním stupni. Ale i sami rodiče jsou přesvědčeni, že je to důležité.

„Ano, určitě ano, měli jsme i tu zkušenost, že dcera nosila dopravní informační materiál. Určitě, tady to probíhá asi dvakrát za rok. Děti dostanou reflexní věci. Tady ano, máme tady dopravní hřiště, ale děti se tady na Žižkově musí učit sami s rodiči.“

Teď už však na to sami nebudou. Dopravní výchova je opět nedílnou součástí školních osnov, přičemž podle ministra dopravy v demisi Zdeňka Žáka není cílem jen to, aby děti věděly, že na červenou se silnice nepřechází. „To je známý princip tabula rasa – vzorce chování, které jsou nám vštěpeny v mládí, daleko snáze potom uplatňujeme v dospělosti. Je nezbytně nutné, aby konečně po letech přišla pozitivní mladá generace.“

Čtěte také

A začíná se už v mateřských školách, kde děti dostávají omalovánky s dopravní tématikou, pro žáky prvního stupně jsou kromě grafických listů na stojany a DVD na interaktivní tabule připraveny i pracovní sešity.

„Jsou tam obrázky, které ukazují různé opravní situace, ve kterých se děti nacházejí a jde vlastně o to, diskutovat ve třídě, jestli je správné nebo špatné řešení a potom si samozřejmě také vysvětlit proč,“ přibližuje Roman Budský z Besipu.

Pracovní sešity se prodávají za výrobní náklady, tedy 25 korun, což je podle ředitele Základní školy Glowacká z Prahy 8 Miroslava Korandy výhodnější než stahovat materiál z internetu. „Učebnice za 25 korun je samozřejmě lepší. Když mám něco z internetu, tak si to prohlédnu a teprve co je zajímavé, vytisknu,“ říká Miroslav Koranda.

Dopravní výchova ve všech předmětech?

Tato varianta bude asi častější na druhém stupni základních škol. Tady se dopravní výchova rozmělní prakticky do všech předmětů – například brzdnou dráhu bude řešit fyzika, první pomoc přírodověda či biologie. Pro mnohé učitele to však nebude jednoduché, protože to doteď dělat nemuseli. Ale právě proto jim ministerstvo školství podle připravilo podrobný manuál.

„Například materiál Dopravní alarm – tam jsou přímo rozpracované možnosti, jakým způsobem využít témata dopravní výchovy v různých vzdělávacích předmětech a oborech,“ popisuje Miroslava Salavcová.

Čtěte také

Dopravní výchova má oproti jiným předmětům tu výhodu, že se všichni v silničním provozu pohybujeme, takže se dá učit hodně zajímavě s využitím mnoha interaktivních prvků, včetně vlastních zkušeností žáků. Jak dopravní výchovu učit, přiblížily i speciální semináře, ale ředitel Koranda je přesvědčen, že hlavní je učitel. „Nechávám na učitelích to, co je baví, a aby rozvíjeli to, co baví děti. Myslím, že toto je baví a učitelé je k tomu nakonec i donutí.“

Dodejme, že studenty středních škol čekají speciální diskusní pořady, třeba o tom, jak bezpečně zvládnout jízdu na motorce. Vždyť v tomto věku už mnoho z nich na ní jezdí.

autor: evk
Spustit audio