Japonský magnetický vlak dosáhl v testu rychlosti 500 km za hodinu

3. září 2013

Nedávná pokusná jízda učinila japonský vlak na magnetickém polštáři (maglev) nejrychlejším vlakem svého typu na světě. Pokusná magnetická rychlodráha také svojí délkou 43 km překonala dosavadní čínský rekord v této oblasti, a to 30 km.

Cesta k dopravnímu propojení Tokia a Osaky pomocí maglevu je však stále ještě daleko. Japonci počítají s dosažením tohoto cíle nejdříve v roce 2045.

Vlak vznášející se na magnetickém polštáři podléhá při svém pohybu jen minimálnímu tření. Jde vlastně jen o odpor vzduchu, protože kontakt vlaku s tratí je nulový. Vyžaduje proto celkem málo energie pro dopředný pohyb, ale o to větší jsou energetické a technologické nároky na udržování silného magnetického polštáře, nutného pro levitaci vlaku. Stavba magnetické dráhy je proto technologicky a finančně velmi náročná.

Souprava japonského pokusného maglevu obsahovala během testu pět vagonů. Dráhu dlouhou skoro 43 kilometrů urazil vlak přibližně za 9 minut. Cestující uvnitř vlaku si pochvalovali tichou a hladkou jízdu. Oproti tomu vnější pozorovatelé, kolem kterých se vlak přehnal, mluvili o rázové vlně a ohlušujícím rachotu. Tento fakt stále znepokojuje konstruktéry rychlodráhy, protože magnetické vlaky musejí splnit také ekologická kritéria.

Japonský maglev se rozjíždí na kolech a používá je až do rychlosti zhruba 150 kilometrů za hodinu, poté se vznese. Během zkušební jízdy vlak dosáhl maximální rychlosti 500 km/hod již poté, co urazil prvních 10 km dráhy. Přes takové velké zrychlení cestující necítili větší nepohodlí. Mohli se ve vlaku během celé jízdy také volně pohybovat. Velká část pokusné trati je sice umístěna v tunelech, ale i tak si mohli cestující dostatečně užít výhled na rychle ubíhající krajinu.

Zdroj: Phys.Org

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio