Kdy si budeme moct na ulici půjčit kola?

4. září 2013

Půjčit si za poplatek kolo, projet se po městě a jinde ho zase vrátit. To je ve zkratce bikesharing, který můžou využít obyvatelé čím dál většího počtu evropských měst. Češi zatím ne.

Bikesharing, tedy systém veřejných půjčoven městských kol, je fenomén, který vznikl ve Francii a v posledních letech šíří mezi řadou evropských měst. Dokáže odlehčit automobilovému provozu a uživatelům poskytnout zdravou, levnou a ekologickou alternativu, která se ideálně doplňuje s hromadnou dopravou. Českým městům se ale bikesharing zatím „úspěšně“ vyhýbá. V Praze je k vidění jen několik vzorových stojanů s koly.

„Máme tu stanici pro osm kol. Ten, kdo má kartu nebo login a PIN, je zadá tady do klávesnice, půjčí si kolo, může jet, kam chce, a pak ho vrátí do jiné stanice,“ říká Charles Butler, majitel firmy, která dodává bikesharingové systémy do Francie, Velké Británie nebo Ruska, u jednoho ze vzorových stojanů v pražském Karlíně. Stanice jsou napájené solárním panelem, kola mají speciální design, který je odolný vůči povětrnosti a nenáročný na údržbu. Jejich atypický rám navíc znesnadňuje krádeže.

„Nemůžu říct, že to je nejkrásnější kolo na světě, je navržené, aby člověka odvezlo z jednoho místa na druhé. Ve větších systémech jezdí lidi průměrně čtyři kilometry. Na kole to jde podstatně rychleji než pěšky, často i rychleji než autem, pokud je zácpa. A není moc zajímavé pro zloděje.“ Charlesova firma vyvíjí i sofistikovanější půjčovny elektrokol se zabudovanými GPS moduly, které nabízejí další funkce. Přestože slaví úspěchy v zahraničí, firmě se zatím paradoxně nedaří prosadit bikesharing v místě, kde sídlí. „Bylo to plánováno na letošek. V EU jsou jen tři hlavní města, která nemají bikesharingový systém – Praha, Bukurešť a Sofie. Plánovalo se to, ale pak byly záplavy... Za normálních okolností už bych očekával, že tu bude. Takže snad brzo,“ doufá Charles.

02958888.jpeg

„Tady poblíž funguje bikesharing pokud vím v Drážďanech, v Mnichově, ve Vroclavi, v Krakově... Teď se završuje asi tříletej proces jeho vzniku v Budapešti, která se stala během posledních let městsko-cyklistickou Mekkou. I v tamních příšernejch samosprávních a politickejch podmínkách se jim tam podařilo tohle zrealizovat,“ uvádí příklady z okolních zemí Vít Massare z o. s. Auto*Mat. Podle něj Česká Republika v tomto ohledu poněkud zaspala.

„Vznik bikesharingovýho systému na celopražský úrovni se asi přibližuje, ale v současnejch politickejch podmínkách je otázka spíš příštího volebního období.“ Podle Víta se tu ovšem rýsuje specifický, alternativní model bikesharingu. „Zdola, aktivitou pár kreativních lidí může vzniknout systém, kterej bude úplně jinej než většina systémů známejch ze světa. Bude mnohonásobně levnější, originální – ze starejch růžovejch kol. Nebudou žádný pevný stojany, bude to fungovat přes mobilní aplikaci. Nechme se překvapit, jak se to vyvine, byl by to docela průlom,“ uzavírá Vít Massare. Testovací provoz se zhruba 80 koly by se měl rozjet už na podzim.

autor: Robert Candra
Spustit audio