Učitelé mají na talentované žáky málo času. Věnují se jim po škole

15. září 2013

Česko hledá talenty a nemám teď na mysli ty z televizních soutěží. Nadaným dětem se věnuje čím dál větší pozornost, začíná být totiž sháňka po chytrých hlavičkách. Talent ale nestačí jen mít, musí ho někdo nejdřív objevit a taky rozvíjet.

Velký úspěch si na své konto připsala například základní škola Pardubice Dubina. Uspěla u Evropského patentového úřadu. Její žák jedenáctiletý Jakub Zeman namaloval obraz stroje na výrobu vlajek zemí Evropské unie a získal s ním druhé místo na mezinárodní soutěži na téma Vynálezy a Evropa.

Žáka páté třídy výsledek mile překvapil. „Nejdřív jsem si ani neuvědomil, že to je z celé Evropy. Potom, když mi rodiče doma řekli, že je to velký úspěch, tak to bylo dobré,“ popisuje Jakub.

Mezi talenty 5.A patří taky Marek Malý, je to mladý badatel, vítěz okresního kola přírodovědné soutěže. Davida Poláčka zase baví tělocvik, je to druhý nejrychlejší kluk z Pardubic: „Občas si jdu zaběhat s mamkou, protože taky hodně sportuje. Občas si takhle zaběhnu a pak jdu na soutěž.“

O nadané žáky nemá učitelka Edita Kárychová nouzi. Jediné, čeho je málo, je čas. Pouze nadaným dětem se speciálně věnovat nemůže, ve třídě má 26 žáků a z toho dva cizince.

„Času na to je opravdu velice málo, protože talentované děti se snaží mít všechno celkem rychle hotové, tak máme programy, co můžou dělat navíc. Já i rozděluji výuku, že děti mají některé učivo povinně a něco můžou dělat navíc, aby se nenudily,“ popisuje Kárychová.

U některých dětí ale zastíní talent jejich lenost

Podle třídní učitelky má nadání asi jedna třetina třídy. Teoreticky jich ale může být i víc. „Některé děti talent mají, ale nepodchytíme je, protože jsou pohodlné, líné a nechce se jim nic dělat. Takže talent někdy nestačí, ale možná, kdyby se vyburcovaly, tak by to mohly zvládnout.“

Ředitelka školy Ludmila Kozáková si myslí, že prostor pro rozvíjení talentu u dětí zde je, záleží ale na přístupu konkrétního učitele:„Zákon a legislativa umožňuje – přímo vybádá k tomu, aby se talent rozvíjel. Vlastní realizace záleží na vedení školy a v neposlední řadě na přístupu učitelů, protože každý učitel je osobnost a záleží na něm, jak to pojme a jak děti posunuje dál.“

„Co si budeme povídat. Takovouhle práci navíc, vám nikdo nezaplatí,“ podotýká učitelka Kárychová.

Na školách se učitelé věnují talentovaným dětem často po pracovní době. Připravují je na olympiády a vědomostní soutěže. Největší odměnou pak ale stejně bývá to, když školáci bodují.

autoři: raf , wol
Spustit audio