Neúspěšné mobilní peněženky k zakoupení jízdenek na MHD stály Budějovice čtyři miliony

17. září 2013

Pokrok nezastavíš – heslo, které se stalo symbolem marketingové kampaně českobudějovické radnice, která v roce 2009 obyvatelům krajského města slibovala údajně pohodlné placení jízdenek na MHD a také parkovného prostřednictvím mobilního telefonu. Nevyzkoušený projekt za čtyři miliony se neosvědčil a město ho v tichosti ukončilo. Je takové hospodaření se svěřenými penězi v pořádku?

Pohodlné placení jízdného v českobudějovické městské dopravě slibovali radní při zavádění tzv. datové jízdenky prostřednictvím mobilu. Aby jí obyvatelé mohli použít, museli se – na rozdíl od běžné SMS zprávy – zaregistrovat v systému Dzone a nainstalovat tuto aplikaci,což se jim podařilo ale jen v případě, že to jejich operátor povolil. V případě zdaru následoval další krok – nabít svůj účet. Mnoho úkonů, které možná už na začátku většinu zájemců o tuto novinku odradilo. Město za tento pokus o zavedení nikde neodzkoušeného projektu hned na začátku zaplatilo dva a půl miliónů korun. Další milión a půl potom za měsíční paušál.

Datovou jízdenku využívalo velmi málo lidí. Ukázalo se, že její pořízení bylo pro uživatele velmi problematické. Na aplikaci elektronické peněženky dokázala reagovat totiž asi jen pětina mobilů. Ani možnost jiné volby za několikanásobně menší peníze nepřesvědčila náměstkyni Popelovou o zbytečnosti této investice.

Po porodních bolestech následuje vždy narození dítěte – což je bezesporu radostná zpráva. V případě tohoto projektu se o radostné zprávě nedá mluvit ani omylem. Ztráta několika miliónů za něco, co není až tak potřebné a pro náš život nutné v době, kdy se šetří na každém kroku, asi nikoho nepotěšila. Z cizího krev neteče – říká jedno přísloví. Snad si v dalších podobných případech naši politici uvědomí, že všechny investice, o kterých rozhodují, platíme my všichni.

Spustit audio