Sjeté pneumatiky nám v případě nehody mohou přitížit u soudu

9. říjen 2013

Nesvítící přední nebo zadní světlo na levé straně auta nebo sjeté pneumatiky. To jsou závady, se kterými nesmíme vyjet. Kvůli nim je auto takzvaně nezpůsobilé k provozu. Nejenže, nám v takovém případě hrozí pokuta, ale v případě nehody nám to může značně přitížit.

Jsme-li viníky vážné nehody se zraněním nebo jsme dokonce někoho zabili, pak nás čeká soud. „Pokud dojde při dopravní nehodě k ublížení na zdraví z nedbalosti, tak je tam sazba až jeden rok nebo zákaz činnosti. A pokud dojde k úmrtí, tak je tam sazba až šest roků,“ říká právník Jan Černý.

Čtěte také

Soud má samozřejmě k dispozici podklady od vyšetřovatele, který hledal vše, co s nehodou souviselo. „To znamená například, zda řidič nejel příliš rychle, zda dodržel bezpečnou vzdálenost a podobně a kromě toho se zjišťuje i technický stav vozidla. Pokud měl příčinnou souvislost s autonehodou,“ popisuje Jan Černý.

A právě špatný technický stav nám může přitížit. Stačí bourat na sjetých nebo v zimě na letních pneumatikách. „To má značný vliv na výši trestu. Soudce tady tento prostor má.“ Proto bychom neměli zapomínat na to, co nám říká zákon. „U zimní pneumatiky je dnes ve vyhlášce stanoveno, že za zimní pneumatiku se považuje vzorek minimálně čtyři milimetry,“ připomíná Milan Hybš z Nokiantyres.

U letních pneumatik je to pak 1,6 milimetru. Stav pneumatik dnes zapisuje do protokolu o nehodě už samotná policie. A soud se o to logicky zajímá. „Tady bych očekával otázku, zda sjeté pneumatiky byly příčinou nebo alespoň jednou z příčin autonehody. Pokud by vůz stejně nemohl dobrzdit kvůli tomu, že byla například nedodržena bezpečná vzdálenost, tak znalec tady odpoví, že sjeté pneumatiky neměly příčinnou souvislost. Potom by to nemělo vliv ani na výši trestu,“ vysvětluje Jan Černý.

Čtěte také

Naopak, když pneumatiky budou příčinou nehody, pak můžeme mít problém i s pojišťovnou. „Vždy záleží na příčině pojistné události. Pokud by se ukázalo, že na pneumatikách s dobrým vzorkem by k havárii nedošlo, tedy že příčinou škody byly výhradně sjeté gumy, potom by na to pojišťovna určitě zareagovala,“ konstatuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz fakt, že v případě, že způsobíme nehodu s technicky nezpůsobilým autem, mají pojišťovny právo vymáhat po viníkovi nehody vše, co za něj zaplatily nebo krátit jeho pojištění.

autor: pgj
Spustit audio