Jindřichohradečtí nechtějí přijít o cennou lokomotivu

30. srpen 2004

Jindřichohradecké místní dráhy, které zajišťují dopravu na úzkokolejné trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně, se bojí, že přijdou o jednu ze svých největších atrakcí. Na parní lokomotivu U47001 přezvídanou Maletka, která brázdí místní koleje již od 20. let 20. století, mají zálusk lidé, kteří usilují o vznik Národního železničního muzea v Praze.

Jihočeši ale mašinu nechtějí pustit a tvrdí, že ve svém přirozeném prostředí je její hodnota mnohem větší než za červenou páskou v muzeu.

"Tady ta mašina začínala a tady je její přirozené prostředí. Je takovým naším symbolem," řekl ČTK ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava. Podle něj nyní lokomotivu vlastní Národní technické muzeum a soukromý dopravce si ji pronajímá za údržbu. "Ta smlouva je ale samozřejmě ošetřena tak, že mají právo si ji kdykoliv odvézt," posteskl si Šatava. Jindřichohradecké místní dráhy lokomotivu stále využívají pro turistické cesty po místní úzkorozchodné trati. Ročně parními vlaky přepraví desítky tisíc lidí. Podle Šatavy trvalo roky, než si lidé k této atrakci našli cestu, a nyní by byla velká škoda, kdyby mašina měla odjet do Prahy, kde by byla jen vystavená v hale za červenou páskou. S tím souhlasí také jihočeský hejtman Jan Zahradník, který Jindřichohradeckým slíbil, že se v Praze přimluví za ponechání Maletky na jihu Čech. "Pokusím se oslovit ministerstvo kultury, aby k věci zaujalo nějaký rozumnější postoj," slíbil hejtman. Podle něj jsou podobné atrakce jako parní vlaky a úzkokolejná trať velmi prospěšné rozvoji turistického ruchu v regionu.

Maletka jezdila po jindřichohradecké úzkokolejce od počátku 20. let až do roku 1965. Znovu opravena byla v roce 1992. Hejtman se ve středu nechal svézt parním vlakem na několikakilometrové trati z Jindřichova Hradce do Kunžaku a byl cestou zjevně unešen.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio