Pod vlivem alkoholu nesmíte za volant ani za řidítka

14. říjen 2013

Kolo prakticky před každým vinným sklípkem – tak to je teď na podzim častý obrázek. Protože jak jinak okoštovat vína jednotlivých vinařů, když za volant se pod vlivem alkoholu nesmí? Jenže pozor, ani cyklista nesmí jezdit opilý. Dokonce může dostat stejně velkou pokutu jako řidič osobního auta.

Ačkoli mnozí lidé si myslí, že opilého cyklistu žádný postih nečeká. „Co se s ním dá udělat. Říct mu, aby to příště nedělal nebo mu zakázat jezdit na kole, je to dost problematické. Cyklistovi jedině odeberete kolo.“ Tak to nejde, ale možná budete překvapeni, že opilý cyklista – a je celkem jedno, jestli šlape sám anebo spoléhá na baterii motokola, může zaplatit pěkných pár tisíc.

Čtěte také

„Do jednoho promile je to řádově od 10 do 20 tisíc korun a nad jednu promili v závislosti na nebezpečnosti jeho chování na daném místě třeba i v souvislosti s dopravní nehodou – sankce je od 25 do 50 tisíc korun,“ přibližuje pokuty pro řidiče pod vlivem alkoholu šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Z hlediska zákona je totiž řidičem člověk, který řídí motorové či nemotorové vozidlo, tedy i kolo. Řidičem je dokonce i jezdec na zvířeti. A protože pro řidiče u nás platí nulová tolerance alkoholu, pak samozřejmě i pro cyklisty. „Odpovědnost je úplně stejná jako u klasického řidiče s rozdílem, že řidiči cyklistovi nesebereme řidičský průkaz a pověřená obec, která má na starost zapisování bodů mu neodečte patřičný počet bodů,“ vysvětluje Jindřich Rybka.

Risk je zisk, ale stojí za to?

Právě úředníci pak rozhodnou, jak vysoká bude pokuta pro opilého cyklistu. Na druhou stranu, pravděpodobnost, že opilec na kole bude přistižen policejní hlídkou, je výrazně nižší než u opilce za volantem. A tak mnozí opileckou jízdu na kole riskují. Jak ale připomíná cyklistický koordinátor Jaroslav Martínek, alkohol funguje stejně – výrazně ovlivňuje reakční schopnosti člověka, ať už sedí za volantem nebo na kole.

„Řidič, který se napil, je pánem situace, všechno to zvládá. Ale prostě v určitém momentě najednou zjišťujete, že to není pravda. A na kole to funguje stejně, to znamená, že máte pocit, že jste pánem situace a najednou jste v příkopě,“ varuje Jaroslav Martínek.

Čtěte také

A pokud cyklista nemá na hlavně ani přilbu, pak je o neštěstí postaráno. „Je také nutné pamatovat na situaci, kdy můžete s kolem způsobit škodu a jde o to, že kolo ze zákona není pojištěné a záleží potom, jak se vyrovnáte v náhradě škody poškozenému,“ říká Jindřich Rybka. A jen tak mimochodem – o velikonocích a právě při podzimním vinobraní se i policisté a strážníci na cyklisty pod vlivem alkoholu více zaměřují.

autor: evk
Spustit audio