„Národní divadlo Brno chci dostat do špičkové formy,“ říká nastupující ředitel Martin Glaser

1. listopad 2013

Martin Glaser se 1. listopadu ujal funkce ředitele Národního divadla Brno. Nejprve na poloviční úvazek a teprve od března příštího roku na celý.

Se svým budoucím působištěm se ale už začal seznamovat a také oznámil šéfy jednotlivých souborů.

Operu povede operní režisér Jiří Heřman, balet tanečník a choreograf Mário Radačovský a činohru režisér Martin Františák.

„To, co si představuju, že budu dělat, říkám tím, jaké lidi si s sebou přivádím“

„Jsou to šéfové souborů, kteří mají za sebou konkrétní umělecké výsledky, jsou to zralé osobnosti na vrcholu sil, kteří mají vyhraněnou poetiku a budou ji rozvíjet v kontextu této scény,“ uvedl Martin Glaser ke svému týmu.

Silný činoherní soubor na dvou scénách

Jednou ze složek Národního divadla Brno je vedle baletu, Mahenovy činohry a Janáčkovy opery také Reduta. Tato studiová scéna otevřená experimentu by už nadále neměla být samostatnou jednotkou, ale druhou scénou činohry.

02180010.jpeg

„Z dlouhodobého hlediska je kontraproduktivní provozovat dvě činohry pod jednou střechou,“ řekl k tomu Martin Glaser.

S odchodem Petra Štědroně do Divadla Na zábradlí se navíc celý repertoár přesouvá do Prahy a v Brně už se neuvádí. Z Reduty se tak podle Glasera stala „prázdná slupka“.

„Pokud stojím před tím, jestli mám občerstvit jeden činoherní soubor, anebo tříštit síly a zakládat znova ještě jeden další, tak raději vrhnu všechnu energii pro silný činoherní soubor, který bude mít dvě scény.“

První inscenací připravenou v Redutě po sloučení s činoherním souborem Národního divadla Brno je Ibsenova Nora, která současně zahajuje letošní činoherní festival Redfest.

Žádné masivní propouštění Martin Glaser neplánuje

Bývalý ředitel Daniel Dvořák opouštěl brněnské Národní divadlo v dluzích. Prozatímnímu týmu se podařilo dluhy stáhnout a nový ředitel chce hledat další cesty, jak divadlu zajistit více peněz na provoz.

Martin Glaser se narodil v roce 1974 v Sokolově. Už během studia na DAMU přijal angažmá v Jihočeském divadle, kde působil od roku 1998 jako kmenový režisér a od roku 2006 jako umělecký šéf činoherního souboru. Do čela Národního divadla Brno oficiálně nastoupil 1. listopadu 2013.

„V první řadě se budu snažit přesvědčit našeho zřizovatele, že tu veřejnou službu, kterou si u nás objednává, musí podporovat adekvátně tomu, co stojí,“ je rozhodnutý Glaser.

Zdroje bude hledat i uvnitř divadla, rozhodně ale nemá v plánu rušit útvary nebo soubory.

Velký potenciál vidí Martin Glaser v koprodukcích, zejména v souboru opery, pokud to budou „koprodukce s rovnými partnery a na úrovni“.

autoři: Zuzana Kopuletá , Helena Petáková
Spustit audio