Železniční trať mezi Prahou a Kladnem má naději. Možná jí pomohou evropské dotace

5. listopad 2013

Železniční rychlodráha mezi Prahou a Kladnem, která má také vést přes Letiště Václava Havla, je projekt starý více než dvacet let. Jedním z důvodů průtahů stavby je nedostatek peněz. Podle ministerstva dopravy se náklady mohou pohybovat mezi 19 a 27 miliardami. V letech 2014 až 2020 bude mít Česko možnost získat značnou část od Evropské unie.

Lidem, kteří jezdí každodenně z Kladna do Prahy, by moderní železniční dráha usnadnila cestování. Plány na tuto stavbu se ale táhnou přes dvě desítky let.

Dalším důvodem pro stavbu dráhy je také to, že Letiště Václava Havla, které by dráha měla také protínat, je zatím jako jedno z mála mezinárodních letišť v Evropě bez železniční přípojky.

Podle vedoucího odboru strategie ministerstva dopravy Luďka Sosny je za dlouhými průtahy složité vyjednávání s pražskými čtvrtěmi, kterými má dráha vést, ale také nedostatek peněz.

„Celý soubor tratí, které by bylo možné modernizovat nebo nově postavit, se podle variant pohybuje mezi 19 až 27 miliardami. K rozhodnutí, v jakém rozsahu budou konečné části realizovány, dojde na začátku příštího roku,“ uvedl Sosna.

Ministerstvo dopravy má spolu se Správou železniční dopravní cesty teď pro vybudování dráhy motivaci. V letech 2014 až 2020 bude mít Česká republika možnost získat velkou část z plánované investice od Evropské unie, která vyhlásí nový operační program. Luděk Sosna je přesvědčený, že na dráhu konečně dojde.

Na stavební práce čeká také kladenský magistrát. „V předminulém roce jsme dali souhlasy k užití pozemků města Kladna,“ doplnil náměstek kladenského primátora Miroslav Bernášek.

Železniční i autobusové spojení s Prahou samozřejmě existuje už nyní. Trať je ale na trase Praha–Kladno stará a často jednokolejná, takže vlaky na sebe musejí čekat. V rámci nového projektu by měly přibýt nejen trati dvoukolejné, ale i nové stanice v Praze, v Kladně a v okolních obcích.

Spustit audio