Muži tančí Monteky, ženy Kapulety v Zuskově Romeovi a Julii

14. listopad 2013

Balet dle Shakespearovy tragédie Romeo a Julie bude mít premiéru 14. listopadu na jevišti Státní opery. Choreograf a umělecký šéf Baletu ND Petr Zuska se na legendární příběh o lásce nedívá zcela tradičním způsobem.

Představení bude uvedeno téměř pětasedmdesát let po světové premiéře, která se uskutečnila 30. prosince 1938 v Národním divadle v Brně. Od té doby se slavný balet na hudbu Sergeje Prokofjeva objevil na jevištích všech velkých světových divadel, a to v bezpočtu verzí. Některá jeho zpracování jsou konzervativnější, jiná avantgardní a novátorská, někde je děj posunut do současnosti nebo je zcela pozměněn.

Muži vs. ženy, mnich vs. královna snů

Choreograf inscenace a zároveň umělecký šéf Baletu Národního divadla Petr Zuska se rozhodl pro netradiční balet, který prostupuje střet mužského a ženského principu. Monteky tančí ženy, Kapulety muži.

Zároveň oprášil postavu kněze: „Chtěl jsem ctít Prokofjeva, jedno z nejlepších hudebních děl 20. století,“ říká Zuska, „chtěl jsem ale zároveň vynalézt něco, čím by byl balet unikátní. Jednou v noci jsem se vzbudil a napadlo mě, že klíčem k inscenaci je kněz Lorenzo. Po novém přečtení hry mi bylo jasné, kdo je jeho protivníkem. Je to imaginární postava, o kterém mluví Merkuccio v jednom z nejdelších, a podle mě nejzajímavějších monologů té hry – královna snů a stínů Mab.“

Petr Zuska – tanečník, choreograf, ředitel

01110017.jpeg

V roce 1994 vystudoval choreografii a režii na hudební fakultě AMU v Praze. Stal se členem Pantomimy Na zábradlí Ladislava Fialky, působil v Pražském komorním baletu v letech 1989 až 1992 jako člen a od roku 1994 jako hostující umělec. Setkal se tam s choreografiemi Pavla Šmoka, Jiřího Kyliána, Roberta Northa, Gerharda Bohnera a dalších.

V letech 1992 až 1998 působil jako sólista baletu v pražském Národním divadle. Zde ztvárnil mnoho tanečních rolí (za roli Norman Bates v baletu Psycho získal cenu Českého literárního fondu a cenu Thalie za rok 1993), dále například sólové části Kyliánovy Polní mše a Návrat do neznámé země, roli Dona Josého v baletu Carmen (za kterou byl oceněn Thalií za rok 1997).

Od roku 1990 vytvořil mnoho choreografických projektů pro divadlo, taneční skupiny, Českou televizi, pro pražskou Taneční konzervatoř, Pražský komorní balet, Laternu Magiku a Národní divadlo v Praze.

V roce 1998 přijal Petr Zuska angažma v mnichovském baletu, který vedl Philip Taylor. Zde tančil sólové role v choreografiích Philipa Taylora, Jiřího Kyliána, Ruie Horty. V roce 1999 nastoupil v baletním souburu divadla v Augsburgu, kde spolupracoval s mladým německým choreografem Jochenem Heckmannem a kromě tance se věnoval i choreografii.

V roce 2000 se stal sólistou v Les Grands Ballets Canadiens v Montrealu. Zde ztvárnil např. roli Dona Josého v baletu Carmen z dílny progresivní holandské choreografky Didy Veldmanové.

Od července 2002 je Petr Zuska uměleckým šéfem baletu Národního divadla v Praze.

autoři: Marina Feltlová , Karel Kratochvíl
Spustit audio