Tate Modern představuje tvorbu výtvarnice Miry Schendel

27. listopad 2013

Londýnská galerie Tate Modern připravila výstavu prací v Evropě téměř neznámé latinskoamerické výtvarnice Miry Schendel (1919–1988).

V Brazílii, která se stala její druhou vlastí, je však její tvorba dobře známá a velmi oblíbená. Mnohá díla, vystavená nyní v Londýně, vůbec poprvé opustily Latinskou Ameriku. Práce Miry Schendel jsou krásné, zádumčivé i delikátní. Spolu se svými vrstevníky Lygií Clark (1920–1988) a Héliem Oiticicem (1937–1980) pro Brazílii znovu objevila evropský modernismus.

Galerie představuje málo známé výtvarníky

03013496.jpeg

Touto výstavou pokračuje Tate Modern ve volném cyklu, v němž představuje moderní a současné umění, které vytvářeli výtvarníci žijící mimo Evropu a USA. V první polovině letošního roku nás tak galerie seznámila například s tvorbou libanonské umělkyně Salouy Raoudy Choucair, před šesti lety se v Tate Modern konala velká retrospektivní výstava již zmíněného Hélia Oiticica.

Současná expozice představuje ve 14 výstavních sálech více než 270 obrazů, kreseb a skulptur z celého tvůrčího období Miry Schendel včetně jejích proslulých prací, které vytvářela z rýžového papíru. Je to první mezinárodní výstava, která umělčinu tvorbu představuje v tak velkém měřítku. Přestože je její dílo pro většinu Londýňanů neznámé, nejsou její práce vystaveny v metropoli nad Temží poprvé. V roce 1966 uspořádala londýnská galerie Signals výstavu, na níž představila své skulptury vytvořené z rýžového papíru. Při této příležitosti také Mira Schendel Londýn navštívila, tehdy také vytvořil fotograf Clay Perry její působivý portrét.

Příběh 20. století

Mira Schendel se narodila jako Myrrha Dagmar Dub 7. června 1919 v Zürichu v rodině židovského původu. Přesto byla pokřtěna v katolickém kostele sv. Petra a Pavla v Zürichu. O tři roky později se její rodiče rozvedli, matka, Ada Saveria, ji vzala sebou do Milána, kde se v roce 1937 provdala za hraběte Tomase Gnoliho, básníka a ředitele zdejší národní knihovny, která sídlila ve stejné budově jako škola výtvarného umění. Mira začala studovat filozofii na milánské katolické univerzitě, ale již v roce 1938 jí Mussoliniho protižidovské zákony donutily studium opustit. O rok později se jí podařilo z Itálie uprchnout, přes Švýcarsko a Rakousko se dostala do Jugoslávie. Byla bez dokumentů, připojila se ke skupině uprchlíků se stejným osudem. V Sarajevu se seznámila s Chorvatem Jossipem Hargesheimerem, katolíkem rakouského původu, za něhož se v dubnu 1941 provdala a získala tak osobní dokumenty.

03013499.jpeg

Po válce se usadili v Římě, ale pro nelehkou ekonomickou situaci v poválečné Evropě se rozhodli pro emigraci a podali si žádost na konzuláty různých latinskoamerických zemí. Jako první odpověděly brazilské úřady, takže mohli v červenci 1949 vyplout z Neapole směrem na Rio de Janeiro.

Práce na rýžovém papíře

Manželé se usadili ve městě Porto Alegre, kde Mira začala s malováním. Již roku 1950 své práce poprvé vystavila. V roce 1953 se rozvedla a přestěhovala se do Sãu Paula. Tehdy také začala podepisovat svá díla jednoduše „Mira“. V té době se rovněž seznámila se svým budoucím druhým manželem, Knutem Schendelem, německým emigrantem a vlastníkem akademického knihkupectví. Ovšem svatbu měli až v roce 1960, po narození své dcery Ady Clary.

V letech 1962 až 1964 vytvořila na 2000 prací na rýžovém papíře, které prosluly pod názvem Monotypy. Několikrát se zúčastnila Bienále v Sãu Paulu, v roce 1968 také spolu s Lygií Clark, Farnesem de Andradem a Annou Letycií Quadros reprezentovala Brazílii na 34. benátském bienále. Již předtím, v letech 1966 a 1967, navštívila také své rodné město Zürich a Milán, kde se setkala se spisovatelem Umbertem Eco.

03013494.jpeg

O rok později, v červnu 1988, ji během návštěvy Německa diagnozovali rakovinu plic. Mira Schendel zemřela 24. července 1988 ve věku šedesáti devíti let. Výstava nazvaná pouze jménem výtvarnice, tedy Mira Schendel, potrvá v galerii Tate Modern do 19. ledna 2014.

Tate Modern
Bankside
London
SE1 9TG

Tate Modern je zdarma přístupná denně od 10 do 18 hodin, v pátek a v sobotu až do 22 hodin.

Galerie moderního umění je uzavřena jen o Vánocích.

Nejbližší stanice metra: Southwark (Jubilee Line), Blackfriars (Circle a Direct Line)

Informace: www.tate.org.uk/modern/

autor: jbe
Spustit audio