Vysavačem proti smogu?

10. prosinec 2013

V mnoha velkých městských aglomeracích Číny dosahuje znečištění ovzduší kritických hodnot. Černé smogové mlhy občas znemožňují obyvatelům normálně dýchat nebo vidět okolí. Nizozemský designér a umělec Daan Roosegaarde se proto rozhodl nabídnout čínskému hlavnímu městu své řešení.

Jeho koncept s jednoduchým názvem Smog je založen na velkých měděných cívkách, které jsou umístěny na úrovni terénu nebo těsně pod ním a které vytvářejí slabé elektrostatické pole o nízkém napětí. Toto pole má jednoduchý efekt - funguje jako vysavač na drobné pevné částice, které se nacházejí ve smogu a kvůli nimž se lidem špatně dýchá. Tyto částice jsou díky elektrostatické síle ionizovány a stahovány dolů, kde je možno je vázat na čistící médium a pak se jich zbavit. Autor přirovnává silové působení cívek na drobné aerosolové částice k tomu, jak jsou v běžném životě přitahovány vlasy k balónku.

Studio Daana Roosegaarda již uzavřelo s vedením města smlouvu, která umožňuje tento nápad vyzkoušet v některém malém pekingském parku. Autor zatím svůj “elektrostatický vysavač” zkoušel pouze v interiérech, a i když zde údajně zafungoval, není jisté, jak se mu bude dařit v podmínkách velmi znečištěných pekingských ulic. Řešení by ovšem mohlo být lokálně úspěšné, protože pekingské černé mlhy se často vyskytují v malé výšce nad zemí. Město se totiž rozprostírá na dně údolí, takže zde zpravidla nevanou silné větry. Cílem konceptu je dosáhnout takového stupně lokální očisty vzduchu, aby skrze smogovou mlhu lokálně prokouklo Slunce.

Autor nepovažuje řešení za skutečně principiální. Koneckonců, samo vedení Pekingu vyčlenilo na boj proti smogu do roku 2017 částku 163 miliard dolarů. Hlavní snahou je samozřejmě omezení škodlivých exhalací, pocházejících z dopravy a průmyslu v dané aglomeraci či spojených s tamním plýtvavým životním stylem. Svým přístupem se snaží spíše na stav, panující v čínských velkoměstech, upozornit veřejnost. A ze zachycených částic smogu chce navíc vyrábět symbolické šperky.

Zdroje: CNN, Huffington Post, The Time, IndustryTap, DeZeen, Studio Rosegaarde

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio