Nadzvukové letadlo pro milionáře

7. leden 2014

Bostonská firma Spike Aerospace přišla s konceptem malého dopravního nadzvukového letadla pro 12 až 18 cestujících, které by mohlo poprvé vzlétnout koncem roku 2018. Svými vlastnostmi letoun Spike S-512 patří do kategorie business jet, tedy “tryskáč pro podnikatele”.

Šedesátá léta minulého století dala vzniknout dvěma výjimečným dopravním nadzvukovým letadlům. Prvním byl britsko-francouzský Concorde, v těsném závěsu k nebi vzlétl ruský Tupolev Tu-144. Nicméně éra těchto strojů už je dávno pryč a kromě nich létala nadzvukovou rychlostí ve vzdušném prostoru už jen vojenská letadla. Nadzvukový dopravní stroj firmy Boeing nikdy neopustil prostor konstrukční kanceláře.

Stroj Spike S-512 je určen pro bohaté podnikatele, pro které čas doslova znamená peníze. Cestu z Londýna do New Yorku by mohl urazit za 3-4 hodiny, vzdálenost mezi Los Angeles a Tokiem za 8 hodin. Cestovní rychlost letounu bude činit téměř 2000 kilometrů za hodinu, rychlost maximální bude ještě o 10 procent vyšší - 2200 kilometrů za hodinu. Pro srovnání - v současné době je nejrychlejším letadlem kategorie business jet Cessna Citation X, která dosahuje rychlosti 1144 km/h. Přestože by tento stroj měl mít oproti svým konkurentům téměř dvojnásobnou rychlost, jeho cena nemusí být o moc vyšší. Zatímco špičkově rychlý business jet dnes stojí mezi 20 a 60 miliony dolarů, cena nadzvukového modelu Spike S-512 by se měla pohybovat mezi 60 a 80 miliony dolarů.

Nadzvukový letoun Spike S-512

Spike S-512 bude schopen doletět až do vzdálenosti 7400 kilometrů. Délka jeho trupu bude činit 40 metrů, délka kabiny 12 metrů, rozpětí křídel 18 metrů.

Jako každý jiný nadzvukový letoun se však i Spike bude potýkat nejen s konstrukčními nároky, ale také s přísnými ekologickými limity. Normy leteckého provozu zakazují mimo jiné příliš hlasité sonické třesky v oblasti při zemi, zejména během startovní fáze. Sonický třesk je neoddělitelně spojený s jakýmkoliv letem stroje nadzvukovou rychlostí. Firma je ale přesvědčena, že její konstrukční tým, složený z inženýrů, kteří předtím pracovali na proudových letounech Gulfstream, Airbus a Eclipse, bude schopen tento nepříjemný jev dostatečně omezit.

Zdroje: Gizmag, Spike Aerospace

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio