Pro evropské teenagery přestává být Facebook cool

7. leden 2014

Technologický výhled v roce 2014 přišel v úterním On Air poodkrýt analytik Českého rozhlasu, odborník na nová média a také jeden z autorů rubriky Děrné štítky na Radiu Wave Filip Rožánek. Mluvili jsme o budoucnosti digitálního rozhlasu, streamování hudby a videa, odlivu mladých uživatelů z Facebooku i českém specifiku v podobě přetahování Seznamu a Googlu na poli nejpoužívanějšího vyhledávače na trhu.

Rok 2013 byl mimo jiné rokem příchodu streamovacích služeb Google Play a Spotify na český trh. Navíc se podle Filipa Rožánka ukazuje, že tyto služby, které nabízejí buď zdarma, nebo za určitý poplatek možnost online poslechu takřka nekonečného hudebního archivu, jsou v určité míře schopné konkurovat i rozšířenému nelegálnímu stahování: „Je vidět, že když mají lidé snadný přístup k hudbě, tak si ji rádi stáhnou a koupí i legálně.“ Další fází po streamování hudby bude s největší pravděpodobností snaha o streamování videa, které například ve Velké Británii díky UK playeru od BBC prožívá v současnosti velký boom.

Značný posun vpřed nejspíš v nejbližších měsících proběhne také v digitalizaci rozhlasu, tedy technologii DAB, kterou je momentálně pokryto zhruba 56 % obyvatel České republiky. Očekává se totiž, že v letošním roce telekomunikační úřad vypíše tendr na provozovatele celoplošné sítě, díky čemuž by se pokrytí mělo ještě rozšířit. „Mě osobně potěšilo, že digitální rádia už je možné koupit i v kamenných elektro prodejnách, že už to není záležitost pouze e-shopů. Digitální rádio už tak přestává být záležitostí pro geeky a pomalu se stává mainstreamem. Když bude posluchač Radia Wave chtít svou oblíbenou stanici poslouchat doma na běžném přijímači a nebude kvůli tomu chtít zapínat internet, televizi nebo používat mobilní telefon, tak si prostě dojde do nejbližší prodejny s elektrem pro digitální rádio.“

Opomenuto samozřejmě nebylo ani téma sociálních sítí a s tím související ochrany soukromí, se kterým bude mít v budoucnu Facebook nejspíš čím dál větší problémy, a na přetřes přišly také různé technologické novinky. Ty mimochodem přicházejí do České republiky se zhruba dvouletým skluzem. V loňském roce asi nejvíc diskutované Google Glass by měly být ve Spojených státech uvedeny do běžného prodeje na podzim, a na americkém trhu by se tak podle Rožánka mohlo jednat o zajímavý předvánoční hit letošního roku. Evropa si nejspíš bude muset ještě o nějaký ten měsíc navíc počkat, protože tomu zatím brání právní překážky související s ochranou soukromí.

02836322.jpeg

Samotný závěr rozhovoru se pak stočil na ve světě vcelku ojedinělý jev v podobě přetahování Googlu s jiným vyhledávačem o vedoucí pozici na trhu. „Česká republika je jednou z mála zemí na světě, kde se Googlu stále nepodařilo získat nadpoloviční podíl na trhu internetových vyhledávačů. O první místo se přetahuje se Seznamem, což má ale ve výsledku pro české uživatele tu výhodu, že ve chvíli, kdy Google uvede na trh novou službu, tak se ji snaží lokalizovat do češtiny rychleji než do jiných jazyků, protože mu to přitahuje nové uživatele a druhotně tím dochází ke snížení dominance Seznamu.“

Spustit audio