Klavírní kalendář Beaty Hlavenkové

27. leden 2014

Českou hudební scénu dramaticky oživila silná generace jazzových třicátníků. Jazz je pro mnohé z nich tím, čím angličtina pro uživatele internetu: univerzálním jazykem, cestou, jak překračovat hranice mezi státy i mezi žánry. Mistrem v tomto oboru je pianistka a skladatelka Beata Hlavenková, jejíž nové album je dramatickým posunem vůči bohatě aranžovaným předchozím projektům. Zkomponovala je totiž výhradně pro klavír - ale přitom se jedná o hudbu, která se vžité představě sólového jazzového piana silně vymyká.

Poslouchejte Čajovnu v pondělí 27. ledna, v níž vás Beata Hlavenková pozve na křest alba Theodoros, který proběhne v pražském kostele sv. Vavřince v Hellichově ulici v sobotu 1. a v neděli 2. února.

V první části obou koncertů zazní hudba z alba Theodoros, v druhé polovině pianistku podpoří hosté, Lenka Dusilová a Justin Lavash. "Moje první album, Joy for Joel, bylo daleko víc jazzové, ale pak jsem aranžovala třeba pro Ivu Bittovou a poslouchala hudbu za hranicemi jazzu, to mě ovlivnilo, zaujala mě písňová forma. Je dobré vstřebat i leccos jiného, to člověka obohatí," vysvětluje Hlavenková. Hudbu studovala na konzervatoři v Česku a na univerzitě v USA, vyhrála v soutěži významného jazzového festivalu v Montreux ve Švýcarsku, spolu se svým manželem Patrikem Hlavenkou stála u zrodu výuky jazzové hudby na Akademii muzických umění v Brně, navíc učí na New York University v Praze. Jako skladatelka a aranžérka se podílela se zpěvačkou Lenkou Dusilovou na albu Eternal Seekers, které získalo výroční cenu Anděl. Její skladby působí jako miniaturní hudební klenoty, plné překvapení a spontánní hravosti, které vás okamžitě vtáhnou, ale přitom mají překvapivě prokomponovanou strukturu.

Poslechněte si ukázky z alba Theodors!

03038133.jpeg

Nahrávky Beaty Hlavenkové lze vnímat v několika rovinách. Album Theodoros autorka věnovala svému druhorozenému synovi, Theodoros znamená řecky Boží dar, titul i názvy písní jsou na obalu zobrazeny v řecké abecedě. Písní je celkem dvanáct, každá nese jméno měsíce, booklet alba má podobu miniaturního kalendáře. Detaily vysvětluje Hlavenková v následujícím minirozhovoru:

Když album rozdělíte na 12 měsíců, posluchač hledá klíč, jak který měsíc koresponduje se kterou skladbou. Jakou roli má třeba říjen?

Jako předzvěst zimy nabízí teplé i studené dny a rytmus padajícího listí. Červenec je ze všech měsíců na mém albu nejvíce jazzový a blíží se tomu, co jsem dělala dříve.

Zatímco vaše předchozí projekty vznikaly v širším, ansámblovém teamu, vaši novinku jste natočila jen s klavírem. Jaké to je, zredukovat všechny ty prostředky, jimiž jste dříve disponovala, na klaviaturu jednoho nástroje?

Když jsem předtím aranžovala pro Eternal Seekers, zaujalo mě skládat na sebe navzájem propojené hudební vrstvy, byl to pro mě kompoziční nástroj. A podobně jsem pracovala na albu Theodoros, vystačila jsem si sice jen s klavírem, ale často jsem na sebe položila několik nástrojových partů.

Půlhodinovou Čajovnu s Beatou Hlavenkovou vysíláme v pondělí 27. ledna.

Spustit audio