Severovýchodní obchvat Pardubic může ušetřit až polovinu času

23. leden 2014

Přípravě severovýchodního obchvatu už nic nebrání. Územní řízení totiž dlouho blokoval majitel domu, v jehož těsné blízkosti měl obchvat vyrůst. Obával se totiž zvýšeného hluku.

Pardubická radnice se s ním nakonec dohodla a přípravy mohou pokračovat. Pardubáci se ale zatím těšit na novou silnici nemohou. Výstavbu může zkomplikovat výkup pozemků.

Paní Lenka bydlí v Hrádku u Pardubic, tedy na opačné straně města, než pracuje. Do své práce v Černé za Bory jezdí autem a centru se ráno úplně vyhýbá:

„Ráno se to nedá, protože člověk jede centrem krokem, takže jedu po rychlodráze. A odpoledne ve špičce je to podobné. Centru se vyhýbám úplně.“

Aby se dostala do východní části Pardubic, musí objet celé město kolem nádraží. Ani tak nejede plynule. Na cestě potká několik semaforů a dopravu zdržují i velké kamiony. Plánovaný severovýchodní obchvat by Lence zásadně zkrátil cestu do práce.

Obchvat může ušetřit až polovinu času

Teď trvá cesta 15 až 20 minut, spíš k 20 minutám. Minimálně by semafory ušetřily čas a jcesta by se zkrátila. Časová úspora by mohla být okolo 5-10 minut.

Dnes totiž dvě největší pardubická sídliště Polabiny a Dubina, včetně přilehlých obchodních zón, nejsou propojená a řidiči hledají zkratky v krkolomných uličkách centra.


Zobrazit místo Severovýchodní obchvat Pardubic na větší mapě

Trasa plánovaného severovýchodního obchvatu Pardubic. Celková délka nové silnice je 4170 metrů. V průběhu trasy jsou navrženy čtyři nové úrovňové křižovatky, z nichž tři jsou řešeny jako výhledové křižovatky.

Máme zpracovanou dokumentaci pro územní rozhodnutí, o které bylo požádáno. Bohužel odvoláním jednoho vlastníka nám toto územní rozhodnutí bylo vráceno zpátky k projednání. Pomohlo nám město, které vstoupilo do procesu přípravy, dohodlo se s vlastníkem, za jakých podmínek stavbu umožní,“ říká Bohumil Vebr z krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Dům stojí obchvatu v cestě. ŘSD se s jeho majitelem dohodlo

Majitel domu, v jehož blízkosti má obchvat vyrůst, se bránil proti nadměrnému hluku. Nakonec město souhlasilo s finanční kompenzací 5 milionů korun, za které si rodina pořídí jiné bydlení.

Oprava silnice

„Vzhledem k tomu, že stavba nejde přímo přes jeho dům, ale je pouze dotčený stavbou, tak by k vyvlastnění nemohlo dojít a on by se proti vyvlastnění velmi úspěšně bránil. My jsme se s majitelem museli dohodnout, vyšel nám vstříc a k dohodě došlo,“ vysvětluje pozici radnice náměstek primátorky Michal Koláček.

Majitel souhlasil, že dům převede mezi nebytové prostory. Padla tak poslední překážka k přípravě obchvatu.

„V současné době požádáme znovu o vydání územního rozhodnutí. Myslíme si, že v prvním pololetí by mohlo být vydáno a my bychom pokračovali dál v přípravě,“ domnívá se Vebr.

Zahájení stavby je ale daleko. Silničáři nejprve musí získat pozemky, ale jejich výkup bude problematický.

„Je tu spoustu vlastníků pozemků, a pokud se nám zastaví výkupy, vzhledem k nesouhlasu vlastníků pozemků, tak se příprava prodlouží stejně jako dálnice D11,“ myslí si Vebr.

Stavba severovýchodního obchvatu by mohla podle optimistického odhadu začít v roce 2016.

autoři: pta , ZAL
Spustit audio