Sbor jsem vzal pod podmínkou, že mě budou poslouchat, říká dirigent Petr Žák

Jedním z mnoha pěveckých sborů, které vznikly ve druhé polovině 19. století, byl i pelhřimovský Záboj. Psal se rok 1862. V současné době má tři části - hlavní smíšený sbor, mužský sbor a dětský Zábojáček. Všechny vede mladý sbormistr a také učitel základní umělecké školy Petr Žák.

Petr Žák miluje především duchovní hudbu. Kromě své hudební činnosti v Pelhřimově je také varhaníkem želivského kláštera. Duchovní hudbu přinesl i do Záboje: "Nebyla to tady úplně novinka, jen se tomu věnuji víc než můj předchůdce, ale myslím si, že byla přijata poměrně dobře. Zpěváci chtějí zpívat a tohle je pro ně přínos," vysvětluje mladý sbormistr a dodává: "S mužským sborem teď nacvičujeme Missu brevis od Gounoda."

S dětským sborem Zábojáček právě Petr Žák zkouší jazzovou mši. "Zpočátku se děti tvářily zvláštně, protože je to složitější po rytmické stránce, ale poměrně rychle si zvykají na změny a teď už to není problém. Mám domluveno s několika kněžími, že jazzovou mši provedeme během liturgie," prozrazuje sbormistr cíl snažení Zábojáčku.

Častým jevem v pěveckých sborech je vysoký věk zpěváků. V mužském sboru Záboje zpívají i osmdesátníci, ve smíšeném se najdou mladší. "Zkoušíme hledat mladší talenty, ale zvlášť u pánů je to problém. Občas se podaří, že přijde student ze střední školy, takže nám ten vysoký průměr srazí," říká Petr Žák a s úsměvem vzpomíná, že vysoký věk zpěváků ho zarazil, když rozvažoval, jestli sbormistrovství Záboje převezme: "Jediná moje podmínka byla, aby mě poslouchali. A to přijali. Spolupráce je výborná."

Spustit audio