Jízdné se letos zdražovat nebude, říká ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš

6. únor 2014

Cena jízdenek, pokuty za jízdu na černo, prodloužení trasy metra A, elektrobusy i finanční situace Dopravního podniku hl. m. Prahy, to byla hlavní témata pořadu Třináctka Plus, o kterých ve čtvrtek 6.2. hovořila Štěpánka Duchková s generálním ředitelem DPP Jaroslavem Ďurišem. Poslechněte si následující rozhovor.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do studia dnes přijde generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Budu se ptát mimo jiné na to, jak se zdraží jízdné, zda se vůbec zdraží, ale nejen na to. Otázek mám spoustu.

/ Písnička /

redaktor
--------------------
Třináctka plus, volejte 221553926. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do studia Třináctky plus dnes dorazil generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Dobrý den.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane řediteli, já začnu rovnou akčně, bude se letos zdražovat jízdné v MHD v Praze?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Já vám odpovím naprosto jednoznačně, nebude.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je akční odpověď taky. A jak se změní, vy jste plánoval už na podzim, že budete měnit nějak systém slev jízdného, jak se to změní?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Já to uvedu trošku na pravou míru. Ono v té době, když jsem před 4 měsíci nastupoval do dopravního podniku, tak tohle byla jedna z otázek, kterou jsem často od novinářů dostával, a ono to bylo překrouceno nebo přeformulováno v tom duchu, že to je jedna z mých priorit, není to jedna z mých priorit, protože systém slev není otázkou dopravního podniku, respektive jejich schvalování, ale politické reprezentace města, čili já jsem pouze říkal svůj názor a na tomto se v této chvíli v dopravním podniku nepracuje.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nepracuje se na tom, že by se měnil současný systém slev jízdného?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Přesně tak, přesně tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že letos také zůstane nedotčen?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ano. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale ten stav je do budoucna, jak tedy chápu i z toho, co jsem i četla, neudržitelný. Znamená to, že ten další rok už může být všechno jinak?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Tak je to samozřejmě jedna z věcí, která velmi dopadá na hospodaření dopravního podniku, respektive na výši tržeb, kterou dopravní podnik je schopen dosáhnout a je to věc, která, jak už jsem řekl, musí politická reprezentace velmi dobře zvážit a jednoznačně říct, jestli zůstane zachován, nebo jestli se bude nějak měnit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co se týče samotného toho zdražování jízdného, vy jako ředitel dopravního podniku pražského si dovedete představit, že zdražíte jízdné?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Dovedu si to představit, ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A v jaké procentuální výši?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Tak ideální by bylo vždy každý rok řekněme o inflaci, ale to není technicky možné, čili je to nějaký průměr za těch několik let od se jízdné neměnilo a průměr inflace.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to já si nedovedu představit to číslo jako pasažérka.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Je to v řádu několika procent, je to v řádu několika procent.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená ne víc než 10?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Cirka řekněme.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
V jednotnách procent je to tedy to případné zdražení jízdného?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Znovu říkám, je to můj názor.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Další věc je černá jízda. Už loni se psalo, že se uvažuje o zdražení pokuty za jízdu načerno, a to z dnešních 1000 korun na 1500 a při zaplacení na místě z 800 na 1000 korun. Kdy máme čekat, že tedy zaplatíme za jízdu načerno 1500 korun?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ale to už se stalo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Už se to stalo?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ano. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak vidíte, pane řediteli, já jezdím s jízdenkou, takže se o to vůbec nestarám.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Toho si vážím.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kolik, jak to, co to znamená pro vaše příjmy zvýšení pokut?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Nejdřív lehce zrekapituluju ten stav. Situace je taková, že od 1. ledna tohoto roku došlo ke zvýšení přirážky k jízdnému z 1000 korun na 1500, ale všechny ostatní atributy zůstávají nezměněny, to znamená, každý, kdo si třeba jen zapomene svůj jízdní doklad doma, tak ho to nebude od Nového roku stát ani o korunu víc, než ho to stálo loni, čili to zdražení se týká až těch, kteří to nechají dojít do té poslední fáze řekněme. A to zvýšení příjmů si slibuje v řádu, řekněme, desítek milionů korun, deseti, dvaceti.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ročně? 

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ročně. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Pokud se ho chcete na něco zeptat, volejte nám 604311313 nebo 221553926.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Pokud se ho chcete na něco zeptat, můžete nám volat přímo do vysílání 604311313 nebo 221553926. Pojďte teď na také velmi aktuální téma, a to je metro trasy A, respektive jeho prodloužení z Dejvické do Motola. Tu stavbu provází velké kontroverze, někteří ji dokonce přirovnávají k tunelu Blanka. Já jsem si našla citace Filipa Humplíka z ODS: "Je evidentní, že dopravní podnik nemá kontrolu nad stavbou trasy metra A," prokázal to podle něj interní audit. A ještě říká: "Tvrdit, že je vše v pořádku, je alibismus." Co si o tom myslíte?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
No, je pravdou, že dostavba nové trasy metra je velmi komplikovaná liniová stavba. Je pravdou, že podle současných legislativních a zákonných norem, mám tím na mysli hlavně zákon o veřejných zakázkách, se v podstatě nedá stavět s péčí řádného hospodáře, čili tady je jednoznačně konflikt. Ale na druhou stranu nevím, kde pan Humplík vzal informace, protože říká, že je něco evidentní a pracuje s interním auditem, tak já musím konstatovat, že ten interní audit ještě není uzavřen. Ten se teprve připomínkuje v interních útvarech dopravního podniku, a tudíž není nikde k dispozici, ani dozorčí rada ho ještě nedostala, tudíž předpokládám, že ani pan Humplík ho nemá.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ta stavba by měla být dokončena ještě letos, zprovoznění se plánovalo na první čtvrtletí roku 2015, to je tedy od téhle chvíle za rok. Můžete to, pane řediteli, potvrdit, otevře se to metro v té době?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Dá se říci, že ano, zatím tomu všechno nasvědčuje. My jsme teď ve fázi, že zpracováváme koordinovaný harmonogram postupu prací, protože na stavbu tohoto úseku metra je uzavřeno několik smluv, konkrétně 4 a zatím nikdo nedělal jejich koordinovaný harmonogram, to provádíme teď a je předpoklad, že veškeré stavební práce budou dokončeně v listopadu tohoto roku, pak bude následovat přejímka, odstraňování vad a nedodělků, zkušební provoz a všechny legislativní procedury, takže předpokládáme, že zprovoznění bude někdy v prvním kvartále příštího roku.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A já ještě upřesním, že to budou 4 stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a nemocnice Motol. A z Motola na Můstek to bude trvat jenom 15 a nebudeme muset přestupovat.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Metro je úžasný systém dopravy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je úžasný. Já musím říct, že se na to strašně těším, až se to otevře, hlavně toho Motola, do nemocnice a lidé, co tam bydlí, se také určitě těší. A pojďme ještě na jednu věc, souvisí také s metrem, ale je to technický stav. Velmi trápily pražský dopravní podnik praskající podvozky vagónů metra. Tak v jaké je to teď fázi? Jak jste to vyřešili?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Dá se říct, že je to ve finální fázi, to je věc, která se táhne několik let, v podstatě se jedná o to, že v podvozcích nových souprav M1 dodávaných od firmy Siemens byly objeveny trhliny. Samozřejmě nějakou dobu se to analyzovalo, hledalo se řešení, hledala se odpovědnost. Firma Siemens i firma Bombardier, která dodává tyto podvozky, se k tomu nestavěly příliš konstruktivně, ale dá se říct, že v poslední době díky úsilí našich zaměstnanců hlavně a díky komunikaci i přes mezinárodní instituce se nám podařilo dosáhnout dohody, jednak drtivá většina podvozků už je opravená na náklady dodavatele, to znamená firma Siemens a firmy Bombardier. Máme přislíbené dodávky nových podvozků zdarma, konkrétně 35 od firmy Bombardier a 30 od firmy Siemens a všechny podvozky, které byly opraveny, tak drží, nejsou tam žádné další trhliny. Důvodem toho praskání byla řekněme konstrukční a technologická nedokonalost v motorech, respektive jejich filtrech, protože docházelo k vibracím, a tím pádem k praskání.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Pokud máte nějaké otázky, volejte nám přímo do vysílání 604311313 nebo 221553926.

/ Zprávy /

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Pokud se ho chcete na něco zeptat, můžete volat 604311313 nebo 221553926 a nám se během písničky dovolal posluchač, pan Ivan Schneider z Prahy a on se ptal, jak se pan ředitel vyrovnal s tím, že dopravní podnik dostal na podzim největší pokutu v dějinách Evropské unie?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
No, tohle je věc, kterou musím uvést na pravou míru, protože pražský dopravní podnik žádnou pokutu, natož největší v dějinách Evropské unie nedostal. To byla mylná interpretace něčeho, čemu se oficiálně říká korekce, korekci udělilo ministerstvo dopravy jako řídící orgán evropských fondů řekněme a znamená to určité ponížení stropu na čerpání dotace právě na stavbu pátého A. Jenomže tím, že ta hranice byla stanovena výrazně, výrazně níž, než je ten strop, což je řádově 7,5 miliardy nebo řekněme dneska trochu víc díky přepočtu na euro, tak dopravní podnik měl tu hodnotu před tím, má ji teď a bude ji mít i do budoucna, takže o žádnou pokutu se nejedná.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak jsme snad pana Schneidera uspokojili touto odpovědí. Pojďme na elektrobus nebo elektrobusy. Nedávný test nového elektrobusu půjčeného z Vídně skončil předčasně, protože ten autobus zaskočil mráz a tedy pražský kopcovitý terén. Znamená to, že tedy elektrobusy Siemens Rampini po Praze jezdit nebudou,

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Na přímou otázku přímá odpověď nebudou, ale ne proto, že by nám nevyhovoval nebo že by se nám nelíbil, ale v tom testu se sešly 3 zásadní okolnosti najednou a když se vkumulovaly, tak to samozřejmě mělo ten dopad, jaký to mělo, a to je jednak ten kopcovitý terén, o kterém mluvíte a kterým je Praha pověstná, jednak velká vytíženost těch vozidel, protože ten zájem o to svézt se tímto elektrobusem byl enormní, takže ta vozidla jezdila neustále plná a jednak ten enormní mráz, který přišel velmi náhle a který způsobil určité technické problémy tohoto vozidla. Já musím říct, že můj osobní dojem z toho není tak špatný, jak to vyznělo. Já si myslím, že ta koncepce je poměrně povedená. Tam se jedná hlavně o to, že toto vozidlo se může v přestávkách, krátkých přestávkách mezi spoji dobíjet, což zvláště ve městech, která mají trolejová vedení jako je Praha třeba tramvajové nebo České Budějovice trolejbusové, tak se dá využít velmi dobře. Takže, i když ten test je hodnocen řekněme částečně negativně, tak můj dojem není tak špatný. Na druhou stranu na to, abysme ta vozidla nakupovali, tak bysme museli vypsat veřejnou zakázku a to tam není možné definovat přesný typ vozidla.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A proč tomu autobusu nevadí mráz ve Vídni a vadí mu mráz v Praze?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Těžká otázka. Ve Vídni jich jezdí 12. Konkrétně tento, který jsme měli v Praze zapůjčen, tak z vídeňského dopravního podniku pochází, respektive ho vlastní a provozují ho tam rok, takže mě tohle to taky zajímalo, zatím jsem na to nedostal uspokojivou odpověď. Pravděpodobně tam nebyly až takové mrazy, které by přesahovaly 10 stupňů pod nulou. Jeden z důvodů je i ten, že přes noc to vozidlo parkovalo venku, čili nebylo v kryté hale a možná, že to se na tom také podepsalo.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A znamená to tedy, že elektrobusy po Praze jezdit nebudou, ani žádné jiné, jiné značky?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
To určitě ne, protože třeba v těchto dnech máme zapůjčený jiný elektrobus, je to elektrobus od firmy SOR, který také testujeme. Bude jezdit na stejné trase, je to jiná koncepce a určitě počítáme s tím, že takto si budem ta vozidla testovat a sbírat data poměrně často tak, jak to jen bude možné. K tomu ještě předchozímu typu vozidla. Toto vozidlo od nás, to znamená z Prahy jelo do Českých Budějovic a testovalo se taky v Českých Budějovicích. Tam ten výsledek toho testu byl výrazně lepší a je to, já si to vykládám tak, že to je jednak tím rovinatým terénem a jedním tím, že tam bylo příznivější počasí v té době.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to stejné jako v elektromobilu, tedy jedete a je ticho?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ano, přesně tak, jedete a je ticho.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je mi jasné, že si to každý chtěl vyzkoušet. Naším hostem je generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Naše telefonní čísla 604311313 nebo 221553926.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Vy, když jste nastupoval, což bylo někdy na podzim.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ano. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak primátor Hudeček říkal, že dopravní podnik je potřeba stabilizovat do půl roku, jinak hrozí krach. Tak teď, co jste udělal proto, abyste ten krach odvrátil? Ono je to akorát nějak toho půl roku.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Čtyři měsíce.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě máte dva měsíce na odvrácení krachu. Co jste zatím proto udělal?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Tak já myslím, že se podařilo udělat docela dost na to, že jsou to řekněme teprve 4 měsíce, protože máme schválený rozpočet na rok 14, uzavíráme loňský rok, rozhodně si myslím, že můžeme říci, že rozpočet je stabilizovaný, že nehrozí žádné finanční potíže, ať už směrem k dodavatelům, nebo třeba k zaměstnancům. Děláme různá úsporná opatření v rámci smluv, ale třeba i v rámci úspory služebních automobilů a podobně, takže hledáme cesty, jak ušetřit.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mluvíte o těch smlouvách, právě na tom ztroskotali někteří vaši předchůdci, například nevýhodné smlouvy na dodávky tramvají.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Taky těžká věc. To je záležitost ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak s tím tedy bojujete vy?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Pravidelně velmi intenzivně jednáme s naším partnerem, to znamená se Škodou Transportation.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A už jste došli k nějakému závěru?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Nechci v této chvíli ještě říkat a cokoliv předjímat, protože my jsme se hned na začátku těch jednání dohodli, že nebudeme uvolňovat žádné dílčí informace, dokud nebude dohoda a dokud ty věci nebudou podepsány, ale mohu říct to, že ta jednání jsou velmi korektní, velmi konstruktivní a k určitému konsensu se blížíme.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte na závěr, pane řediteli, vaši předchůdci se většinou, teď slovo mě napadlo, já ho řeknu, překabátili na golf, tak co vy, už taky hrajete golf jako správný ředitel dopravního podniku?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Ne, ne, ne, golf nebyla nikdy moje obliba, nikdy jsem to nehrál a neumím to. Já chodím na ryby, já rybařím.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy chcete mít klid a ticho?

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Přesně tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, při golfu byste taky měl ticho.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Na rybách je to lepší.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byl generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Díky, že jste přišel, pane řediteli. Doufám, že zase ještě letos vás tady ve studiu uvidíme.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Děkuji za pozvání, určitě rád přijdu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.

Jaroslav ĎURIŠ, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.