Proč lodní doprava v Praze nevypadá jako v Paříži?

13. únor 2014

Proč lodní doprava v Čechách není na takové úrovni jako v západní Evropě a proč nelze kotvit např. u Karlova mostu? I takové otázky zazněly od Štěpánky Duchkové ve čtvrtek 13.2. v pořadu Třináctka Plus. Odpovídal viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman, který nás také pozval na výstavu Lodě na vodě. Více se dozvíte z následujícího rozhovoru.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnes k nám přijde viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman a pozve nás na výstavu Lodě na vodě a já se ho i zeptám, jak vůbec funguje lodní doprava v Praze a proč to u nás nevypadá jako v Paříži.

/ Písnička /

redaktor
--------------------
Třináct plus, volejte 221553926.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den ještě jednou. Naším hostem je viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman. Dobrý den.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Dobrý den.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A my se dnes budeme bavit jak jinak než o lodích a já začnu aktuální věcí. Opět se blíží výstava Lodě na vodě, tak na co se letos můžeme těšit?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Je to tak. Letos bude už šestý ročník této tradiční výstavy, mezinárodní výstavy. Já bych jenom připomněl, že bude od 24. do 27. dubna a zkoušíme si zopakovat to, co bylo úspěšné a doplnit taky novým taky. Takže ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, čím novým doplníte, čím nás letos překvapíte?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Věcí, které tam nebyly loni, je to třeba loď Peterson nebo "pítrson" správně, 11metrová originální švédská loď dřevěná, kterou nám český restaurátor Vláďa Janouš zkonstruoval a bude tam možnost i se na ní svést, bude přímo vozit lidi, takže to je taková novinka, je vyrobena v roce 1917. Je kompletně originál.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Originál a stále jezdí?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Stále jezdí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to skvěle zrekonstruované.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Ona už zase jezdí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Že už zase jezdí. Budou tam i nějaká superdrahá plavidla, nějaké superjachty?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Určitě k lodím patří od kanoe až po hezkou loď, která je dražší, ale to bude tajemství, já bych to nechtěl prozradit, ať se každý přijde podívat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak nebude to taková ta loď, jak má nahoře vrtulník?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Takové lodě do Prahy asi neprojedou, ale nechte se překvapit. Uvidíte. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ty by se nám sem asi nevešly. Jak to bude letos se vstupným? Snížíte oproti loňsku cenu?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
To je asi správná otázka, protože to je jeden z bodů, který bude řešen nově, bude to přizpůsobeno podmínkám v Praze a výstava je i rozdělena na dvě části, na takovou tu klasickou lodní, která bude na levém břehu, a tam zůstane vstupné zachováno stejné jako bylo loni.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je kolik?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Pohybovalo se to, těch levelů je několik, řádově kolem 250 korun, ale jsou tam rodinné, snížené vstupné a tak dále, čili těch kategorií vstupenek je několik, a naopak na pravém břehu bude vstupné zdarma, i když budeme vydávat vstupenky kvůli evidenci počtu návštěvníků a vůbec, ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aby se vám tam nenavršili.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
... aby to nějak fungovalo systémově.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aby nenapadali do Vltavy.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
No, taky kvůli bezpečnosti, to je dobrá připomínka. A současně tedy ten pravý břeh bude řešen úplně nově a chceme udělat radost občanům Prahy a především rodinám s dětmi, ale nejenom občanům Prahy, ale obecně rodinám s dětmi.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Návštěvníkům. 

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Návštěvníkům a celý ten pravý břeh bude řešen spíš na lodní příslušenství, doplňkové programy, interaktivní programy, budou zde ale i sportovní kluby vystavovat své a nechci říct produkty, budou spíš dělat nábory dětí na různé sporty a bude to mít ducha dovolená v přírodě, to znamená od rybářství přes potápění, přes cestovní kanceláře se vztahem k vodě, přes kanoistický a vodácký sporty a tak dále.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Odkud kam ta výstava bude, kde bude začínat a kde bude končit, mezi jakými mosty?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Rozsah výstaviště bude velmi podobný jako loni, to znamená, že okolí železničního mostu po obou březích bude výstava začínat a na tom dalším mostu bude končit, čili je to rozsah jednoho kilometru po proudu takto levý a pravý břeh.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Cyklistům vadilo, že jste na několik dní zcela uzavřeli náplavku, po které jsou zvyklí jezdit. Vyjdete jim letos vstříc v tomto ohledu?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Určitě. Došlo k dohodě s cyklisty a udělali jsme řadu kroků, aby byli cyklisti spokojeni. První krok je, výstavu jsme zkrátili o jeden den, čili výstava nebude 5 dnů, ale pouze 4 dny, druhý krok, my jsme to uzavření omezili a nesnížili tak, aby cyklisté nejezdili žádnou křižovatku přes moc Palackého a Jiráskův, to znamená, oba tyto mosty budou podjezdné po jejich klasické cyklostezce a ta uzávěrka bude pouze v úseku u železničního mostu, takže je kratší ta uzávěrka. A současně pro cyklisty, to jsem opomněl říct, na tom pravém břehu bude řada atrakcí, budou tam samotní cyklisté vystavovat, budou tam v té části dovolená v přírodě budou také výstavy kol všeho druhu, bude tam cykloservis a budou tam i produkty typu bezpečnost cyklistiky v Praze, budeme mít instruktory, kteří tam půjčí kolo, budou děti učit se pohybovat v provozu a vyjedou na takové krátké projížďky s rodinou a budou instruovat, jak se chovat na cyklostezkách, čili my jsme tímto chtěli přiblížit vodu k cyklistice nebo obráceně a u řady vodních mezinárodních produktů typu charterové lodě jsou vyloženě propojení cyklistů a vody, kde ty kola jsou na lodích, loď přistane na řece a dál pokračujou turisti po kolech, takže není důvod to rozdělovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem je viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman. Pokud se ho chcete na něco zeptat, můžete nám volat přímo do vysílání 221553926 nebo 604311313.

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman. Během písničky se nám dovolala paní posluchačka a chtěla, abyste ještě jednou zopakoval, kdy přesně bude výstava Lodě na vodě v Praze?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Takže ještě jednou zopakuji a všechny zvu srdečně, 24. až 27. dubna. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
V kolik ráno se otvírá a v kolik se večer zavírá?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Počítejte na devátou hodinu ráno otvírání a osmnáctá hodina bude ukončení.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě mě napadla jedna věc, to bude náročné tam ty lodě dopravit. Jak to máte vyřešeno, abyste, nebo ne tedy vy, pane viceprezidente, ale aby ti lidé, co tam budou ty lodě navážet, aby nezablokovali dopravu v centru Prahy. To všechno to půjde po vodě?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Letos bude šestý ročník výstavy a tu logistiku navážení máme ověřenou. Část těch větších exponátů jde po vodě, ale většina lodí se naváží na vlecích s nějakým jednosměrným provozem, který zařídíme při tom skládání, aby nám nevznikla žádná kolize, čili tak jako v minulých ročnících navezeme lodě v pořádku a v klidu i na suchu, i po vodě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jedna věc mě zajímá, v Česku panuje názor, že lodě a plavby jsou jenom movité, co si o tom myslíte?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
To je, bych řekl, názor, který možná panuje jenom v Česku, protože lodě jsou od kanoe a od vodáckých malých lodí až po plavidla, který jsou sice velké, ale většina lodí, kteří, které dneska zákazníci kupují, tak jsou v ceně osobních automobilů, to znamená, že to je spotřební zboží a může si je dovolit téměř každý, čili není pravda, že jsou jenom pro movité, samozřejmě jsou také pro movité, ale ten sortiment, to je zlomek ten movitý.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman. Pokud se ho chcete na něco zeptat, 221553926 nebo 604311313.

/ Zprávy /

/ Písnička /

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším hostem je viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman. Pokud se ho chcete na něco zeptat, můžete nám volat přímo do vysílání 221553926 nebo 604311313. A já si vzpomínám, když jsem byla v Paříži, tak mě tam úplně fascinovalo, jak jde člověk po tom nábřeží a tam všude je jeden hausbót vedle druhýho, lidi tam pěstují kytičky a mají tam zahrádky. Proč něco takového není v centru Prahy nebo a v okolí samozřejmě na Vltavě?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Tak já si myslím, že to tady určitě chybí a je potřeba u nás budovat infrastrukturu, to znamená to zázemí pro lodě, o kterých jste hovořila.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že to tedy nejde teďka?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
To znamená, že to jde, ale málo. A těch míst ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že by teda mohl být hausbót u Karlova mostu?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Mohl by být v místech, kde je povoleno státní a kde, když chce stát dlouhodobě, najde přípojku vody, proudu, případně nějaké odpadové hospodářství, a toho je opravdu žalostně málo v Čechách obecně, nejenom v Praze a myslím si, že naše asociace má jeden z úkolů snažit se rozvíjet infrastrukturu vodních cest, ono to zní jako hrozivě to slovo, ale v podstatě se jedná o to, aby ten dotyčný, kdo tu loď má buď půjčenou, anebo ji vlastní, mohl přistát, zakotvit, vyvázat se.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přeloženo do češtiny, aby všude stála mola?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Ne, to určitě ne, to určitě ne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nemyslím všude, ale aby na vícero místech stála mola, ke kterým jde dojet?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Aby na vícero místech byly mola, ke kterým jde dojet bezpečně, vyvázat se, připojit se na elektrickou energii, připojit se případně na vodu, mít možnost pevné cesty z toho mola někam do města třeba na kole, a toto je běžné v celé západní Evropě ať už se bavíme o Holandsku, Německu, Belgii, Francii, to je to, co jste jmenovala.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Znamená to, že toto zbrzdila doba minulá?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
To určitě a nepříliš rozvíjela doba současná.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A řekněte, jaký je teď největší módní trend v oblasti lodí u nás v Praze nebo v České republice? Jaké mají lidé nejraději lodě, co se rozšiřuje?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Tak poslední léta trochu opadl zájem o rychlé motorové čluny a spíš lidé sledují ekonomické parametry lodí, to znamená spotřebu a údržbu a pokud investují do lodí, tak buďto tak, že si ji koupí, a pak většinou na delší dobu, to znamená, že si kupují většinou spíš lidi obytné, není to samozřejmě pravidlo, ale ten trend takový je.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aby se tam dalo přespat na té lodi?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Aby se tam dalo přespat. Anebo naopak se takové lodě spíš půjčují, to je trend bych řekl největší, to znamená rozvoj půjčoven. Lidi si loď půjčí, nemají s tím takové starosti, užijou si aktivní dovolené a zase ji vrátí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to je také v zahraničí přeci rozšířené, a dokonce jsem si všimla, že se takové zájezdy prodávají i u nás, že si člověk třeba na holandském kanále nebo na francouzském, že si půjčí loď a potom jede po těch kanálech třeba týden.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Je to přesně tak. A bavíme se o tom, že čeští zákazníci mají zájem jak o to si půjčit loď v zahraničí tímto způsobem, nebo i doma, takže to je to, co tady se postupně rozvíjí.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale jsou proto doma podmínky, aby si člověk půjčil loď a jel s ní někam týden po Vltavě?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Jsou proto doma podmínky.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Asi to by jelo hodně pomalu?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Určitě. Já myslím, že u nás je splavná Vltava a Labe a to není zase tak moc, dá se to za týden tato lokalita projet nebo za 14 dnů a postupně se budují i přístaviště, čili podmínky jsou, nejsou v takovém stavu, v jakém by byly asi optimální, ale bude-li se to dál rozvíjet, teď třeba na Labi je docela zelená tomuto, vzniká OPS na Labi s obcema a městy svázaná a pokud to podporují ty obce, který jsou lokální kolem vody, tak je to ideální a je to užitek potom pro všechny. Má pozitivní klad na rozvoj turistiky, potažmo zaměstnanosti, daní a dalších faktorů, který jsou pro hospodářství v oblasti cestovního ruchu. Čili to, co nám tady chybí, je rozvoj cestovního ruchu ve větším množství a příliv takovýchto lodí a cizinců ze zahraničí a zájem o to je, zájem je obrovský. Trošku je problém, že ne každá loď podle ponoru se k nám dostane přes nedostavěný děčínský vodní stupeň a případně, když se k nám dostane, tak taky nemusí odjet, pokud je na Labi málo vody.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je velká překážka. Kolik je v současné době u nás oficiálně registrovaných plavidel pro představu plus minus?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Tak přesné číslo vědí na Státní plavební správě, ale obecně se dá říct, že malých plavidel, to je kategorie, o které se bavíme, je několik desítek tisíc, budeme říkat třeba přes 30 tisíc.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to jsou třeba i pramice?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
To není malé plavidlo. Je to určitá kategorie podle motoru ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co to tedy je to malé plavidlo, to by mě zajímalo?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Tak těch specifikací je víc, ale je to plavidlo, které má motor silnější než, a to jsou 4 koně u nás, je to plavidlo, které smí mít maximálně 12 osob na palubě, pokud má více, tak spadá do velkých plavidel a není to sportovní plavidlo, nepatří do toho kajaky, kanoe, surfy.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pramice. 

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Ani ty pramice. Čili ta specifikace je ještě širší, ale zhruba jsem to řekl, takže takovýchto plavidel, které jsou evidovány nebo ze zákona musí být evidovány, je přes 30 tisíc.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já mám na závěr osobní otázku, jak jste se dostali k lodím? Je to zděděné po třeba vašem tatínkovi, dědečkovi nebo to přišlo náhodou nebo jste námořník bývalý, nebo abych vás neurazila, nebo jste stále námořník?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Ne, ne, tak já jsem za mlada provozoval kanoistiku, jako rychlostní kanoistiku a pak jsme začali ještě před revolucí lodě stavět, už plachetnice, námořní plachetnice, no, a pak jsme to začali dělat už ne jako hobby, ale jako profesně.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale znamená to tedy, že se koníček změnil v profesi?

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Asi tak.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to vás moc baví si dovedu představit.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
To mě baví, ano.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Naším dnešním hostem byl viceprezident Asociace lodního průmyslu Vladimír Toman. Díky, že jste přišel a těšíme se na výstavu Lodě na vodě, která bude, ještě jednou zopakujeme.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Takže zveme všechny od 24. do 27. dubna do Prahy na Rašínovo a Smíchovské nábřeží. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
A tímto se loučíme. 

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Děkuju. 

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju také a na shledanou.

Vladimír TOMAN, viceprezident Asociace lodního průmyslu
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio