Staré fotky na výstavě Děda sbližují generace

17. únor 2014

Rodinná alba často skrývají silné, mnohdy nevyřčené příběhy. I proto, že včera už je historie, mohou životní zkušenosti dědečků a babiček generacím jejich potomků připadat jako vystřižené ze scénáře filmu. Něco podobného se stalo autorovi výstavy DĚDA Adamu Podholovi.

Nad fotografiemi, které během 50. a 60. let pořídil jeho dědeček, se otevřel prostor pro vyprávění a rozhovory. Adam se tak například dozvěděl o dědečkově vášni pro létání, které si děda prosadil i navzdory akčnímu výboru Národní fronty. „Jedinou překážkou, kterou v tomto boji děda nakonec nepřekonal, byla babička, která mu létání po svatbě zakázala.“

03063573.jpeg

Celá audiovizuální instalace má poukázat na nutnost udržovat a živit mezigenerační komunikaci. Navíc tím, že spojuje jedinečné individuální svědectví s uměleckým vyjádřením, plynule navazuje na širší cyklus výstav a seminářů, který galerie Školská věnuje interpretaci dokumentů z 20. století. Na fotografiích Adamova dědečka je zajímavá jejich umělecká i technická kvalita. Ján Hrubý například už tehdy fotil v barvě.

DĚDU realizoval Adam Podhola spolu s Davidem Hájkem a Kateřinou Frejlachovou ve spolupráci s galerií Školská a Galerií seniorského centra Elpida, kde je umístěna druhá část výstavy. Obě můžete navštívit do konce února. Informace o doprovodném programu najdete na webových a facebookových stránkách galerie Školská 28.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.