Každoročně se na železničních přejezdech stane okolo 160 až 170 nehod

13. únor 2014

Každoročně se s vlakem srazí na železničních přejezdech zhruba 160 řidičů. Přibližně každý desátý takovou nehodu nepřežije. Policie loni zkontrolovala na tisícovku přejezdů a na každém desátém našla nějaký nedostatek. Především v dopravní značení nebo na samotném zabezpečovacím zařízení. V drtivé většině případů nehod ale jsou na vině samotní řidiči.

Poněkud překvapivě umírají lidé častěji na zabezpečených přejezdech. Na těch loni zemřelo třikrát víc lidí než na těch nezabezpečených. „Paradoxně nejnebezpečnějším přejezdem je přejezd, který je zabezpečený, ale pouze světelnou signalizací. Řidič spoléhá na to, že zaregistruje signál, který mu zakazuje vjetí na železniční přejezd a v takových případech potom právě dochází ke střetu. Řidič se možná v tomto případě plně nevěnuje řízení a vjíždí na přejezd,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Čtěte také

Nejbezpečnější jsou logicky přejezdy se závorami. Na nich ale řidiči také poměrně často riskují, když mezi závorami kličkují nebo se snaží projet na poslední chvíli, ale nestihnou to a uvíznou na přejezdu. „Určitě mě to napadlo, ale bojím se a nepřejela jsem nikdy. Napadlo mě to, ale neodvážil bych se. Určitě ne, nejsem blázen.“

„Pokud se to stane a řidič se dostane do této situace, v takovém případě nezbývá, než co nejrychleji opustit železniční přejezd i za cenu toho, že by poškodil třeba závoru. Jestliže dojde k tomu, že se vozidlo zastaví, tak okamžitě vůz opustit a co nejrychleji informovat o překážce na trati například prostřednictvím čísla 158,“ upozorňuje Tomáš Lerch.

Nejčastěji řidiči riskují ve chvíli, kdy mají pocit, že červené světlo svítí nebo jsou závory dole příliš dlouho a zbytečně. „Pokud mám pocit, že zabezpečení nefunguje nebo je tam nějaká možná závada, v takovém případě mám možnost kontaktovat například policii pomocí linky 158. Policie potom prověří, zda se opravdu jedná o závadu a pokud tomu tak je, zpravidla je vyslána na místo hlídka, která reguluje provoz do příjezdu správce trati.“

Čtěte také

Když vjedeme na železniční přejezd ve chvíli, kdy svítí červené světlo, hrozí nám nejen to, že nás smete vlak, ale také poměrně vysoká pokuta. „Je to sankce v blokovém řízení do 2500 korun, ve správním řízení je to potom v rozmezí dva a půl až pět tisíc korun a řidiči je přiděleno sedm trestných bodů,“ varuje Tomáš Lerch.

A když to uděláme 2x během 12 měsíců přijdeme rovnou o řidičský průkaz minimálně na půl roku. Na to, že se blížíme k přejezdu nás pak 240, 160 a 80 metrů před ním dopravní značky. Vlak totiž zdaleka nezastaví stejně rychle jako auto, jak potvrzuje vlastním zážitkem i jeden ze strojvůdců. „Na chráněný přejezd mi vjel osobní automobil a jel jsem do kopce – to bylo asi 15 procent stoupání – čtyřicetikilometrovou rychlostí, brzdil, auto bylo hodně rozbité a dva mrtví lidé.“ I z rychlosti třiceti kilometrů v hodině bude totiž 90 tunový motorák s lokomotivou brzdit okolo 60metrů.

autor: pgj
Spustit audio