Budou mít dopravci na ministerstvu dopravy protekci? Nový šéf resortu Antonín Prachař pochází z jejich branže

15. únor 2014

Dopravci a jejich kamiony byli v předchozích letech vždy snadným terčem všech vlád a ministrů. Především snaha omezit nákladní dopravu byla zřetelná, vždyť kolikrát jsme slyšeli, že v pátek odpoledne kamiony nepojedou. Teď to – zdá se – bude jiné.

Nový ministr dopravy Antonín Prachař totiž vybudoval a téměř dvacet let vedl velkou mezinárodní dopravní společnost a tak problematiku nákladní dopravy má v malíčku. A i sami dopravci připouštějí, že Prachařovo jmenování do čela resortu je pro ně výhoda. „Doufáme, že to není špatně,“ směje se s nadějí v hlase Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka Sdružení dopravců Česmad Bohemia.

„Protože ministr dopravy není jenom ministr silniční dopravy a jak znám inženýra Prachaře, tak to je docela racionálně uvažující člověk, takže je to asi dobrá volba. Je to člověk, který rozumí silniční dopravě, dělal ji, zná ji, tak snad to bude fungovat,“ říká Jan Medvěď.

Čtěte také

Antonín Prachař ale rezolutně odmítá, že by měli dopravci na ministerstvu protekci. Sám totiž neví, v čem by je mohl zvýhodnit, přestože léta se právě v Česmadu angažoval. „Nevím, co bych jim mohl z tohoto místa nějak výrazně zlepšit. Máme otevřenou ekonomiku, máme tržní prostředí a dopravní firmy si hledají svoje zákazníky,“ vysvětluje Antonín Prachař.

Ovšem právě to je to obrovská výhoda, kterou teď dopravci v osobě nového ministra mají. Je to člověk z praxe, takže přesně ví, jak to v silniční dopravě chodí. A všechny „bláznivé“ nápady některých politiků okamžitě smete ze stolu. Což je pro dopravce velké plus. „My jsme se snažili a snažíme odstranit některé překážky, podle našeho názoru zbytečné, které legislativa přináší. A i když jsme třeba na šli shodu na ministerstvu, tak potom došlo k výměně buď na ministerstvu dopravy, nebo dokonce celé vlády, poslanecké sněmovny a začínali jsme znovu,“ popisuje Jan Medvěď.

A to teď odpadá, Antonín Prachař přesně ví, co dopravce pálí. Například výtkám, že kamióny objíždí mýto po silnicích nižších tříd, se jen směje. Častokrát je podle něj levnější našim cestám se úplně vyhnout. „Já sám z vlastní praxe to můžu potvrdit – při cestách do Německa jsem jako dopravce využíval polských dálnic, je to pro mě efektivnější rychlejší. To co se vykládá, že dopravci objíždějí zpoplatněné úseky proto, aby ušetřili, to tak není,“ upozorňuje Antonín Prachař.

Čtěte také

Ministr proto chce nastavit mýtné sazby tak, aby stát na tranzitující dopravě co nejvíce vydělal. A stejně tak na spotřební dani z nafty, teď je tak vysoko, že tady dopravci skoro netankují. „Kamión má nádrž na tisíc litrů, při jeho průměrné spotřebě na nádrž obejdete za měsíc celou Evropu,“ říká Antonín Prachař.

Důležitá je podle ministra Prachaře také výstavba parkovišť pro kamiony, teprve pak je možné řešit nějaké omezení jejich jízd. A za velmi podstatný považuje bod koaliční smlouvy, podle kterého část peněz z pohonných hmot půjde zpátky do státního fondu dopravní infrastruktury.

autor: evk
Spustit audio