Reportáž: Ústeckému Činohernímu studiu hrozí zánik. Proč?

17. únor 2014

Činoherní studio v Ústí nad Labem nebude soutěžit o městské granty na letošní rok. Radní je vyhlásili koncem ledna - to v divadle nečekali. Nepočítala s tím ani část zastupitelů - měli za to, že v rozpočtu schvalují 12 milionů přímo pro Činoherní studio, ne na granty. Ústečtí radní trvají na svém a divadlu po 42 letech hrozí zánik.

Peníze od města vždycky tvořily základ financování Činoherního studia. Po neúspěšné snaze vedení města sloučit ho s druhým ústeckým divadlem zaměřeným na operu a balet založilo město v říjnu 2008 obecně prospěšnou společnost s názvem "Činoherní divadlo města Ústí nad Labem".

Do roku 2011 mělo divadlo příspěvky garantované. Ani pak se ale systém přidělování peněz z městského rozpočtu nezměnil. Loni v září vedení města vyměnilo správní radu. Jejím předsedou je nezávislý radní Jan Eichler a členy vedoucí odboru školství a kultury Jana Müllerová a tajemník obvodní radnice Petr Vlasák.

O výměně se bývalí členové správní rady a lidé v divadle dověděli až s několikadenním zpožděním od novinářů.

Činoherní studio Ústí nad Labem - Dekalog

Radní Josef Macík z ČSSD tehdy změnu zdůvodnil: „Správní rada před 2 lety, pokud si pamatuji, na zasedání městské rady ujišťovala, že bude hledat další subjekty, které se budou podílet na financování činoherního studia a po dvou letech se vůbec nic nestalo.“

S tím nesouhlasí ředitel Vladimír Čepek - divadlo má příspěvky i od kraje nebo ministerstva kultury a využívá i další možnosti: „Snažíme se podávat granty. Loni jsme měli příspěvky např. od Státního fondu kultury, předloni s námi spolupracovat Polský institut, pravidelně spolupracujeme s Goethe institutem a podobně. Samozřejmě v tomhle případě není možné dosáhnout na tak vysoké částky. Dokonce se nám v loňské sezoně podařilo sehnat hlavního sponzora, který nám dal 200 tisíc, což už je samo o sobě dost velká částka. Takže to, že jsme se nesnažili o vícezdrojové financování, to není pravda. Ale bohužel jsme na tom příspěvku od města jsme závislí.“

Nová správní rada se s ředitelem sešla poprvé od svého jmenování až 31. ledna, kdy divadlo ohlásilo přerušení činnosti. Stejně jako radní města trvá na tom, že Činoherní studio má o granty požádat a podle předsedy správní rady a zároveň radního Jana Eichlera má dost peněz na to, aby mohlo dál hrát.
„Na všech účtech má divadlo přibližně 1,25 milionu korun. Na úplně ten nejzákladnější provoz by měl vydat cca 900 tisíc korun… Všechno se platí později, to znamená, že v únoru se bude platit leden a v březnu únor. To znamená, že pokud 3. března zastupitelstvo rozhodne, tak ty prostředky doputují na účet činoherního divadla včas a provoz je dál zabezpečen. Já si myslím, že tam žádný problém není,“ konstatuje Eichler.

Problém v tom ale vidí ředitel Vladimír Čepek: „V podstatě kdybychom měli k 8. březnu odeslat výplaty a honoráře, tak budeme mínus 700 tisíc.“

Maryša - Mlynář Vávra (Jan Plouhar) a jeho pomocnice Rozára (Anna Fišerová)

„Takže my nemůžeme hrát, protože já nepustím svoje herce hrát ve chvíli, kdy by hráli na dluh, za nic,“ doplnil Filip Nuckolls.

Grantové řízení je podle rady města průhlednější než přímý příspěvek z rozpočtu. Na druhou stranu nezávislý radní Jan Eichler přiznává, že podmínky jsou na míru ušité právě pro Činoherní studio: „Je pravda, že nepředpokládám, že by se někdo jiný do toho přihlásil. Subjektů, které by to tu mohly dělat, skutečně je minimum. Spíš ten jeden.“

O 8 milionů korun na studiovou formu činohry se ale Činoherní studio nepřihlásí. Nepožádá ani o další 4 miliony určené na představení v Severočeském divadle. Radní sice odložili zaplacení nájmu budovy na březen, takže divadlo by nemělo vůči městu dluh.

Činohernímu studiu v Ústí nad Labem hrozí zánik kvůli novému způsobu financování. Na snímku ředitel studia Vladimír Čepek

Podle Vladimíra Čepka by nesplnilo i další podmínky: „My za 8 milionů nejsme schopni naplnit provoz v daném období od 1.1. do 31.12. 2014. Jedním dechem říkáme, že se nebráníme grantovému řízení, ale ať je odborně připravené a ať je až od roku 2015… Co se týká toho 4milionového grantu, tak si nedovedu představit, že je tohle možné, protože dramaturgický plán se tvoří dlouho dopředu, ani skladba souboru neodpovídá úplně velké divadelní scéně. Tím pádem bychom nebyli schopni nabízet takovou porci, kterou bychom chtěli na naší současné scéně. Druhá věc je, že i tam je 32 představení za 4 měsíce, což je strašný objem na tom velkém jevišti.“

Lidé v mnoha městech bijí do symbolu Činoherního studia - kovadliny - na poplach a podepisují petici. Nejen za zachování divadla, ale také proti postup radních.

Herečka Nataša Gáčová připomíná, že nejde jen o její domovskou scénu: „Cítíme zodpovědnost za všechna divadla, která jsou v područí nebo která zřizuje magistrát kteréhokoli města v České republice. To se prostě musí vyřešit. Kultura nemůže fungovat jenom na rok dopředu. Opravdu, teď nejde už jen o Činoherní studio.

Ústečtí radní trvají na tom, aby Činoherní studio o granty zažádalo. To, že nehraje a chce víceletý grantový systém až od roku 2015, označují za nekorektní.

autor: hau
Spustit audio