Změna mobilního operátora

25. únor 2014

Zdají se vám účty od vašeho mobilního operátora přehnané? Neuvažujete o změně? Jak na to, vám poradí Miloš Borovička z časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vaším dopoledním společníkem je Český rozhlas Dvojka. Za hodinku se dočkáme dnešního hosta, po 11 přijde zpěvačka Radka Fišarová, no, ale teď budeme mít téma možná pro vás velmi potřebné a praktické, protože když se podíváte na účet u svého mobilního operátora, tak si říkáte je čas na změnu. A já se ptám, zda je skutečně čas na změnu Miloše Borovičky z časopisu dTest. Dobrý den, hezké dopoledne.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, přišel teď právě čas změnit operátora?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak začátkem letošního února museli všichni operátoři upravit své smlouvy tak, aby bylo odstupování od smluv co nejjednodušší a změna operátorů co nejjednodušší. Možná si pamatují mnozí posluchači, že pokud chtěli změnit operátora, tak se dozvěděli, že mají závazek na rok,na dva nebo na tři a pokud budou chtít ukončit, no, tak budou muset doplatit všechno, co si s operátorem domluvili, tedy zaplatit telefon na tři roky nebo na dva roky dopředu a pak si můžou měnit koho chtějí. Tak od srpna loňského roku, kdy vyšla ve Sbírka zákonů novela zákona o elektronických komunikacích, už je to jinak. Zákon říká, že pokud od takového smlouvy odstoupíme předčasně nebo předčasně ji ukončíme, tak zaplatíme nejvýše 1/5 těch zbývajících poplatků, na kterých jsme se domluvili. Což je velmi dobře, protože to zákazníkům umožňuje opravdu efektivně měnit mezi operátory, a ta nabídka je opravdu bohatá. Mám takový pocit, že je něco už kolem 50 virtuálních operátorů, kteří různě modifikují ty nabídky stávajících operátorů a každý si tam opravdu může vybrat. Minulý rok se velmi zlevnilo to neomezené volání, jsme někde na cenách kolem 700 korun za měsíc a někteří operátoři, právě ti virtuální nabízí ceny ještě lepší. Takže je dobré se podívat, kdo má, co a za kolik, zjistit kam voláme.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kam voláme nejčastěji, určitě.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak a měnit operátora tak, aby nám co nejvíce vyhovoval, abychom zbytečně neplatili moc.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak složitý je ten proces odstoupení od smlouvy? Co musíme udělat a co si všechno musíme vykalkulovat než to uděláme?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak nejprve bych se podíval na nabídky konkurence nebo i třeba nabídky u svého stávajícího operátora, protože dost často jsme pohodlní a jsme zvyklí něco platit a třeba nám to tak ani nepřijde.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je můj případ, ano.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Dost často můžeme zjistit, že nabídky se opravdu změnily a i třeba tam, kde jsme, nám nabízejí něco, co vyhovuje lépe našim požadavkům. Já bych třeba doporučil nějaké internetové srovnávače mobilních tarifů, třeba i na našich stránkách dtest.cz/tarify máme srovnávač, kde se můžete podívat na nabídku, která by třeba pro vás byla nejvýhodnější. No, a pak když takovouhle nabídku máme, tak je dobré potrápit toho svého stávajícího operátora, zeptat se ho konkurence mi nabízí tohle, to by mi celkem vyhovovalo a já jsem zákazník, jsem tady třeba 10, 15 let, tak co mi, operátore, nabídneš? A možná byste se divili, dost často z těch nabídek, které jsou veřejné, se dá slevit, dá se přidat volná minuta, dá se přidat SMSka, dá se přidat volání na určitá čísla zdarma. Takže ani třeba často nemusíme nikoho měnit a opravdu se domluvíme přímo s naším operátorem na tom, že nám nabídne něco levnějšího. Pozor zase na to, jestli se uvážeme třeba na nějakou dobu nebo ne, ale to už závisí čistě na nás. Pokud nabídku nedostaneme nebo se nám opravdu líbí nějaká bezkonkurenční nabídka některého z virtuálních operátorů, tak bychom nejprve měli ukončit svoji stávající smlouvu. Měli bychom zjistit jak to udělat, a to je u každého operátora trošku jiné a jak je snadné řekněme měnit a neplatit příliš velké pokuty za tu změnu, tak se operátoři snaží co nejdéle natahovat tu dobu, kdy nám budou držet. Takže není výjimečné, že třeba musíme třeba čekat 30 dní než se nám smlouva ukončí, 30, 40 dní bývá řekněme taková běžná lhůta. Potom to samotné ukončení smlouvy, operátor nám vygeneruje unikátní kód, který vlastně sdělíme tomu našemu novému operátorovi a ten samotnej přechod mezi operátory, a teď si nejsem jistej, jestli to jsou 4 nebo 5 dní, kdy musí proběhnout ten proces. I ten se velmi zkracuje díky Českému telekomunikačnímu úřadu, díky legislativě, která je v tomto prováděna.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když chceme ukončit tu smlouvu, tak si spočítáme kolik tedy nás to bude stát, to znamená vy jste říkal 1/5 z toho, co ještě bychom měli na tom paušálu doplatit do konce té smlouvy, čili pro nás je výhodné, když to uděláme někdy koncem toho období, které ještě jsme zavázáni platit tomu operátorovi.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, pokud máme smlouvu na dobu neurčitou, tak je to jedno. Nemáme tam nějaký dlouhodobější závazek a můžeme měnit jak chceme. Pokud jsme třeba podlehli nějakému vábení ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na rok, na dva.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
... na rok, na dva nebo jsme si třeba vzali dotovaný telefon takzvaný, to je taky poměrně častá věc, že za zlevněný telefon se uvážeme na dva roky, tak v takovém případě většinou sjednáváme takzvané minimální měsíční plnění, tady, že třeba budeme každý měsíc platit minimálně 500 korun, no, a z toho se vypočítává potom ta pokuta, takže 1/5 pokud jsme se zavázali dokonce na tu 500, takže zaplatíme do konce toho závazku 100 korun. Vždycky musíme počítat i s tím, že operátor může chtít doplatit to zvýhodněné zařízení, takže trošku o tom popřemýšlet a přesně jak jste říkala, pokud jsme smlouvu na 2 roky uzavřeli před měsícem, tak se nám asi většinou nevyplatí toho operátora měnit teď.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pokud nám zbývá 2, 3 měsíce, tak už je dobré o tom uvažovat.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak už to může být dobrý.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, můžete se k nám připojit, pokud máte v úmyslu změnit mobilního operátora. Je tu Miloš Borovička z časopisu dTest a my na vás čekáme na jejakaje@rozhlas.cz, tam můžete psát své dotazy. A pokud chcete mluvit s panem Borovičkou nebo položit svůj dotaz telefonicky, můžete na číslech 221552525 nebo 221552424.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Po písničce jsme zpátky ve studiu Českého rozhlasu Dvojky, mluvíme s panem Milošem Borovičkou o tom jak změnit mobilního operátora, a s vámi, milí posluchači. A obě čísla, která vám jsou k dispozici, jsou obsazená 221552525 i 2424 na konci. Dobrý den, zdravíme, vítáme. Dobrý den, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, chtěla jsem moc poprosit, stalo se mi, že 3 měsíce po tom, co jsem teda podlehla vábení a podepsala smlouvu na 2 roky a dostala zvýhodněný telefon, tak ten telefon mi po těch 3 měsících byl ukraden. Kdybych chtěla měnit toho operátora, takže na to se vztahuje ta pětina toho závazku?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Je to tak, pokud máte sjednaný minimální měsíční plnění, tak byste musela doplatit tu pětinu zbývající a ještě vlastně doplatek za ten samotný mobilní telefon. Takže se může stát, že vám ten operátor naúčtuje ještě tu zvýhodněnou ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Poměrnou část nějak nebo celou?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
No, to je, v tom zákoně je, že prostě může chtít ten doplatek. Takže nemluví se tam o poměrné části a moc bych se nebál toho, že operátoři budou chtít v tomhle tom být přívětiví, ti prostě budou chtít plné sumy.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili opatrně.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Opatrně, no.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Pane Borovičko, buďte tak laskav, má T-Mobile a smlouva by měla být ukončena nějak příští rok v létě. Čili tam platí to, že bych doplácela tu pětinu a hlavně bych se chtěla zeptat vím, že řada známých důchodkyň jako jsem já, mají takzvaný od myslím O2 Free nějaký model.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tarif tedy platí, ano, čili ...

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
No, je to tak, pokud máte smlouvu na dobu určitou, tak a skončí vám až za rok a půl, tak to zaplatíte poměrně asi dost za ty závazky. V tuhle tu chvíli bych vám to nemohl asi úplně doporučit, ale to bych musel znát trošku detailně tu vaši situaci. Ono ale dost často operátoři umožňují měnit ty svoje tarify třeba na něco, co líp vyhovuje. Tak zkuste třeba zavolat operátorovi, pokud třeba platíte moc a zbytečně, protože neprovoláte volné minuty a tak, jestli by tam pro vás neměl nějaký třeba levnější tarif a ta změna dost často je možná v rámci toho stávajícího závazku, že zkuste tam zavolat, zkuste se na to zeptat. Co se týká těch seniorských tarifů, tak nejenom ti velcí operátoři mají se seniory výhodné tarify, dokonce existuje virtuál, který se vysloveně zaměřuje na seniory, a to pokud máte internet, tak zkuste na našich stránkách a nebo se někoho zeptejte, známých.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud možno mladšího data.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, ať se vám podívá a zkusí vám najít co nejvýhodnější nabídku, protože těch nabídek je určitě spousta a já sám určitě je všechny nemám v hlavě.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, máme dalšího posluchače na telefonu. Můžete se ptát, ano, jste to vy, dobrý den, ano.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Hřebejková. Já jsem se chtěla zeptat, já nemám smlouvu, ale dobíjím si telefon sama. Jestli při změně operátora jsou pro tento případ taky takové dlouhé ty čekací doby než se to přepojí?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkuju.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Ne, ne, ne, tak tady je to daleko rychlejší, pokud máte vlastně předplacenou kartu, tak ty změny jsou daleko jednodušší, protože vás právě netíží žádnej ten závazek, že u operátora budete rok, dva nebo tři, takže ty změny jsou tam daleko jednodušší.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Prakticky okamžitě. Během pár dnů.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
No, já si myslím, že asi těch 5 dní je na ten přenos.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, můžete se ptát. Další volající.

osoba
--------------------
Dobrý den, prosím vás pěkně, chtěla jsem se zeptat, v září mě oslovil operátor s tím, že teda mi prodlouží smlouvu a já jsem řekla, že na to nepřistoupím, že takový tarif nechci, který mi nabídnul, a teď vlastně v únoru mi končí smlouva, a když jsem teda tam zavolala, že bych jako chtěla ukončit, že bych chtěla přejít k jinýmu operátorovi, tak mi sdělili, že mi automaticky převedli smlouvu někdy do roku 2015 s tím tarifem, který mi nabízeli v září, s kterým jsem nesouhlasila. jak můžu postupovat?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak ono často bývá v obchodních podmínkách, že tarify se automaticky obnovují, pokud nedáte dostatečně dopředu včas vědět, že ten tarif nechcete. Pokud jste řekla, že ten tarif nechcete a že prostě nestojíte o tu obnovu, tak většinou to padá na nějaký takový ten základní tarif. Pokud po vás dále budou chtít platbu za konkrétní tarif, který jste nechtěla, který jste odmítla, tak byste se měla obrátit na ně s reklamací, tam tohle to popsat, prostě neuzavřeli jsme smlouvu, vysloveně jsem nechtěla ten tarif obnovit. Pokud stále budou trvat na tom, že takovouhle smlouvu budou uplatňovat až do roku 2015, tak se můžete obrátit na Český telekomunikační úřad. Český telekomunikační úřad provádí takzvaná řízení o námitkách proti reklamaci, tam vlastně popíšete ten problém a oni si u operátora dohledají jakým způsobem ta smlouva byla uzavřená nebo nebyla a ten operátor by měl dokázat jak to bylo. Věřím tomu, že pokud pohrozíte tím Českým telekomunikačním úřadem, tak se dost změní a pokud by se nezměnilo, tak to zkuste řešit přes tohle, když tak zavolejte na naší poradenskou linku na čísle 299 149 009, kdyby byl nějaký problém, pokusíme se vám s tím pomoc a nebo třeba i napsat do e-mailu jak správně postupovat, abyste nic třeba nespletla.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, já zopakuju to číslo 299 149 009, to je ta poradenská linka časopisu dTest. A máme ještě volající, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, jsem ve vysílání, jsem to já? Tady je Kalousová. Prosím vás, já k této debatě mám takovou připomínku, proč vlastně zákon tady tyhle smlouvy dovoluje? Mně to připadá, že je to pro ty spotřebitele omezování osobní svobody. Když mně nevyhovuje nějaká služba, abych já dobrovolně nemohla tam odejít a musela čekat, jestli mám ještě termín rok nebo tři roky. Protože to by bylo zjednodušení, proč? Protože my jsme opravdu spotřebitele rukojmí, to nejenom v telekomunikačním tom zákonu, ale i jinde, to máte u elektřiny, u plynu a u všeho.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme.

osoba
--------------------
Co to přináší za výhody ty smlouvy?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme. Tak, nikdo vás nenutí nějakou smlouvu podepsat a pokud ji podepíšete, tak se k něčemu zavážete, to je ten problém.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Já bych s paní souhlasil, že by bylo opravdu jednoduché, kdybychom ty operátory mohli měnit prostě říct si a odejít. Mně by se to taky strašně líbilo a určitě by to prospělo konkurenci. Na druhou stranu i ten operátor prostě má nárok, abychom dodržovali smlouvu, ke které se zavážeme. Já jsem třeba nedávno mluvil s nějakými zástupci a ti tvrdí, že zase díky tomuto vlastně rozvolnění mají ty tarify dražší než by je měli, nevím, jestli je to pravda nebo není, těžko to sám posoudím. Ale pokud chceme nějakou výhodu, tak většinou se uvážeme k tomu, že u nich budeme dýl. Nemusíme tu výhodu chtít a pak u nich máme smlouvu na dobu neurčitou, platíme zase o něco víc za ten telefon, je to čistě na nás, musíme se rozhodovat, musíme zvažovat ty rizika, když podepíšeme smlouvu na dobu určitou, tak nám musí být jasný, že zaplatíme, budeme určitou dobu platit nebo za to zaplatíme pokutu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, ona ta konkurence je skutečně veliká a už je to patrné za poslední dobu, jak se snížil třeba ten paušál za neomezené volání, pane Borovičko, to je skoro neuvěřitelné.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, loni touhle dobou stálo neomezené volání zhruba dva a půl, tři a půl tisíce, dneska běžně stojí 700 korun. Takže to je obrovský skok. A i v dalších službách jsem dával jako příklad, třeba volání do zahraničí u některých operátorů stojí zlomek toho, co stojí u těch našich stávajících běžných operátorů. Takže každý třeba máme svoje specifické požadavky. Je dobré si opravdu projít nabídku, zjistit co potřebujeme a měnit operátora podle toho, co nám opravdu vyhovuje.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a ještě tu máme jeden telefonát. Dobrý den.

osoba
--------------------
Haló! Dobrý den, Paseková, jižní Morava, Šlapanice u Brna. Já mám takový dotaz, já jsem si koupila chytrý telefon mobil Samsung za 14 tisíc, praskl mi tam display, já jsem se dozvěděla, že jedna fáze nějaká výroba prostě, že to dělala. Nemůžu uspět vůbec s reklamací ani u servisu, ani u prodejce, ani u výrobci, odkazují si mě, předávají si mě jako horký brambor. Nemám vůbec žádný dovolání, že mně to teda opraví za dalších 5 tisíc. Co s tím můžu dělat? Je to někdy kolem Vánoc nebo od ledna, jen 2 měsíce s tím lítám prostě od čerta k ďáblu. Jak si mám poradit?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumím, ano, ano.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak ono je důležité jak ta vada vznikla. Pokud třeba ten telefon spadnul, špatné používání s tím asi těžko uspějete. Ale občanský zákoník říká, že vada, která se vyskytne do 6 měsíců od převzetí, má se zato, na věci byla v době převzetí, takže je třeba možné, že tam třeba byla nějaká vada nebo nějaký kaz. Tedy pokud to dáte reklamovat, tak vám ten, u koho jste nakoupila, musí prokázat, že je to prostě bezvadné, měl by mít na to nějaký odborný posudek, který by řekl ano, tady to spadlo, proto je to rozbité, což by mělo být prokazatelné. Pokud vám reklamaci nevyřídí do 30 dnů s nějakým hodnověrným způsobem, tak se má zato, že vlastně ta vada je závažným porušením smlouvy a máte právo od té smlouvy odstoupit. Zase na konkrétní detaily pokud chcete to probrat, tak už jsme říkali tu naši poradenskou linku 299 149 009 zkuste to probrat s poradcem, může vám poradit jak správně postupovat při té reklamaci, na co máte právo. Ale jak říkám, záruka není na to, že prostě s tím zbožím můžeme dělat prakticky cokoliv a ty chytré telefony bývají poměrně náročné, když nám to prostě spadne z kapsy, tak se dost často ten display rozbije.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, já bych měla radu, nepoužívat chytrý telefon.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
A nebo třeba mít na to nějaké dobré pouzdro, ono to poměrně vyšlo z módy, ale to nám taky třeba může pomoct.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě, určitě. Čísla jsou přenosná stále mezi operátory?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Čísla jsou stále přenosná, pokud jsme zvyklí na naše číslo, mají ho naši známí, tak není potřeba to číslo zrušit a mít nějaké nové. Pokud rušíme starou smlouvu a domlouváme si novou, tak jak jsem říkal na začátku jenom tomu novému operátorovi sdělíme kód přenosu a během několika dní opravdu s tím starým číslem přejdeme k novému operátorovi, nemusíme nikomu nic oznamovat a všichni se nám dovolají.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A teď platí smlouva dál, když operátor mění podmínky?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak to je další věc, o které se třeba málo ví, ale operátoři a dělají to poměrně často, pošlou nám SMSku, že mění všeobecné obchodní podmínky. Většinou tomu nevěnujeme úplně pozornost, ale je to poměrně důležitá věc. V těch obchodních podmínkách toho bývá spoustu a oni tím často mění i samotnou smlouvu. Jeden z velkých operátorů třeba převáděl všechny své zákazníky na Free tarify, jo. Pokud mění podstatnou náležitost smlouvy nebo mění tu smlouvu k horšímu pro zákazníka, tak zákazník k datu účinnosti té změny může odstoupit od smlouvy bez udání, teda může odstoupit od smlouvy, aniž by byl sankcionován. Takže pokud máte třeba závazek na 2 roky a operátor vám jednostranně změnil podmínky, tak můžete od té smlouvy odstoupit a jít k někomu jinému. Neplatí to ale v případě, kdy se mění legislativa, tedy třeba teď se měnil nový občanský zákoník, dost těch změn bylo kvůli novému občanskému zákoníku, v takovém případě byste odstoupit nemohli, ale spousta těch změn, které operátoři dělají, jsou prostě jenom proto, že chtějí, aby si ulehčili práci.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju panu Miloši Borovičkovi z časopisu dTest, byly to zajímavé informace, potřebné.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Není za co, na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Díky a mějte se hezky, na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.