Škoda Vision C odhalena

3. březen 2014

Vpředvečer 84. světového autosalonu v Ženevě se tradičně na koncernovém večeru představila i mladoboleslavská škodovka. Největším tahákem na jejím stánku v hale č.2 bude jednoznačně zářivě zelená studie Vision C. Atraktivní pětidvéřové kupé je předzvěstí dalšího evolučního kroku v designu aut s okřídleným šípem ve znaku.

„Značka Škoda je na vzestupu,“ prohlásil předseda představenstva Winfried Vahland. „Počátkem a designovým milníkem naší modelové ofenzívy se stala přesně před třemi lety studie ‘Škoda VisionD’. S novou studií ‘Škoda VisionC’ nyní dynamický vývoj designu a vozů značky Škoda z minulých let pokračuje do další etapy. Význam designu neustále narůstá, což dokládá emocionální síla našich vozů i naší značky,“ dodává Prof. Dr. Vahland.

Čtěte také

Původní informace o tom, že by se mělo jednat o kupé octavie, vyvrací studie už na první pohled. Svými rozměry je daleko bližší očekávanému nástupci modelu Superb, který by se měl představit ještě do konce roku. A tak se naskýtá otázka, zda kromě jistého sedanu, už bez originálního dvojího otevírání zavazadlového prostoru Twindoor, a kombi nepřijde právě toto pětidvéřové kupé. Tato třída, kterou svým modelem CLS vytvořil Mercedes je stále populárnější. Dnes už ji neopomíjí žádná prestižní automobilka. Vždyť i bratrský Passat se už verze CC dočkal.

Studie se, ne nadarmo, představuje v originální zelené barvě. Díky motoru spalujícím i zemní plyn, nízké hmotnosti a vynikající aerodynamice (součinitel odporu vzduchu cx = 0,26) slibuje vynikající hodnoty emisí. Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný motor 1,4 TSI o výkonu 81 kW využívající nejmodernější techniky pro provoz na zemní plyn nebo benzín. Maximální rychlost je 214 km/h. Co je ale důležitější je spotřeba. Při provozu na zemní plyn spotřebuje vůz pouze 3,4 kg, resp. 5,1 m3 zemního plynu na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši pouhých 91 g na kilometr. Tato hodnota je nižší, než vyžaduje často diskutovaný limit předepisovaný Evropskou unií od roku 2020.

Škosa Vision C

Škoda auto představuje svoji studii Vision C:

Přední část studie je sebevědomá a dynamická zároveň. Široká maska chladiče a výrazné
světlomety ve tvaru protažených trojúhelníků dodávají vozu svébytnou tvář. Ostře
řezané světlomety připomínají český broušený křišťál a spolu s trojúhelníkovými
mlhovkami vozu propůjčují osobitý charakter.

Maska chladiče je plošší a širší než u současných modelů. Charakteristickým prvkem
zůstávají vertikální lamely, které jsou v tomto případě doplněny ručně broušenými
křišťálovými prvky s decentním podsvícením. Ve spodní části nárazníku podtrhuje
dynamiku vozu velký otvor pro vstup vzduchu, táhnoucí se přes celou šířku vozu.

Kapota je protažena hodně dopředu a vpravo a vlevo je zvýrazněna podélnými prolisy
táhnoucími se v lehkém oblouku od A sloupku až nad masku chladiče. „Tím vytváříme
emoce, formu a pohyb,“ říká Jozef Kabaň. Takto nově stylizované kapotě dominuje logo
ŠKODA umístěné na zaobleném výběžku kapoty, zasahujícím do masky chladiče.

Z bočního pohledu je ‘Škoda VisionC’ vyvážená a dynamická. „Design má být atraktivní,
nepotřebujeme zbytečné prolisy a hrany,“ říká Kabaň. Výrazná linie Tornádo, mírně
skloněné čelní okno a elegantní převisy podtrhují dynamiku, která z vozu přímo vyzařuje.
V přední části linie Tornádo je jemně skryto napojení kapoty na blatníky, vzadu plynule
přechází z boků do hrany pátých dveří.

Ryzí estetický zážitek představuje silueta evokující rychlost, linie střechy zvolna klesající
až k odtrhové hraně a rozšiřující se C sloupek. Výjimečný dojem z karoserie kupé završují
bezrámová okna, která jsou jejím charakteristickým prvkem.

Jak už je pro vozy značky Škoda typické, linie bočních oken směrem vzad lehce stoupá
a zakončuje okno zadních dveří efektním obloukem. Tento prvek designu značky,
designéry označovaný jako ‚ploutev‘, vstoupil do portfolia modelů s novou generací vozu
Octavia a u studie ‘Škoda VisionC’ je jasným identifikačním znakem.

Pomyslnou třešničkou na dortu jsou „neviditelné“ kliky. Designeři je zapustili do dveří
přímo pod linii Tornádo tak, aby nerušily čisté tvary karoserie. Pro otevření dveří stačí
podržet u kliky ruku, klika se automaticky vysune, a pak je možno dveře otevřít.

Zadní část boční siluety vozu navrhli designeři tak, aby vyjadřovala mimořádné napětí
díky výrazným širokým blatníkům. Zadní sdružené svítilny zasahují daleko do boků vozu,
a stejně jako dlouhý rozvor tak umocňují dynamický vzhled studie. ‘Škoda VisionC’ se
představuje na velkých 19" kolech z lehké slitiny.

Škosa Vision C

Záď studie je mistrovským dílem, které nejlépe vystihují slova překvapivý a vzrušující.
Brilantní grafikou jednotlivých prvků se chlubí zadní svítilny. Typicky pro vozy Škoda
mají tvar písmene C, které je však uprostřed horizontálně rozděleno do dvou částí. Horní
část je umístěna v zadních svítilnách na pátých dveřích, zatímco spodní část písmene C
tvoří odrazky, tzv. kočičí oči, umístěné v nárazníku.

Nekonvenčním tvarem překvapí vertikální zakončení pátých dveří s ostrým zlomem
výrazně zasahujícím do celé zádi. Toto zakončení se pozitivně projevuje na hodnotě
součinitele odporu vzduchu cx. Trojúhelníkové prolisy na pátých dveřích, které designéři
nazývají „kubistickými trojúhelníkovými prvky“, jednoznačně identifikují studii ‘Škoda
VisionC’ jako člena mladoboleslavské rodiny.

Škosa Vision C

,VisionC’ ukazuje také budoucnost interiérů budoucích modelů. Uvnitř se pohodlně usadí čtyři osoby na čtyřech samostatných sedadlech. Nabídka prostoru je i navzdory profilu kupé velkorysá. Horizontální tvarování přístrojové desky zdůrazňuje optickou šířku interiéru. Všechny přístroje a ovládací prvky jsou rozmístěny v souladu s nejpřísnějšími ergonomickými požadavky. Pozornost upoutá také systém infotainmentu se zobrazením relevantních informací na displejích pro řidiče i ostatní cestující.

Před řidičem se nachází volně programovatelný přístrojový štít s velkým displejem s 3D
grafikou. Ve středu přístrojové desky upoutá pozornost multimédiální systém
s dotykovým displejem, který ve spodní části jemně vystupuje z přístrojové desky a
působí, jakoby byl zavěšen v prostoru. Boky displeje odkazují na tradiční české broušené
sklo a jsou navíc zvýrazněny decentním podsvícením. Tento prvek je použit i na všech
ostatních displejích v interiéru.

Pod displejem jsou na středové konzole umístěny ovladače klimatizace zakomponované
do dekorační plochy z jednoho dílu skla.

Mimořádně elegantní je přechod mezi přístrojovou deskou a dveřmi. Oba prvky opticky
spojuje průběžná světelná linka, která současně zdůrazňuje šířku interiéru. Na dveřích
obíhá tato linka kolem celé loketní opěry a končí v přitahovači bezpečnostních pásů.
Zajímavým designovým prvkem jsou podsvícené dekorační díly z broušeného skla
zakončené tradičně tvarovanou klikou dveří. Ve všech dveřích jsou odkládací prostory pro
1l láhve, takže zkrátka nepřicházejí ani funkční prvky.

Škosa Vision C

Čtěte také

Velký důraz je kladen na komfort cestujících na zadních sedadlech. Každý z nich má před
sebou výsuvný displej pro přehrávání multimédií. V opěradlech jsou integrovány
individuálně nastavitelné výdechy ventilace. V zadní části přední loketní opěry je umístěn
displej zobrazující základní informace o provozu vozidla. Zadní hlavové opěrky jsou
integrované do opěradel, aby nebránily výhledu řidiče směrem vzad. V případě potřeby je
lze jednoduše vyklopit. Po stranách obou zadních dveří se nachází čtecí lampičky.

Přesvědčivou nabídkou prostoru se vyznačuje také velký zavazadlový prostor studie
‘Škoda VisionC’. Široké páté dveře se vyklápí vysoko vzhůru, což zjednodušuje
manipulaci s nákladem. Zavazadlový prostor navíc nabízí řadu „Simply Clever“ řešení,
jako např. háčky na bočních stěnách nebo pásy integrované do podlahy pro zafixování
zavazadel. Na bocích jsou umístěny uzavíratelné schránky na drobnosti.

autoři: pgj , Škoda Auto
Spustit audio