Přes čtvrt miliardy ušetřil letos stát na zimní údržbě silnic

2. březen 2014

Díky své poloze patří naše hlavní město k nejteplejším místům v republice a tak se podle Barbory Liškové z pražské Technické správy komunikací dají ostré výjezdy v letošní zimě spočítat téměř na prstech jedné ruky. „Na preventivní posyp na silnicích prvního pořadí, což je vysoká důležitost, vyjel sedmkrát preventivní a šestkrát likvidační výjezd – to je výjezd při větším množství sněhu, kdy už se musí silnice vyčistit.,“ říká Barbora Lišková.

Namísto obvyklých 20 tisíc tun soli tenkrát Praze stačilo jen pět. A podobné je to i v dalších krajích, kde se většinou dostali na třetinu či čtvrtinu loňské spotřeby. Právě úspory za posypový materiál či naftu se dají vyčíslit už teď, přestože pohotovost zimní údržby bude fungovat ještě měsíc. A jak přibližuje Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic, na údržbě státních silnic se oproti loňsku ušetřilo přes čtvrt miliardy. „Odhadovaný rozdíl mezi náklady na začátku roku 2013 a 2014 za silnice první třídy je zhruba 250 miliónů korun a za dálnice zhruba 30 miliónů korun,“ upozorňuje Jan Studecký.

Čtěte také

A když bychom to vzali po krajích, tak podle zjištění našich redaktorů, nejvíce zatím ušetřil Středočeský a Jihočeský kraj – až 130 miliónů korun, kolem 50 miliónů ušetřili ve Zlínském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. V dalších krajích se předběžné úspory za zimní údržbu pohybují od 10 po 30 miliónů korun. Například v Pardubickém je to 15 a jak nám potvrdil dispečer Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marián Cvrkal, peníze investují hlavně do oprav.

Čtěte také

„Veškeré tyto peníze připravujeme do souvislejších oprav úseků, do projektových činností, na kterých se pracovalo už vlastně na sklonku roku. Tyto ušetřené peníze jsou už aktuálně využívány na běžné práce letní údržby,“ říká Marián Cvrkal.

A právě proto je poněkud složité mluvit o úsporách v zimní údržbě. Ta je totiž v rozpočtu podle kalendářního roku, takže jak upozorňuje Milan Dont z ministerstva dopravy, letošní zima jen vyrovnala náklady na tu loňskou. „Pokud je rozpočet připravený na období leden až prosinec, tak v sobě může mít jednu mírnou zimu a jednu náročnou. To je víceméně výsledek loňského roku, kdy začátek zimy byl náročný a spotřebovalo se poměrně dost prostředků, naopak konec roku vykompenzoval tuto ztrátu ze začátku roku. Tudíž rok 2013 nijak zásadně nevybočuje z investovaných prostředků do zimní údržby.“ Až v prosinci tedy bude vědět, kolik a jestli se skutečně ušetřilo.

autor: evk
Spustit audio