Disko bohyně Kylie zpívá pro jinou éru

27. březen 2014

Generace blyštivého osmdesátkového popu pomalu odchází ze scény. Jen se podívejte, jak neslavně dopadly poslední desky Madonny. Její o deset let mladší australská kolegyně Kylie Minogue to ale ještě nevzdává a se svým dvanáctým studiovým albem Kiss Me Once připravila další reboot, přesně jak to vyžadují pravidla popového průmyslu.

Změna je to tentokrát o něco radikálnější než obvykle – Kylie se rozešla se svým dlouholetým manažerem a upsala se Jay-Zho Roc Nation, což pro ni znamená šanci pracovat s novými producenty a provést s nimi update o současný žebříčkový sound. Přes všechny stylové transformace ale Kylie nakonec na Kiss Me Once zůstává starou dobrou bohyní disko parketu.

Přes čtvrt století už leží Kylie u nohou Británie, kontinentální Evropa i Austrálie, v USA ale zatím bodovala jen na úplném začátku kariéry a pak na přelomu tisíciletí s trhákem Can't Get You Out Of My Head. Jinak nic a nové album by to rádo změnilo. Pomoci ji s tím měla krajanka Sia Furler, která poslední roky chrlí hity pro Rihannu (Diamonds) nebo Davida Guettu (Titanium), vloni všudypřítomný Pharrell Williams a další věhlasní producenti a autoři. Díky zástupům spolupracovníků má deska hodně nekonzistentní charakter a Kylie se za všemi těmi efekty a studiovou pyrotechnikou trochu ztrácí.

Hledání hitu jako kdyby probíhalo metodou pokus–omyl, výsledkem je ale nakonec těsné vítězství povedených skladeb nad těmi slabšími. Pilotní singl Into The Blue je typická Kylie – epická, nadčasová a pro dnešní žebříčky snad až příliš sofistikovaná, což se dá říct i o skladbách If Only nebo Feels So Good. Když ale zpěvačka vykročí do neznáma, dopadne to vesměs rozpačitě. Stylový update se povedl snad jen v I Was Gonna Cancel s Pharrellem, která nemá bezprostřední hitový potenciál jako třeba Get Lucky, ale v kontextu desky zní skvěle. O dost horší je to s pokusy, jak Kylie naroubovat na současný americký taneční sound – třeba výlet do krajin pneumatických beatů EDM v Sexercize je dost zoufalý. A duet s Enriquem Iglesiasem v Beautiful lze rovnou prohlásit za jednu z nejhorších skladeb, které kdy Kylie natočila.

03089327.jpeg

Je sympatické, že Kylie se na Kiss Me Once nesnaží dohnat Rihannu nebo Beyoncé, a nemá to pochopitelně nijak zapotřebí. Na druhou stranu ji v posledních letech vyrostla konkurence v podobě nové generace zpěvaček (Charli XCX, Sky Ferreira) vycházejících z osmdesátkového elektronického popu, které ale její pózu „disko divy“ posouvají do osobnější roviny obyčejných holek z parketu. Chladná bohyně Kylie jako kdyby promlouvala z jiných historických ér, a přes všechnu snahu o změnu zůstává hluboko v minulosti.

Kylie – Kiss Me Once (Parlophone / Warner Bros.)
Hodnocení: 60 %

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.