Nejhorší pražská silnice je podle řidičů U Seřadiště. Její oprava je v nedohlednu

31. březen 2014

Vidíte kolem sebe na silnic nějakou díru nebo výmol? Stačí je nafotit a umístit na stránku Výmoly.cz, protože právě dnes odstartoval čtvrtý ročník projektu, který podporuje i Zelená vlna. A i díky tomuto projektu se daří celkem rychle odstraňovat riziková místa na cestách. Například pražští řidiči se dlouhodobě shodují, že jednoznačně nejhorší je v metropoli silnice U Seřadiště ve Vršovicích.

Vozovka, která dříve bývala nejrychlejší spojkou mezi Michlí a Vršovicemi, dnes připomíná vojenské cvičiště. Na půlkilometrovém úseku jsou desítky výmolů, často i 20 centimetrů hlubokých. Místo toho, aby je město opravilo, snížilo v úseku rychlost na 20 kilometrů v hodině.

Řidiči z celé Prahy silnici říkají tankodrom nebo minové pole:
„Je to fakt hrůza, ty díry. Obdivuji ta auta, že to tady prokličkují.“
„Někdo by s tím asi měl něco dělat. Měl by zainvestovat tak, aby tu silnici dal dohromady, aby se po ní dalo jezdit,“ říkají oslovení Pražané.

Jak se Český rozhlas dozvěděl na Technické správě komunikací hlavního města, na stole už dlouho leží vypracovaný projekt. Jeho realizaci ale brání majetkoprávní vztahy. Město totiž vlastní jen část silnice, ta druhá patří majiteli tamního autocentra Karlu Dojáčkovi.

„My nemůžeme opravovat jen polovinu komunikace, protože se to řeší jako celek a musí se tam řešit také odvodnění té vozovky,“ vysvětluje mluvčí Barbora Lišková. Podle nového občanského zákoníku nemůže město silnici opravit, aniž by vlastnilo půdu, která je pod ní.

Nutná je směna pozemků

Jedinou možnou variantou je směnit pozemky s jejich vlastníkem za jiné. Pan Dojáček o tom podle svých slov jedná s magistrátem už šest let.

„Od roku 2008 nabízím a vnucuji se, abych ty pozemky směnil a aby se ty vozovky opravily, protože nám to odhání zákazníky a nepůsobí to dobře na image firmy,“ uvádí majitel autocentra a ukazuje dopisy, ve kterých magistrát žádá o výměnu.

Pan Dojáček se s magistrátem dohodl na úzkém pozemku naproti autocentra, kde dnes stojí autobusy. Chtěl by z něj udělat parkoviště pro své klienty. Ukázalo se ale, že magistrát potřebuje souhlas Prahy 10, a ta s výměnou nesouhlasí.

Problém je s izolační zelení

„Když se podíváte, tak tady je izolační zeleň. A teď by mělo dojít ke směně za tu izolační zeleň a izolační zeleň by měla být celá zrušena. To znamená, komise územního rozvoje chtěla jedinou věc – udržet tu izolační zeleň v té funkci, kterou má,“ objasňuje nezávislý starosta Prahy 10 Bohumil Zoufalík.

Současně ale přiznává, že zmíněný pozemek ani dnes funkci izolační zeleně neplní. „Magistrát jako vlastník pozemku by si měl ohlídat, že když má někde izolační zeleň, že by na ní neměly stát autobusy,“ dodává starosta desáté městské části.

A dokud magistrát a Praha 10 nenajdou společnou řeč, silničáři nemůžou komunikaci opravit.

autor: Magdaléna Medková
Spustit audio