Střídavá jízda je nutností v uzavírkách na dálnici D1. Neplatí ale po celé délce

31. březen 2014

Na dvaceti kilometrech dálnice D1 jezdí auta jen v polovině vozovky. A zatím se zdá, že první pracovní ráno zvládli řidiči v úzkých pruzích celkem bez problémů, i když cesta zabere samozřejmě více času. Jak mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, tak mezi Loktem a Hořicemi je ale jedno místo, kde jsou pruhy ještě užší, takže osobní auto se vedle nákladního nevejde. A tak právě na 72. a 112. kilometru je nová dopravní značka, která přikazuje střídavou jízdu. Poznají řidiči ale podle značky, co se po nich chce?

„To nevím asi, že je to na střídačku – buď tam jede jeden, nebo druhý. To je nová značka na D1, nemůžou jet dvě auta vedle sebe, protože se to zužuje. Je to zúžení silnice, řazení do pruhů, střídavá jízda. Podle mě to bude řazení, když se bude zužovat cesta, tak aby se každý řadil střídavě za sebe jako do zipu.

Čtěte také

Zdá se, že řidiči značku zúžení pruhů s dodatkovou tabulkou střídavá jízda chápou dobře. Jak potvrzuje šéf našich dopravních policistů Tomáš Lerch, důležité je zároveň dodržování bezpečné vzdálenosti. „A zároveň se opravdu snažili střídavě jet v jednotlivých jízdních pruzích, tak aby vždycky měli v zúžených profilech řidiči jedoucí v pravém jízdním pruhu možnost využít i částečně levý jízdní pruh a naopak tak, aby nedošlo ke kolizním situacím,“ říká Tomáš Lerch.

Dopravní značka upozorňující na střídavou jízdu v zúžených jízdních pruzích

Problém ale může být v tom, že značka střídavá jízda nebude platit po celé délce až jedenáctikilometrové uzavírky. Podle Milana Donta z ministerstva dopravy bude pravý pruh zúžen o 15 centimetrů na tři metry pouze na několika desítkách metrů. „Buď je to průjezd kolem mýtné brány anebo průjezd v blízkosti nadjezdu, kde pilíř mostu, který přejíždí dálnici je příliš blízko jízdnímu pruhu.“

Střídavá jízda hned třikrát

Tak si řekněme, kde konkrétně bude střídavá jízda nutností – v úseku Šternov - Psáře to je 45. kilometr, mezi Lhotkou a Hořicemi je kritickým místem mýtná brána na 72. kilometru a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou je problematický nájezd na 112. kilometru, jak potvrzuje vedoucí stavby František Buršík.

„Křižovatka Jihlava, kde auta najíždějí z Jihlavy, z Havlíčkova Brodu na dálnici ve směru na Prahu, zde je připojovací pruh o pár centimetrů užší, o které by se měl zúžit pomalý jízdní pruh. Jedná se asi o sto metrů dlouhý úsek. Na tomto místě by pak měly být značky střídavá jízda.“

A taky tam jsou, bohužel pouze na pravé straně vozovky. Mobilní svodidla, která oddělují protisměrné levé pruhy, by totiž značku neudržela. „Svodidla budou pouze 50 centimetrů vysoká a zhruba mezi 12 a 25 centimetry široká, tak na ně nejde dát dopravní značku,“ upozorňuje Milan Dont.

Čtěte také

Řidiči to za šťastné ale příliš nepovažují. Může se totiž klidně stát, že přes proud kamionů v pravém pruhu ji ti v levém neuvidí. „Nemáte šanci, i když já pojedu s dodávkou, tak přese mě nikdo neuvidí. Jestli to neuvidíte, tak v tu chvíli je to absolutně zbytečné, protože to bude akorát svádět k nehodám.“

Bude ale záležet především na řidičích. Vzhledem k tomu, že levý pruh má jen 2,5 metru, pak takzvaná střídavá jízda se docela dobře může hodit po celé délce dlouhých uzavírek na dálnici D1.

autor: evk
Spustit audio