Borgman. Smějte se filmu střízlivějšímu než život!

10. duben 2014

Holanďan Alex van Warmerdam je mistr poťouchlého a vyschlého humoru. Velkou zvláštností jeho filmů ale je i to, že vznikají v úzké rodinné spolupráci. Týká se to i jeho novinky Borgman, která stále běží ve vybraných českých kinech. V ní jednoho dne ráno u luxusní vily zazvoní bezdomovec a začnou se dít (krvavé) věci...

Příběh filmu Borgman je přímočarý a optimální pro milovníky lehce bizarního dění a černého humoru. Bezdomovec u dveří luxusního domu dostane nakládačku od majitele. Jeho ženě je to ale trapné, a tak bezdomovce, který se představuje jako Borgman, pustí dovnitř. Ten ale začne určovat dění, přizve své přátele a na dně jezera začne vznikat skupinka mrtvol s hlavami zabetonovanými v kýblech...

Borgman se jako zástupce nizozemské kinematografie po mnoha letech probojoval do hlavní soutěže festivalu v Cannes. Osobitý režisér Alex van Warmerdam (a jeho rodina plná spolupracovníků) patří k nejznámějším současným nizozemským dramatikům a filmovým tvůrcům. Sám režisér Alex ve filmu hraje, ostatně stejně jako žena Annet Malherbe, bratr Marc film produkuje a pracuje někdy i na grafice, třetí z bratrů, Vincent van Warmerdam, skládá hudbu.

Rozhovor s producentem filmu Marcem van Warmerdamem o rodinné spolupráci, smyslu pro humor i politických souvislostech filmu přinese čtvrteční Čajovna 10. dubna od 19 hodin. Pořad navíc doplní komentář filmového publicisty Antonína Tesaře.

Část rozhovoru s Marcem van Warmerdamem vám nabízíme i v přepisu:

Jak byste přiblížil styl warmerdamovských filmů?

Existují různá slova, která náš humor popisují. Jendo z nich je „suchý”. Suchý humor. Je to humor, který není doslovný. To, co dělá Alex, nejsou klasické vtipy a filmové gagy.Když uděláte vtip, máte většinou v úmyslu lidi rozesmát. V Alexových filmech nejde v první řadě o to lidi rozesmát, účelem je hlavně udělat film. Když se hotový film promítá divákům, hodně věcí v něm najednou působí vtipně. Ale záměr je trochu jiný.Ne že by si Alex nebyl vůbec vědomý svého stylu, to nemůžu říct. Například nemá rád slovo absurdní. I když je to jeden z prvních přívlastků, který vás napadne, když se na jeho filmy díváte. On ale vždycky namítá, že absurdní, to lidi často používají takřka ve významu šílený. A Alex se pokouší ve filmu budovat situace ještě střízlivější, než jaké jsou v reálném životě. A pak se tomu můžeme smát...

Borgman je film se spoustou politických souvislostí. Je to při přípravě filmu spíš výhoda, nebo překážka? Nejdřív bych měl říct, že pro Alexe tam nejde o politiku. Když se ten film snažíte prezentovat, mohlo by tam možná o politiku jít, ale v první řadě jsme prezentovali nový autorský film Alexe van Warmerdama. Alex je známý tím, jaký má temný humor a tím, že umí pozorovat a ukazovat lidi. Ukázat nás takoví, jací jsme, což dost často stačí k tomu, aby to bylo vtipné. Politický rozměr Borgmana se ukázal, až když mel film svoje publikum. Ne dřív. Alex pořád popírá, že by tu spoustu věcí, které v tom filmu diváci nacházejí, tam vložil záměrně. Ale ani já mu to nevěřím. Myslím, že se spoustou věcí se to má tak, že je nemusíte do díla vložit úmyslně, ale že prostě jsou kolem vás. Jsou ve vzduchu. To, co nás obklopuje, na nás má vliv a vy si to můžete zcela podvědomě zpracovávat i do filmu.

03097798.jpeg

To, co vidíme na plátně, je podivný cizinec, který podle Alexe ničí život jedné rodině. To, co vidí diváci, je, že ničí život jedné bohaté rodině. A to už je politické. Myslím, že je na divácích, aby si to rozhodli. I to, jestli je to temný film, nebo vtipný film. Nebo oboje.

Rodina van Warmerdamů je do filmů vašeho bratra zapojená hodně intenzivně. Jako herci, skladatelé hudby, výtvarníci, vy jako producent a tak dále. Máte se tak rádi a držíte pospolu, nebo je natáčení prostě levnější, nebo je ještě nějaký jiný důvod?

Jen jednu jedinou věc jsme udělali kvůli penězům, a to, že já hraju muže se psem. Ta scéna trvá jen 12 vteřin a bylo to prostě levnější a rychlejší než shánět herce. Všechno ostatní má lepší důvody. A hlavně, moje rodina má mnohem víc členů, než kolik vidíte ve filmu. :-) Já sám spolupracuju s Alexem celý život. Hlavně na divadelních představeních a pak taky na filmech. Náš bratr Vincent je skladatel a kytarista, ale nepracuje na všech Alexových filmech. Dva předcházející snímky si hudbou opatřil sám Alex. No a Alexova žena Annet Malherbe ve filmech hraje, ale taky se stará o casting – vybírá i ostatní herce. Záleží samozřejmě hodně na tom, jaký film se točí. Ale jde o to, jaký kdo má vkus a nejvíc o to, abychom byli v jedné linii. U filmů každý přemýšlí nad tím, kdo je čí bratr a manželka. Ale u řezníka vás to přece nezajímá. Řezníkův syn u otce pracuje, ale nikdo to neřeší. Nebo jeho manželka nebo dcera. Nejsou to zas tak odlišné profese. Stručně řečeno.

Teď pracujete na novince, která se má podle International Movie Database jmenovat Schnieder vs. Bax a film má obsahovat kriminální zápletku. Můžete nám o tom připravovaném filmu už něco říct? Ne moc, ale můžu říct, že Schneider je nájemný vrah, který dostane zakázku zabít Baxe. A v průběhu filmu zjišťujeme, že Bax byl najat, aby zabil Schneidera. Takže je to skoro takový taneček. Kdo zabije koho. To je hodně ve stručnosti dějová linka toho filmu...

Ale určitě nepůjde o čistě žánrový film... Spíš si to máme představit jako... Bude to prostě další van Warmerdamův film.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio