Policisté se letos na silnicích budou soustředit také na technický stav motorek

11. duben 2014

Od počátku roku zemřelo už 6 motorkářů a dva jejich spolujezdci. Nejtragičtěji dopadla nehoda motocyklu s kamionem v neděli 20. března večer na sjezdu z rychlostní silnice R48 u Horních Tošanovic. Pro motorkáře i jeho spolujezdkyni se stala tahle nehoda osudnou. I proto policisté v těchto dnech vysílají na silnice tradičně i svůj mototým.

Začátek motorkářské sezóny je každoročně rizikový. Řidiči aut si na motorkáře totiž přes zimu odvykli. „Nejsou ještě zvyklí, že se motocyklisté na silnicích pohybují a právě nejčastější příčinou bylo nedání přednosti ať už při najíždění na hlavní komunikaci anebo při odbočování vlevo,“ konstatuje příčiny letošních nehod šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Čtěte také

Proto by řidiči osobních i nákladních aut měli sledovat provoz okolo sebe více, než si v zimě zvykli. „Je nutné počítat s tím, že se motocykl může objevit zejména při předjíždění, při odbočování vlevo. Na druhou stranu motorkářům doporučuji, než usednou za stroje, aby pokud možno absolvovali nějaké kondiční jízdy, vyjezdili se, protože evidujeme i dvě dopravní nehody, kde to evidentně byla spíš jezdecká chyba, nezvládnutí stroje.“

Motorkář je daleko zranitelnější a daleko hbitější, proto musí být také daleko předvídavější. Důležité je používání reflexních materiálů, díky nimž je řidiči snadněji v provozu zaregistrují. Letos se policisté chtějí zaměřit v případě motorkářů nejen na dodržování pravidel.

„Chceme se věnovat i technickému stavu motocyklu – budeme kontrolovat i to, jestli na motocyklu nejsou nějaké neschválené úpravy, jestli tam nejsou namontovány nějaké nehomologované díly a tak dále. K tomuto účelu jsme ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu vyškolili policisty na kontrolu technického stavu. Počítáme i s tím, že se zúčastníme některých motosrazů ze začátku sezóny, právě abychom upozornili na rizika spojená se začínající sezónou. A v letních měsících to budou akce, které budou zaměřené na dodržování pravidel.“

Čtěte také

A do boje s neukázněnými motorkáři tradičně na silnice vyráží i policejní mototým. „Je to zhruba 230 policistů. Máme k dispozici asi 105 strojů. Jedná se o motocykly o obsahu 1300 ccm a 600 ccm. Jsou to motocykly vybavené i záznamovou technikou, měřicí technikou. Využíváme je nejen k dohledu nad silničním provozem, ale i k zajištění různých kulturních akcí, doprovodů, delegací a podobně.“

Největším nešvarem motorkářů je bez diskuse rychlost. Zastavit ovšem rychle jedoucí motocykl, není jako zastavit rychle jedoucí auto. „Je to o nějaké taktice zákroku zastavení, v případech speciálních akcí se snažíme využívat i terén, takže se snažíme zúžit vozovku tak, abychom případně donutili řidiče zastavit, ale musím říct, že v tomto ohledu se nesetkáváme nijak výrazně, že by řidiči ujížděli. Naopak si myslím, že osvětou, informacemi, které jsou i mezi motorkáři dochází obecně ke zlepšení chování motocyklistů v silničním provozu.“
Jen dodejme, že loni vlastní vinou přišlo o život 40 motorkářů. A pravděpodobnost, že při nehodě zemřou, je u silných motocyklů pětkrát vyšší než v případě řidiče osobního auta.

autor: pgj
Spustit audio