Naše tweety nejsou drby, vzkazuje BBC

16. duben 2014

Proč sledovat veřejnoprávní média, když celý svět visí na sociálních sítích? Jak je dnešní zpravodajství relevantní uprostřed rychlého toku statusů a tweetů? O současnosti a budoucnosti veřejnoprávního zpravodajství natáčel studentský team PRESSpektiv se šéfem komunikace BBC Jamesem Hardym a mediálním stratégem Evropské vysílací unie Mikem Mullanem.

Vzkaz odborníků z BBC a EBU českým politikům a novinářům vyzněl jasně. Veřejnoprávní rozhlas i televize musí fungovat na sociálních sítích. Nejde ale jen o to zařadit nejvyšší rychlost na přeplněné dálnici online komunikace. O současné praxi v BBC mluvil na mediálním semináři v českém parlamentu James Hardy. „Zprávy se dnes šíří mnohem rychleji, jakmile dnes novinář novou informaci ověří, okamžitě ji dá na Twitter. Pak napíše krátkou zprávu pro moderátory v rádiu a v televizi, kam následně míří na živý rozhovor. Tam má prostor dané téma vysvětlit. V případě BBC se navíc informace rozpracuje do tematických balíčků pro jednotlivé stanice," přibližuje vedoucí komunikace zpravodajství BBC.

Před nástupem sociálních médií novináři zprávy do rádií telefonovali. Nemuseli je nejdřív psát, na prvním místě byla myšlenka a zvuk. Používala se tzv. generická minuta, rychle nahraný monolog shrnující zásadní fakta. Jak řekl Mike Mullane, se zapojením sociálních sítí nezískala média jen víc prostoru pro vlastní sdělení, ale i nové důležité zdroje.

Média nepoužívají sociální sítě pouze k šíření vlastních zpráv. Zásadní je pro ně komunikovat s publikem, dozvědět se, co lidi zajímá a mít zpětnou vazbu. Využití multimediálního obsahu je pro dnešní žurnalistiku klíčovým zdrojem. Uživatelé sociálních sítí jsou často na místě události jako první a informují o ní dříve než média. Mohou být pro novináře v některých případech jediným zdrojem informací.

Novinář z BBC si ale nemůže dovolit poslat sebezajímavější status dál bez ověření. Na vyšší nároky kladené na veřejnoprávní tweety poukázal James Hardy: „S Twitterem musíte být dnes hodně opatrní, každý víme, že drby se šíří velmi rychle. Pro reputaci BBC je zásadní, aby si novinář danou informaci ověřil. Na prvním místě je pro nás přesnost a důvěryhodnost. I za cenu toho, že zprávu nepřineseme jako první."

Host PRESSpektiv: James Hardy, vedoucí komunikace zpravodajství BBC

Trendy v komunikaci a podoba médií se neustále vyvíjejí. Nezáleží na tom, jestli jednou budete posluchač, nebo uživatel. Veřejnoprávní média by vám vždy měla dávat ověřené, a tím pádem spolehlivé informace.

autoři: Jan Doležal , Vladan Vaněk , Vendula Štěpánková , Ondřej Čížek
Spustit audio