Taťjana Medvecká o hře 1914: Po práci s režisérem Wilsonem vím, co znamená zvedat tvář vzhůru

26. duben 2014

„Myslíme si, že jsme důležití, ale náhle zjistíme, jak hodně jsme manipulováni. Noví diktátoři se stále objevují a existují,“ říká herečka Taťjana Medvecká o představení 1914, které zanedlouho uvede Národní divadlo v podání světoznámého režiséra Roberta Wilsona. A jaká s ním byla spolupráce? Nejen to nastínila Taťjana Medvecká v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovou.

„Je to člověk, který je schopen kolem sebe shromáždit lidi a přesvědčit je o vlastním vidění světa. Jeho vnímání prostoru je něco neuvěřitelného,“ popisuje herečka spolupráci s režisérem. „Nyní vím, co to znamená zvedat ve Stavovském divadle tvář vzhůru, protože vás musejí vidět i na druhé galerii,“ usmívá se.

Nová pracovní zkušenost otevřela Taťjaně Medvecké další prostor. „Jste kolečkem ve strojku a nechcete nikomu nic zkazit. Učíte se kázni, pokoře, soustředění, věci se nedějí nahodile, ale mají řád, ve kterém něco vzniká,“ nastiňuje herečka přípravy na představení, které má reflektovat výročí vzniku první světové války.

Čtěte také

Známý režisér Robert Wilson nezavítal do ‚zlaté kapličky‘ v Praze jen tak náhodou. Přilákala ho česká operní pěvkyně a herečka Soňa Červená, která je iniciátorkou celého projektu. „Paní Soňa je přítomna každé vteřiny vzniku představení,“ vysvětluje Medvecká, podle které projekt spojuje texty Karla Krause z opusu Poslední dějiny lidstva, Haškova Švejka a vidění Roberta Wilsona.

Jak pracuje režisér Robert Wilson? Čím jsou pro Taťjanu Medveckou rozhlasové hry a rozhlas? A jak vnímá dobu první republiky? I to jste mohli slyšet mezi 10. a 11. hodinou.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio