V Národním technickém muzeu jsou k vidění vzácné automobilové kousky z dílny slavné značky Maserati

24. duben 2014

Národní technické muzeum na pražské Letné v těchto dnech vystavuje unikátní čtveřici vozů Maserati k 100. výročí této slavné značky. Mimo jiné tu je k vidění unikátní závodní monopost 6C-34, kterých se vyrobilo pouze sedm kusů. Jeho odhadovaná cena tak sahá do stamilionů korun. Tato předválečná formule byla v Česku naposledy před 80 lety. Tehdy v jejích troskách na Masarykově okruhu v Brně zahynul český jezdec Josef Brázdil.

Jen málokteré motoristické srdce se při téhle hudbě nerozbuší. Na bocích blýskavé červené karoserie najdeme odznáčky s typickým Neptunovým trojzubcem. Motor o výkonu 260 koní zde maskují ladné křivky designérské školy Maserati. Seznamte se ­– tohle je 6C-34.

Čtěte také

„Vyznačuje se tím, že to byl šestiválcový motor, stavitelný podvozek, nové brzdy, neuvěřitelný výkon, nízká hmotnost a zvláštní ovladatelnost se zvláštním řazením,“ popisuje Oldřich Smola z pražského Maserati klubu.

Všech sedm vyrobených monopostů bylo určeno pro závody tehdejší Formule Grand Prix. V roce 1934 se za volantem tohoto vozu zúčastnil seriálu na Masarykově okruhu v Brně také slavný italský závodník Tazio Nuvolari. Skončil třetí. Velká cena Československa byla jedinou, kterou Létající Mantovan nikdy nevyhrál.

6C-34 bylo vyrobeno pouze v sedmi kusech

„Smutná historka se váže k Josefu Brázdilovi, který měl tento vůz také, bohužel před začátkem při neoficiálním tréninku se v tomto voze zabil,“ říká Oldřich Smola.

Josef Brázdil byl vůbec první závodník, který na brněnském okruhu přišel o život. Nad jeho smrtí do dneška visí otazníky. Stejně jako nad cenou vozu, který řídil. V aukci by u ostatních kousků stejného typu šplhala do stamilionů korun, historická hodnota je nevyčíslitelná. Podobně je tomu i u dalších tří exponátů Maserati, které jsou v Národním technickém muzeu do pátečního odpoledne k vidění.

autor: msk
Spustit audio