Změna mobilního operátora už nemusí být velký problém

30. duben 2014

Jste nespokojeni se svým současným operátorem? Jak přestoupit k jinému a čeho se vyvarovat? Se změnou operátora radil Miloš Borovička.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nevím, co si přejete vy, milí posluchači, ale já bych si velmi přála, aby vám s vysíláním Českého rozhlasu Dvojky bylo příjemně. Krásný den přeje Marie Retková. Už za hodinku přivítám dnešního hosta, přijde mi to jako před chvilkou, pár let, ale už to je nějaká doba, kdy předstoupila před publikum poprvé takový án fán, který byl mladá nadaná rebelka tenkrát s černým ježkem, charismatická osobnost Dagmar Pecková, od té doby koncertovala v nejprestižnějších operních domech, koncertních síních, spolupracovala s nejrenomovanějšími dirigenty. Nejvíc se mi na ní líbí, že si nehraje na žádnou hvězdu, že je přirozená, ale ona hvězda je. Je matkou dvou dětí, jak sama říká žije na vsi a na nejrůznější témata se ji můžete ptát i vy na jejakaje@rozhlas.cz, už za hodinku tedy. No a teď sedí na proti mě lehce hlasově indisponovaný Miloš Borovička z časopisu dTest. Dobrý den.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Čtěte také

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, my si nařídíme mikrofon tak, aby vás dobře bral. Dnes ve Spotřebitelské poradně budeme mluvit o změně mobilního operátora. Je to prý velmi snadné teď, je to snadné?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak opravdu to můžu potvrdit, že jo, o proti minulosti změna mobilního operátora snadná celkem je. První věc, kterou si musíme vždycky zjistit, je jaký závazek máme u toho operátora stávajícího, protože je poměrně obvyklé, že si třeba koupíme dotovaný telefon nebo nějaký v uvozovkách lepší nebo v minulosti jsme si kupovali nějaký v uvozovkách lepší tarif a zavázali jsme se svému operátorovi, že u něj vydržíme 2 nebo 3 roky. Od loňského srpna už i od takovéto smlouvy můžeme odstoupit, ale pozor, vždycky budeme muset zaplatit nějakou smluvní pokutu nebo nějaké odstupné. Dříve tomu bylo tak, že jsme většinou museli zaplatit všechno jako kdybychom ty 2, 3 roky službu používali. Teď zákon o elektronických komunikacích tu úhradu snížil na jednu pětinu té nezaplacené částky, tedy na jednu pětinu všech tarifů, které nám zbývají do konce závazků nebo na jednu pětinu těch minimálních měsíčních plnění. Pokud už nám třeba takovýto závazek končí nebo měli jsme smlouvu na dobu neurčitou, pak je vhodné porovnat si nabídky. Dneska, když jsem koukal do našeho srovnávače, tak tam bylo asi 50 operátorů ať už těch běžných nebo virtuálních a opravdu každý bych řekl, že si vybere podle toho, co mu nejlépe vyhovuje. Ono, pokud vybíráme, tak pozor na to jenom cena není úplně to rozhodující, i když je to podle čeho si vybíráme často.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To mně přijde, že je.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Ale vždycky, pardon, vždycky se snažíme abychom provolali co nejméně, ale podívejme se vždycky i do obchodních podmínek. Velmi časté nebo poměrně oblíbené teď u virtuálních operátorů je, že třeba cenu snižují, cenu za jednotku snižují čím více provoláme, ale třeba pokud jsme zvyklí normálně volat 200 minut, cena je nějaká, ale provoláme třeba 100, tak cena pořád bude stejná. Tak pozor na to, co je v těch podmínkách, nekoukat se jenom primárně na tu cenu za provolané jednotky, ale co se stane, když budu volat méně, když budu volat víc. No, jakmile se rozhodnu pro nějaký tarif, tak bych nejdříve měl ukončit svoji stávající smlouvu a operátor mi sdělí vlastně údaje a hlavně číslo, které nahlásím novému operátorovi, s tím uzavřu smlouvu novou a samotný proces přechodu mezi operátory je poměrně velmi rychlý. Zase občas to trošku komplikuje moje stará smlouva, kde mám třeba výpovědní dobu 30 dní i více, ale jakmile už jsem řekněme odvázán od toho svého starého operátora, tak během 4 dnů by měl proběhnout ten samotný přenos.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Číslo zůstává?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Ano, pokud se rozhodnu pro přechod mezi operátory, můžu si přenést svoje číslo, to je to, o čem jsem mluvil, jestliže ukončím smlouvu se svým stávajícím operátorem a přehlásím se k novému, tak během 4 dnů mi potom musí přenést číslo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, milí posluchači, můžete se k nám přidat, protože my jsme jednou už s panem Borovičkou o změně mobilního operátora mluvili a setkalo se to s velkým ohlasem, čili tohle téma jsme dali podruhé. Máte možnost se k nám připojit jejakaje@rozhlas.cz nebo můžete telefonovat 221552525 nebo 2424 na konci.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, na Českém rozhlase Dvojce mluvíme o změně mobilního operátora s panem Milošem Borovičkou z časopisu dTest a s vámi, jejakaje@rozhlas.cz, to je mailová adresa a telefony, které jsou vám k dispozici, jsou už obsazené, 221552525 a 221552424. Dobrý den, vítáme ve vysílání. Můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Věra. Já bych se ráda zeptala, jsem u T-Mobile a chtěla bych přejít Tesco Mobile, jak to mám udělat? To musí bejt smlouva nějaká nebo nemusí, nebo je to jednoduchý? Děkuji.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Díky a ještě vezmeme jeden telefonát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Menšíková. Já mám takovou zkušenost, nemám dotaz, ale mám zkušenost takovou právě o tom, jak pán o tom před chvilkou hovořil, o těch převody smluv, tak mám zkušenost, že jsme vypověděli smlouvu na základě toho, že nám operátor oznámil, že náš tarif ruší a k nějakému dnu přechází k jinýmu. A my jsme teda využili tý příležitosti, že jsme teda zrušili tu smlouvu v řádnejch termínech a všech patřičnejch úkonech a přišla nám od operátora minulýho na jedno telefonní číslo, rušili jsme dva mobilní telefony, a na jeden nám přišla pokuta 1800 korun, že jsme nedodrželi smluvní podmínky. Na ten druhý nám to nepřišlo a bylo zajímavý na tom to, že právě vybrali ten telefon, z kterýho se víc hovořilo, používal se víc. Tady jsme to šli teda řešit, tak se neomluvili, řekli nám na pobočce v těch centrech nákupních: "No, to víte, chybička se vloudila, a teď musíte čekat 30 dnů, prostě teď se bude vyřizovat vaše reklamace." Tak pozor na to, i když uděláte všechny ty úkony, který máte dle řádu, tak stejně operátoři se nechovají slušně. Dejte si na to pozor. Stálo nás to 1800 korun.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme za to varování, ano, ano, ale čekáte na vyřízení a pravděpodobně platit nebudete muset?

osoba
--------------------
Čekáme na vyřízení, doufám, že ne, protože jejich přístup musím říct, my jsme byli čtyřikrát na té pobočce to vyřizovat a teď čekáme teda e-mail nějaký až se to vyřídí, a jejich přístup teda nebyl zrovna jako úplně košer. Chovali se k nám jakože ježíšmarjá, co chcete jako?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, vy jste udělali chybu, rozumíme. Díky.

osoba
--------------------
Snažili se to hodit na nás, my jsme ale nic neporušili.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste se nedali, tak děkujeme za tu zkušenost. Pane Borovičko, co tomu říkáte, začneme odzadu.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Stává se to a hodně často i na naší poradenskou linku volají lidé, kteří si myslí, že jsou v právu nebo dost často jsou v právu a ten pracovník linky jim říká pravý opak. Nechce se to nechat odbýt a opravdu zajít na pobočku, reklamovat vyúčtování, kde je nesprávná smluvní pokuta a ono dost často během toho reklamačního procesu, to má paní pravdu, je to nepříjemný, 30 dní musíte čekat a většinou třeba i zaplatit tu fakturu, jinak vám operátor třeba odpojí služby, čekat a pak vlastně ty peníze dostat zpátky. Pokud by operátor nevyhověl, trval si na tom, že je tam nějaká chyba, lze se obrátit na Český telekomunikační úřad v takzvaném námitkovém řízení proti vyřízení reklamace. Ten potom vlastně posoudí jakým způsobem to probíhalo a může nařídit operátorovi vrácení peněz, případně pokud zjistí nějaké pochybení, i mu případně udělit pokutu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, a třeba náhradu škody tomu zákazníkovi, může také nařídit? Pokud nějaká škoda vznikne?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak, náhradu škody většinou nařizuje soud a v těch telekomunikacích tam je to poměrně složitý, individuální případ, kdyby paní hovořila o náhradě škody, která by ji tím mohla vzniknout, mohli bychom se tím zabývat, ale tam to bude složitější.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Ještě v tom předchozím telefonátu, kterak přestoupit od T-Mobile k Tesco Mobile?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak, nejdříve zjistit u T-Mobile jaký typ smlouvy tam mám nebo jestli tam mám vůbec smlouvu? Pokud máme předplacenou kartu, je to poměrně velmi, velmi jednoduché. U svého operátora zjistím vlastně ty údaje nutné pro přechod, je to jednací číslo výpovědi a tím číslo vlastně pro přechod. S tím zajdeme k operátorovi Tesco Mobile nebo dá se to vyřídit často i přes internet a vlastně ty procesy mezi sebou si potom provedou operátoři. My, když sdělíme příslušné údaje a u Tesca a teď si nejsem jistej, to má myslím, že jenom předplacené karty, takže je to opravdu poměrně jednoduché. Tak jenom nahlásíme to, co máme, uzavřeme smlouvu nebo převezmeme si novou SIM kartu, to je důležité většinou, když si necháváme číslo, tak většinou nebo vždycky dostáváme novou SIM kartu, kterou si jenom v telefonu budeme muset vyměnit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání další volající. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den. Já bych se chtěla zeptat, prosím vás, když operátoři nabízejí takový všelijaký, že jo, že to nějaký lepší to placení a takový, jestli to jde, když si to pak rozmyslíte v klidu, protože to na vás vybafnou tím telefonem, jestli to jde v klidu prostě si to, když si to rozmyslíte, zrušit ta smlouva, co máme jako přes ten.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumím.

osoba
--------------------
Rozumíte tomu?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili vám někdo volal, vy jste řekla ano, já bych na to reflektovala a teď jste si to rozmyslela, co s tím. Dobře.

osoba
--------------------
Ano, do kdy se to dá zrušit? To se mně stalo, že jsem druhý den volala a řekli mně, že to zrušit nejde, jo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak děkujeme mockrát za zavolání.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak, zákon o elektronických komunikacích říká, že pokud dojde k uzavření nebo změně smlouvy prostřednictvím vlastně komunikace na dálku, typicky přes ten telefon nebo přes internet, tak operátor předně musí poslat všechny podklady, které si strany dohodnou a od chvíle, kdy zákazník obdrží tyto podklady, tak má 14 dní na to, aby od smlouvy odstoupil. Takže vlastně úprava je tam ještě přísnější vůči operátorům než třeba, když nakupujeme v elektronických obchodech. Takže 14 dní po tom, co vám dají vědět, co jste vlastně uzavřeli. A ta úprava také platí od srpna loňského roku, takže je relativně nová.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili tady ještě paní nic neobdržela, aspoň neříkala, čili tady lze ještě odstoupit.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
To by mělo jít.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Haló, haló, dobrý den, vítáme ve vysílání, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den oběma a mám prosbu, když volám na určité číslo ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jé, vy tam máte ptáčka, který vám tam štěbetá, povídejte, ano, když voláte na číslo ...

osoba
--------------------
Tak vždy se mi ozve takzvaně spojovatelka a naskakujou mně hnedka sekundy, jestli to je normální? Máte operátora O2 a nelíbí se mně to, protože to se stane 20, 30krát do měsíce, a to naskakujou teda sekundy, který musím platit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Počkejte, vy voláte třeba operátorovi a tam ...

osoba
--------------------
Ne, ne, ne operátorovi, volám třeba synovi nebo sestře nebo tetě a místo toho jako obsazovacího, tak se mně ozve "tu spojovatelka, vaše číslo" a v ten moment já už jsem vzteklá a zhasnu to, protože ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je ale zvláštní, jo, tak vy voláte na pevnou linku a voláte třeba do kanceláře.

osoba
--------------------
Ne, z mobilu volám na mobil a místo toho se mi ozve tadyhle toto, "tady spojovatelka".

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Prosím vás, setkal jste se s tím, pane Borovičko?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Ještě jsem se s tím nesetkal, měl jsem zato, že dneska už je všechno automatizované. Ono se třeba stává, někdo má nastavenou takzvanou hlášku, že nejdřív operátor řekne jakkoliv ten hovor bude stát nebo že to bude zpoplatněno jako hovor do jiné sítě, ale tohle to ještě neplatíme, většinou platíme když až se třeba dovoláme do hlasové schránky, jo, ale zase se neozve většinou spojovatelka nebo nevím o tom, že by se ozvala spojovatelka.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale co s tím tedy, tak zavolat svému operátorovi?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Určitě zavolat operátorovi a zeptat se, jestli tam třeba není nastavená nějaká služba. Upřímně řečeno, tady v tom případě nevím, setkávám se s tím poprvé. Takže zavolat operátorovi, zkusit se tam zeptat, případně zkusit reklamovat službu, že nedošlo ke spojení, ačkoliv je tam vykazován, ten operátor zase by měl prošetřit reklamaci a případně posluchačce sdělit, co vlastně za službu, jakou službu platí.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, tak děkujeme za radu. Číslo 221552525 i 2424 je vám stále k dispozici. Dobrý den, můžete se ptát. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den. Já bych měla takovýto dotaz, několik let jsme u operátora O2 a v místě trvalého bydliště jsme měli neustále dobrý signál a teď posledních 14, 3 týdny to pokrytí se nesmírně zhoršilo. Komunikovali jsme s operátorem, nahlásili jsme chybu, přišla mně zpráva, že je to přešetřeno, že je vše v pořádku, ale že se stav zlepšil, ale my to zlepšení nepociťujeme. Lze od operátora z tohoto důvodu odstoupit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Že nemáte vlastně pokrytí jeho v místě bydliště.

osoba
--------------------
Ano, nemáme pokrytí.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkuju mockrát za dotaz. Pane Borovičko?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
No, pokud tam ta služba v určité kvalitě byla, byla poskytována a najednou se kvalita té služby sníží, tak určitě lze to reklamovat a lze se domáhat nápravy. Ono odstoupení od smlouvy v takovém případě zase záleží dost na té kvalitě, která je tam v současné době poskytována a zdali tam nebude poskytnuta nějaká náprava, muselo by to být opravdu objektivní hledisko nebo z objektivního hlediska ta služba ve velmi nízké kvalitě.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, máme ještě jeden telefonát, dobrý den. Haló, haló, slyšíme vás, ano, slyšíme vás.

osoba
--------------------
Dobrý den, Stanka, Hradec Králové. Já bych té paní chtěl říct, že je to tak, jak hovoří, když volá do O2 a na pevné linky do mobilu, tak když je obsazeno, tak volá, přihlásí se spojovatelka a poví: "když chcete s účastníkem hovořit, dejte 5 a zavěste." A to prostě, ten hovor zdarma potom ji oni vytočí.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, slyšel jste to, pane Borovičko, to je zajímavé.

osoba
--------------------
Za to se neplatí, za to se neplatí, možná jí to ukazuje. Mně to taktéž poví, já nevím, mně to automaticky sebere minutu, ale nepočítá to. Takže já bych řekl, aby ta paní byla bez obav, tak to je.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, tak děkujeme za to vysvětlení. Já myslím, že i panu Borovičkovi jste teď poskytl zajímavou informaci.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, i já se něco na Poradně dozvím.

osoba
--------------------
Ať se nezlobí a hlavně, když voláte do sítí O2 buď na pevné linky a nebo mobily a někdo hovoří, obsazeno tam je, tak ta spojovatelka do toho skočí a já si myslím, že to je automat je, protože to je furt jeden hlas, takže a potom řekne: "když chcete s tím účastníkem hovořit, tak stiskněte 5 a zavěste." A oni potom, když domluví ten účastník.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, děkujeme mockrát, díky, zdravíme vás. Tady přišel zajímavý dotaz mailem: "Prosím, dozvím se podle čísla telefonu jakého má operátora ten volaný? Mám T-Mobile a mohu volat neomezeně na všechny T-Mobile sítě, jenže nevím, jestli příjemce toho operátora má?"

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak podle čísla už se to úplně poznat nedá, protože jak jsme mluvili o tom, že si čísla můžeme přenášet, tak velmi často se nám může zdát, že ač to číslo vypadá, podle číslovacího plánu je prostě přiděleno určitému operátorovi, tak my si ho můžeme přenášet kamkoliv, ale většinou operátor, myslím všichni operátoři nabízejí službu, jmenuje se to "hláška", když volám na číslo, tak před tím hovorem, než se mi spojí, tak mi operátor řekne, zdali volám do své sítě nebo do sítě cizí. Já to třeba aktivované mám, ale dost lidem to vadí, protože to trvá řekněme 2, 3 vteřiny, což od toho hovoru možná může zdržovat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale jak vidíte, kde, kdo by to uvítal.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Ale lze to aktivovat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to je bezplatná služba?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Ta služba je bezplatná.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě poslední dotaz. "mám smlouvu se stávajícím operátorem Vodafone do 23. 6., musím přesto dát výpověď, abych mohl přejít k jinému operátorovi, s jakým předstihem?"

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Pozor na takzvané automatické prodlužování smlouvy. To je poměrně časté. Pokud by posluchač nic neudělal, je dost možné, že bude ve svém vyúčtování upozorněn, že ta služba se znovu obnoví.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Obnoví.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tedy radši si zavolat k operátorovi jak předem dát tu výpověď a opravdu ten smluvní vztah je třeba ukončit, to automatické obnovování je velmi časté.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Borovičko, moc děkuju za dnešní velmi zajímavé informace. Děkuji i vám, milí posluchači, že jste se zúčastnili Spotřebitelské poradny s Milošem Borovičkou z časopisu dTest. Mějte se hezky, na slyšenou.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.